صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بازاریابی اینترنتی - قسمت نهم

استراتژی وب سایت شما تا چه اندازه قدرتمند است؟

آیا آنها کسب و کار شما را در مسیر دستیابی به اهدافتان یا اهداف کلی هدایت می کنند؟ استراتژی خود را به عنوان چارچوبی فرض کنید که رویکردهای شما را در تحقق اهداف وب سایت به طور واضح بیان می کنند و آنها مشخص تر از اهداف هستند، اما جزئیات را شامل نمی شوند
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از الی گست، شما می توانید اثربخشی استراتژی هایتان را با ملاحظه محیط تجاری که شما به هر دو صورت بر روی خط و خارج از خط فعالیت می کنید افزایش دهید.
برای تحلیل محیط کسب و کار دو رویکرد را باید درنظر گرفت:
۱ – تجزیــه و تحلیل صنعت نظیر نیروهای پنج گانه پورتر و… ؛
۲ – تجزیــــــه و تحلیل موقعیت نظیر تجزیه و تحلیل سوات (SWOT).
نیروهای پنج گانه پورتر
تجزیه و تحلیل رسمی وضعیت، نظیر نیروهای پنج گانه مایکل پورتر، عمیق تر از بررسی ساده روندها و اطلاعات عمومی صنعت است و می تواند شما را برای تدوین بهتر استراتژی های موفق کمک کند.
نیروهای پنج گانه مایکل پورتر می تواند بینشی در هر دو زمینه محیط رقابتی بر روی خط و خارج از خط ارائه کند. در الگــوی نیروهای پنج گانه، مایکل پورتر شرح می دهد که در هر صعتی پنج نیرو وجود دارد که رخــدادهای درون صنعت را تحت تاثیر قرار می دهند.
۱ – شرکتهای موجود؛
۲ – شرکتهای جدید بالقوه؛
۳ – جانشینهای محصول ارائه شده؛
۴ – تامین کنندگان؛
۵ – مشتریان.
این نیروهای پنج گانه برای تشکیل محیط تجاری با هم ترکیب می شوند. ازطریق مطالعه ساختار و پویایی بین این نیروها شما می توانید فرصتهایی را به دست آورید که استراتژی های خود را بهبود بخشید. منظور پورتر از طراحی الگوی اساسی اش این بود که آن را به کل صنعت تعمیـــــم دهد. بنابراین، روش تحلیل مشابه می تواند برای مطالعه محدودتر کل نظیر حضور برخط (ON LINE) در یک صنعت استفاده شود. برای مثال هنگامی که برنامه بازاریابی وب سایت خود را تدوین می کنید شما می توانید نیروهای ذیل را تشخیص دهید.
رقبا: سایت هایی که مانند سایت شما محصولات، خدمات و یا اطلاعات مشابه ای را ارائه می کنند.
تازه واردان بالقوه: رقبا خارج از خط نظیر یک شرکت جدید که ازطریق یک وب سایت وارد یک صنعت می شود.
مشتریان: بازدیدکنندگان و بازدیدکنندگان بالقوه وب سایت شما و سایت های رقبای شما.
شرکتهایی که محصولات و یا خدمات ارائه شده در وب ســایت شما را در اختیارتان قرار می دهند (یا قطعات اگر شما یک سازنده هستید) ســــایر تامین کنندگان عبارتند از عرضـــه کنندگان فضای وب، تولیدکنندگان نرم افزار، و سایر فروشندگانی که فناوری توانمندسازی وب را عرضه می کنند.
جانشین ها: سایر ابزار و منابع مربوط به همان محصولات، خدمات و یا اطلاعات مشابه ارائه شده توسط وب سایت شما. شما می توانید با استفاده از این تعاریف نیروهای پنج گانه تصویر شفاف تر از محیط تجاری به دست آورید که وب سایت شما در آن محیط رقابت می کند. اما مراقب باشید که این یک تحلیل نیروهای پنج گانه واقعی نیست. این تحلیل تنها از نیروهای پنج گانه پورتر برای پشتیبـــانی از ساختار بهره می گیرد. تحلیل کامل او از گردآوری اطلاعات و تحلیل کلی که در اینجا بیان گردید فراتر می رود. با بهره گیری کامل از روشهای استراتژیک پورتر شما قادر می شوید یک تصویر شفاف تر از صنعت کسب کنید، که به استــراتژی های شفاف تر بازاریابی منتهی می شود.