صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علاء میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران

دولت باید چتر مالیاتی خود را همه‌گستر کند

علاء میرمحمد صادقی معتقد است: بودجه مسیر راه دولت‌ها را ترسیم می‌کند و با همین می‌توانیم بگوییم که دولت‌ها در کدام مسیر قدم برمی‌دارند.
 اقتصاد مقاومتی راهی مشخص برای رسیدن به هدفی مشخص است و آن هدف خودکفایی، عدم وابستگی به درآمدهای نفت و درنتیجه تولید و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، دولت دوم حسن روحانی نخستین سند دخل و خرج‌اش را برای سال پیش‌رو، ۱۹ آذر به مجلس ارائه کرد؛ بودجه‌ای که البته این روزها با انتقادهای زیادی مواجه شده است؛ در این بودجه دولت ناگزیر از حذف هزینه‌های زائد دستگاه‌های بودجه‌خوار و افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است. مرکز پژوهش‌های مجلس هم در تازه‌ترین گزارش خود روایت کرده که حداکثر بودجه‌ای که دولت و مجلس باید بر سر آن تصمیم بگیرند، 45 هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد شد؛ یعنی 14 درصد از کل بودجه چراکه بقیه بودجه صرف پرداخت حقوق، یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، پوشش کسری بودجه صندوق‌های بحران‌زده تأمین اجتماعی و نظایر آن خواهد شد.
علا میرمحمد صادقی، باسابقه‌ترین عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری آن را اعلام کرده‌اند و با توجه به برنامه ششم توسعه، بودجه جاری دولت باید متکی به درآمدهای مالیاتی باشد. از سوی دیگر دولت باید سعی کند وابستگی خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.»
میرمحمد صادقی معتقد است: «از برنامه سوم توسعه به بعد همه قوانین به کاهش وابستگی به بودجه نفت تأکید دارد؛ اگر ما بتوانیم درآمد حاصل از نفت را در بودجه عمرانی، صندوق ذخیره ارز و صندوق توسعه ملی پس‌انداز یا هزینه کنیم در آن صورت می‌توانیم بگوییم که بودجه فلان سال در جهت روندهای کلی توسعه‌ای عمل می‌کند یا قدم برمی‌دارد.»
او ادامه می‌دهد: «اما هر زمان درآمد حاصل از فروش نفت، صرف هزینه جاری و عمومی دولت شود در آن صورت است که نمی‌توانیم بگوییم که دید کلان توسعه‌ای داریم یا در مسیر توسعه متوازن گام برمی‌داریم. صرف درآمدهای نفتی برای هزینه جاری ضد رویه‌های توسعه، ضد برنامه ششم توسعه و ضداقتصاد مقاومتی است. من معتقدم که لایحه بودجه نشان از حرکت دولت در مسیر توسعه ندارد.»
عضو هیات رئیسه اتاق تهران تأکید می‌کند: «بخشنامه بودجه مسیر راه دولت‌ها را ترسیم می‌کند و با همین می‌توانیم بگوییم که این دولت‌ها در کدام مسیر قدم برمی‌دارند. لایحه بودجه سال 97 از انقباض درآمدی در بخش غیرنفتی و نفتی حکایت دارد.»
او ادامه می‌دهد: «در این دوره دولت باید بتواند درآمدهای خود را از دو سو بیشتر کند: مالیات و عوارض. دولت باید با طرق متعدد قانونی چتر مالیاتی خود را همه‌گستر کند و از سویی با جلوگیری از قاچاق کالا بتواند درآمد حاصل از عوارض گمرکی را افزایش دهد.»
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح می‌کند: «مهم‌ترین راهکار برای دولت و برای راه‌یابی مسیر توسعه‌ای کشور، عمل به دستورات مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی راهی مشخص برای رسیدن به هدفی مشخص است و آن هدف خودکفایی، عدم وابستگی به درآمد نفت و درنتیجه تولید و افزایش درآمدهای مالیاتی دولت است.»
 به گفته میرمحمد صادقی، در بودجه سال 97 دولت توانسته تا حدودی وابستگی به درآمد نفتی را کاهش دهد ولی این کافی نیست و باید به سمت قطع صد در صدی وابستگی حرکت کرد.