صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

پایان تثبیت غیرواقعی قیمت بنزین

احتمال افزایش قیمت بنزین در روزهای مانده تا پایان سال یا از ابتدای سال آینده - با وجود تکذیب زنگنه، وزیر نفت - چنان قوت گرفته که اکنون اقشار مختلف مردم به راحتی از 1500 تومانی شدن بنزین سخن می‌گویند.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار  نیوز، احتمال افزایش قیمت بنزین در روزهای مانده تا پایان سال یا از ابتدای سال آینده - با وجود تکذیب زنگنه، وزیر نفت - چنان قوت گرفته که اکنون اقشار مختلف مردم به راحتی از 1500 تومانی شدن بنزین سخن می‌گویند. آیا هدف رئیس سازمان برنامه و بودجه از اعلام این قیمت و تکذیب نکردن آن، شکسته شدن تابوی تثبیت قیمت بنزین که به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از اشتباه‌ترین اقدامات دولت یازدهم محسوب می‌شود، نبود؟
  اگر نوبخت، چنین هدفی داشت باید بپذیریم که هدف وی تقریبا محقق شده است و شاید قیمت بنزین 50 درصد افزایش نیابد، اما مردم با مزمزه کردن قیمت 1500 تومانی، آسان‌تر افزایش بین 25 تا 30 درصدی قیمت بنزین را می‌پذیرند. آنچه کارشناسان بر آن تاکید دارند، این است که دوران تثبیت غیرواقعی قیمت بنزین در مرز 1000 تومان سپری شده و سوالی که مطرح می‌کنند – و هیچ دولتی تاکنون جوابی به آن نداده است – اینکه چرا شناورسازی قیمت بنزین با تخصیص هوشمند و دقیق یارانه بنزین به اقشار هدف و بخش‌های اقتصادی مشخص مثل فعالان حمل و نقل – افراد کم‌توان و دهک‌های ضعیف و تولیدکنندگانی که محصول‌شان بستگی مستقیم به قیمت بنزین دارد – تاکنون عملیاتی نشده است؟
دولت از فرصت شناورسازی قیمت بنزین استفاده نکرد
یکی از نمایندگان شاخص منتقد سیاست‌های نفتی دولت، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی است. هدایت‌ا... خادمی درباره افزایش قیمت بنزین به «کسب‌وکار» می‌گوید: مجلس به طور کلی با افزایش ناگهانی و جهش 50 درصدی بنزین موافقت نخواهد کرد و دولت هم نباید چنین انتظاری از مجلس داشته باشد. تثبیت قیمت بنزین در دولت اول روحانی یک اقدام اشتباه بود و پایین بودن قیمت نفت و حامل‌های سوخت در بازار جهانی فرصت لازم را در اختیار دولت قرار داد که طی 4 سال گذشته سیاست اشتباه تثبیت قیمت را با سیاست شناورسازی قیمت و برقراری نظام یارانه هوشمند جایگزین کند. متاسفانه دولت از این فرصت استفاده نکرد و ضمن تثبیت قیمت بنزین در قیمتی غیرواقعی، حتی اصرار بر از بین بردن زیرساخت‌های نظام سهمیه‌بندی بنزین یعنی کارت‌های سوخت داشت. این سیاست اکنون به پایان راه رسیده و دیگر منابع دولت هم جوابگوی ادامه طرح تثبیت قیمت بنزین نیست، اما مطمئنا قیمت نباید به یک‌باره جهش کند. وی در پایان تصریح کرد: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین نیست، اما نه اینکه قیمت 1500 تومان شود، بلکه افزایش ۱۰ تا حداکثر ۲۰ درصدی نرخ را منطقی می‌داند. 
بنزین نهایتا 25 درصد گران خواهد شد
یک کارشناس نفتی نیز با بیان اینکه واکسینه کردن بازار در برابر موج تورمی گرانی بنزین هدف رئیس سازمان برنامه و بودجه از مطرح کردن قیمت1500 تومانی برای بنزین بود، به «کسب‌وکار» گفت: بنزین 1500 تومانی هدفی نیست که دولت بر آن متمرکز باشد، بلکه این بحث افکار عمومی را برای کنار گذاشتن طرح تثبیت قیمت بنزین آماده می‌کند و نهایتا بنزین بعد از بحث‌های فراوان در سال آینده حدود 25 درصد گران خواهد شد. علی کوراوند با بیان اینکه واکسینه کردن بازار در برابر یک رویداد ناگزیر سیاست وزیر نفت است که این‌بار توسط سخنگوی دولت اجرا شده، افزود: سوال اصلی کارشناسان این است که چرا دولت درباره شناورسازی قیمت بنزین تعلل به خرج داد و طی 4 سال اخیر بر تثبیت قیمت که یک طرح شکست‌خورده است، اصرار کرد؟ وی با اشاره به شناور بودن قیمت بنزین در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای منطقه افزود: شناور نبودن قیمت بنزین پیامدهای فراوانی برای کشور ما ایجاد کرده و انواع مشکلات از قبیل گسترش صنایع انرژی‌بر، بهره‌ور نشدن بخش حمل و نقل جاده‌ای، توسعه پیدا نکردن حمل و نقل ریلی و افزایش تصادفات و تلفات جاده‌ای و... را در پی داشته است.