صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اما آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که با فشردن دکمه و رفتن به سمت مقصد خود، اطلاعات شما کجا می‌رود؟

شادترین فرودگاه‌ های دنیا کدامند؟

برای سنجش رضایت کاربران انبوهی از ماشین‌های HappyOrNot با شکلک‌های مختلف در فرودگاه‌ها و فضاهای عمومی در سراسر جهان نصب شدند تا شادترین فرودگاه‌های دنیا مشخص شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کجارو، ممکن است قبلاً از یکی از ۲۵٬۰۰۰ پایانه رضایت مشتری HappyOrNot در فرودگاه‌ها استفاده کرده باشید؛ با لمس کردن یکی از دکمه‌های پاسخ آن، از یک رنگ سبز جادویی تا قرمز خشن، می‌توانید در آن ثبت‌نام کنید.
اما آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که با فشردن دکمه و رفتن به سمت مقصد خود، اطلاعات شما کجا می‌رود؟
HappyOrNot که در سال ۲۰۰۹ توسط Heikki Väänänen و Ville Levaniemi در فنلاند تأسیس شده است، گزارش منحصربه‌فرد خود را که از تحلیل داده‌ها به دست آورده بودند با CNN Travel به اشتراک گذاشت.
آن‌ها نشان می‌دهند که فرودگاه‌ها با بالاترین رضایت مشتری در سطح جهان، توسط درصد افرادی که دکمه‌های سبز یا سبز تیره را فشار می‌دهند، شمرده می‌شوند؛ همچنین گزارش می‌دهد که خوشحال‌ترین و ناخوشایندترین روزها، هفته‌ها و سال‌ها برای پرواز کدامند و همچنین بخشی از سفر فرودگاه که به احتمال زیاد باعث می‌شود ما دکمه قرمز خشن را فشار دهیم کدام است؟
شادترین فرودگاه جهان
با این ضرب‌المثل شروع می‌کند که؛ یک کتاب را با جلد خود قضاوت نکنید: اطلاعات نشان می‌دهد که این فرودگاه که در عکس می‌بینید شادترین فرودگاه جهان است.
این گزارش بر مبنای بازخورد از ۱۵۸ میلیون نقطه داده از ترمینال Smiley HappyOrNot در ۱۶۰ فرودگاه در ۳۶ کشور است.
HappyOrNot داده‌های جمع‌آوری‌شده بین نوامبر ۲۰۱۶ تا نوامبر ۲۰۱۷ را از فرودگاه‌هایی که بیش از ۱۲۰٬۰۰۰ دکمه فشرده در سال گذشته داشتند و در بیش از دو منطقه فرودگاه اطلاعات دریافت کرده‌اند، مورد بررسی قرار می‌دهد: مثلاً در قسمت امنیت، تحویل چمدان‌ها، دستشویی‌ها و غیره. حدود ۶۸ فرودگاه از ۲۲ کشور با معیارهای مورد نیاز در رتبه‌بندی قرار دارند.
این نشان می‌دهد که شادترین فرودگاه در جهان، یک ترمینال کوچک در جنوب غربی انگلستان است که هر ساله کمتر از یک میلیون مسافر در آن جا به جا می‌شوند. فرودگاه اکستر رتبه رضایت ۸۸٫۶۶٪، یعنی ۱۲٪ بالاتر از میانگین جهانی ۷۶٫۵۲٪ را کسب کرده است.
هشت فرودگاه در سراسر جهان سطح رضایت بالاتر از ۸۶٪ دارند. اکثر آن‌ها به‌جز فرودگاه بزرگ بین‌المللی دالاس و فورت ورت (شماره ۴) و فرودگاه لئوناردو داوینچی فیوسیچینو (شماره ۲) در رم، فرودگاه‌های کوچکی هستند که ثابت می‌کنند فرودگاه‌های کوچک به دلیل راحتی کنترل از سطح تنش پایینی برخوردار هستند.
استفن ایرس، مدیر ارتباطات فرودگاه، می‌گوید:
فرودگاه Exeter در حال افزایش تعداد گردشگران از قاره اروپا است.
آیرس می‌گوید: در قلب نقاشی Devon، تنها منطقه انگلستان که دارای دو خط ساحلی جداگانه است، ساختمان‌های تاریخی، مکان‌های برگزاری مسابقات خوردن و سواحل شنی متناسب برای خانواده‌ها است.
انگلیسی به عنوان یک زبان جهانی
جالب اینجا است که اگرچه HappyOrNot در فرودگاه‌های همه قاره‌ها خدمات خود را ارائه می‌دهد، شش فرودگاه از هشت فرودگاه برتر در کشورهای انگلیسی زبان است و Ville Levaniemi، یکی از بنیان‌گذاران HappyOrNot، زبان انگلیسی را زبان ضروری سفر هوایی می‌داند.
او می‌گوید: توانایی برقراری ارتباط و درک درست در زمان ارائه خدمات بسیار مهم است و این احتمالاً در داده‌های ما تأثیرگذار است.
فرودگاه بین‌المللی Keflavik ایسلند در جایگاه هشتم قرار دارد و به نظر می‌رسد با رونق گردشگری این کشور تحسین‌برانگیز است. این فرودگاه ۶.۸ میلیون مسافر را در سال ۲۰۱۶  جا به جا کرده است؛ یعنی پنج میلیون بیشتر از سال ۲۰۰۴ و در عین حال ۸۶٫۳۵٪ بازخورد مسافرین خوشحال را از آنِ خود کرده است.
لیست فرودگاه‌ها با بالاترین سطح رضایت
 فرودگاه اکستر، انگلستان - ۸۸٫۶۶٪
 فرودگاه Cork، ایرلند -۸۸٫۴۵٪
فرودگاه لئوناردو داوینچی فیومیفینو (رم)، ایتالیا - ۸۸٫۴۵٪
 دالاس فرودگاه بین‌المللی فورت ورث، آمریکا - ۸۷٫۳۵٪
 فرودگاه بین‌المللی نیوکاسل، انگلیس - ۸۷٫۰۵٪
 فرودگاه جنوبی انگلیس، ۸۶٫۷۹٪
فرودگاه کاردیف، انگلیس - ۸۶٫۵۷٪
فرودگاه بین‌المللی Keflavik، ایسلند - ۸۶٫۳۵٪
کی و کجا مردم شادتر هستند؟
طبق اطلاعات جمع‌آوری شده و همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید؛ در جهان، مسافران به احتمال زیاد در ساعت ۳ صبح روز سه شنبه در ماه اکتبر یا نوامبر به سمت دکمه‌های سبز می‌روند.
مردم هنگامی که ساعت ۲ و ۳ شب به غرفه‌های پرداخت می‌رسند ناراحت هستند. در آخر هفته جولای، یکشنبه هنگامی که از تعطیلات برمی‌گردند و با دوشنبه مواجه می‌شوند کمترین امتیاز شاد بودن را به خود اختصاص داده است.
پرواز در ماه جولای (۹٫۸۰ درصد) و پس از آن پرواز در ماه آوریل (۱٫۸۱ درصد) است درست قبل از برگزاری عید پاک رتبه دوم ناامیدترین ماه‌ها را کسب کرده‌اند.
 
تعجب‌آور نیست که فرودگاه‌های پرجمعیت، فصل بهار و تعطیلات آخر هفته شلوغ را در اختیار ما قرار ندهند؛ همچنین ممکن است پشیمان شوید که بلیت‌های صبحگاهی را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اید.
 
Levaniemi می‌گوید:
 
آنچه که روند ما نشان می‌دهد این است که اغلب مسافران شادتر، کسانی هستند که فرودگاه را با تمام ظرفیت‌هایش ملاقات می‌کنند؛ با وجود تمام کارمندان آن‌، که روند کار را نظارت می‌کنند.
بر اساس این گزارش‌ها، هنگامی که برای سفر به فرودگاه می‌رویم، در قسمت امنیت پرواز با درصد خوشحالی ۸۴٫۶ درصدی روبه‌رو می‌شویم؛ این در حالی است که قسمت امنیتی را با موفقیت گذرانده‌ایم. روحیه ما در سرویس‌های بهداشتی فرودگاه سقوط می‌کند و به درصد رضایت ۷۴٫۴ درصدی می‌رسد و از آن بدتر در مرحله تحویل کیف‌ها، درصد رضایت ۶۹٫۹ درصد است. این ‌یک استدلال قوی برای مسافرت رفتن بدون چمدان است.
بنابراین، پایانه‌های بازخورد فقط محدود به شکلک‌های موجود روی دستگاه نیستند؛ بلکه مسافران می‌تواننند با فشار دادن دکمه‌های مختلف، نحوه عملکرد فرودگاه را تغییر دهند.
Levaniemi می‌گوید:
برای کاربر، این یک روش پویا برای بیان احساسات است؛ درحالی‌که تجربه‌ای تازه در ذهن خود را کسب می‌کند.
برای فرودگاه‌ها، تیم‌های مدیریت می‌توانند شادی مردم را در زمان واقعی ببینند: اجازه می‌دهند ظرف چند دقیقه چندین بار شستشوی دستشویی‌های کثیف انجام شود یا کارمندان اضافی را به بخش‌هایی از فرودگاه که به شدت شلوغ است انتقال دهند. ما کارکنان را وسیله‌ای برای انعطاف‌پذیری و واکنش به محیط اطراف خود می‌دانیم.