صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» کاهش بودجه عمرانی در لایحه دولت را بررسی می‌کند

شرکت‌های پیمانکاری در آستانه ورشکستگی

بودجه عمرانی که دولت در نظر گرفته از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای سال آینده حدود 60 هزار میلیارد تومان است و با وجود آنکه این رقم نسبت به بودجه عمرانی سال گذشته کاهش 15 درصدی دارد.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز اما به گفته کارشناسان، بودجه‌ای واقع‌بینانه است، چراکه همان بودجه 62 هزار و 700 میلیارد تومانی امسال هم در هنگام تخصیص، عملا در بسیاری از سرفصل‌ها به دلیل محقق نشدن درآمدهای پیش‌بینی‌شده تحقق نیافت. در واقع مساله‌ای که به زعم کارشناسان، بودجه عمرانی سال آینده را مشکل‌ساز می‌کند درصد کاهش این بودجه نیست، بلکه این است که تخصیص نیافتن‌ها و رکود طرح‌های عمرانی طی چند سال اخیر چنان به بدنه شرکت‌های پیمانکاری دست‌اندرکار پروژه‌ها فشار آورده و بنیه آنها را ضعیف کرده که بسیاری از این شرکت‌ها تعطیل شده و بسیاری دیگر در آستانه ورشکستگی هستند. در این شرایط پیشنهاد کارشناسان و نمایندگان مجلس به دولت، افزایش بودجه عمرانی و تزریق منابع به پروژه‌ها بود، ولی به نظر می‌رسد دولت با انقباضی بستن بودجه عمرانی، مسیر معکوس را در پیش گرفته است. 
بودجه عمرانی نباید صرفا رقمی روی کاغذ باشد
یک عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است کاهش بودجه عمرانی را نمی‌توان تنها با ارقام و اعدادی که در لایحه پیشنهادی دولت آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. محمد دامادی با بیان اینکه در بودجه عمرانی علاوه بر بودجه مصوب منابع دیگری نظیر منابع بانکی، تامین مالی خارجی و مجوزهای برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در مقاطع مختلف به رقم اصلی اضافه می‌شود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: معتقدم بودجه عمرانی باید در وهله اول واقعی باشد و صرفا رقمی روی کاغذ نباشد. به نظر نمی‌رسد دولت با کاهش 15 درصدی بودجه عمرانی قصد کاهش فعالیت‌های عمرانی را نسبت به سال‌های اخیر – تا جایی که منابع درآمدی اجازه می‌دهد - داشته باشد، بلکه هدف از این کار صرفا شفاف‌تر کردن بودجه عمرانی است. وی می‌افزاید: اگر دولت روی کاغذ رقم بودجه عمرانی را به بیش از 70 هزار میلیارد تومان – که تقریبا رقم مورد نظر اغلب اعضای کمیسیون عمران است – افزایش دهد، اما عملا مثل سال‌های قبل رقمی که محقق می‌شود بسیار کمتر باشد، طبعا بودجه شفاف و منطقی نوشته نشده است. این عضو کمیسیون عمران تاکید کرد: رقم پیشنهادی دولت در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار دارد و با دولت برای رسیدن به بودجه‌ای واقعی و قابل تحقق تعامل می‌کنیم، ضمن آنکه معتقدیم درصد بودجه عمرانی به بودجه جاری نسبت به سنوات قبل باید قطعا و با وجود انقباضی بودن بودجه عمرانی افزایشی باشد. 
نگرانی شرکت‌های پیمانکاری از مطالبات دولتی
یک مقام مسئول بخش خصوصی که تشکل متبوعش ارتباط مستقیمی با بودجه‌های عمرانی دارد با انتقاد از کاهش بودجه عمرانی در لایحه بودجه 97 به «کسب‌وکار» می‌گوید: بودجه عمرانی تا جایی که بنده در خاطر دارم حتی در سال‌های اوج تحریم هم کاهش نداشت، ولی با وجود برجام و بهتر شدن وضعیت درآمدهای نفتی انقباضی شدن بودجه عمرانی سوال‌برانگیز است. علی آزاد می‌افزاید: شرکت‌های پیمانکاری درباره مطالباتی که از طرف‌های دولتی دارند، به‌شدت نگران هستند و اگر بگوییم نیمی از شرکت‌های پیمانکاری از چرخه فعالیت خارج شده‌اند، اغراق نکرده‌ایم. دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی با بیان اینکه بارها با دولتمردان گفتگو کرده‌ایم و خواستار پرداخت مطالبات شده‌ایم، افزود: بنیه مالی شرکت‌های پیمانکاری واقعا تضعیف شده است و راهکارهای دولت – مثل پرداخت اوراق خزانه به جای مطالبات – بیشتر مسکن است تا درمان قطعی. وی با بیان اینکه پیمانکاران و دست‌اندرکاران پروژه‌های عمرانی محدودیت‌های مالی دولت را درک می‌کنند، افزود: رئیس سازمان برنامه می‌گوید تخصیص‌هایی که قرار است برای سال آینده به طرح‌های عمرانی – از شبکه بانکی و دیگر منابع - اختصاص یابد 110 هزار میلیارد تومان است، ولی این رقم با بودجه‌ای که برای تصویب پیشنهاد شده، فاصله زیادی دارد و نسبت به تحقق آن خوش‌بین نیستیم. این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری در آستانه ورشکستگی هستند، تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور به شمار می‌روند و بسیاری از شرکت‌های پیمانکاری با رکودی که در این پروژه‌ها حاکم شده تعطیل شده‌اند یا با کمترین فعالیت به امید روزهای بهتر مانده‌اند. دولت اگر به فکر اشتغال کشور است درباره راه‌اندازی طرح‌های عمرانی فعالیت بیشتری داشته باشد.