صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرمانده عملیات مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید در شرکت ملی حفاری ایران

چرا عملیات مهار فوران رگ سفید، سخت و متفاوت است؟

فرمانده عملیات مهار آتش چاه ۱۴۷ رگ سفید در شرکت ملی حفاری ایران، به تشریح مختصات حریق این چاه پرداخت و گفت: عملیات مهار چاه ۱۴۷ به دلیل ویژگی های خاص حاکم بر آن، متفاوت و دشوار است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، مهران مکوندی به عواملی از جمله فشار سطحی و فشار مخزن بسیار بالا، حجم زیاد ضایعات روی چاه و آسیب‎هایی که به شیرهای سرچاهی رسیده است اشاره کرد و گفت: این موارد، سختی عملیات مهار را دوچندان کرد.
وی که سابقه حضور در هفت عملیات مهار آتش را در کارنامه دارد، در پاسخ به این پرسش که سخت‎ترین عملیات کدام بوده است، عنوان کرد: رگ‎سفید از همه سخت‎تر است.
به گفته مکوندی، در نفت‎شهر بیش از ۱۰ بار عملیات مهار از سطح با استفاده از ۹ استینگر انجام شد تا عملیات به نتیجه رسید. اما نکته اینجاست که در نفت‎شهر، فوران‎گیر مستقیم بود و فشار سطح ۹۶۰ پی‎اس‎آی و فشار مخزن ۱۶۵۰ پی‎اس‎آی بود؛ حال آنکه در رگ‎سفید فشار سطح ۲۴۰۰ پی‎اس‎آی و فشار مخزن حدود ۳۴۰۰ ‎پی‎اس‎آی است و شیرهای فوران‎گیر به صورت ۳۰ درجه کج شده‎اند و نشتی شدید دارند.
وی ادامه داد: در چاه ۱۴۷، شیر فوران‎‏گیر در جای خود محکم نیست و این نبود ثبات، مانع نشستن استینگر و هدایت آن به درون فوران‎گیر می‎شود.
مکوندی به مهار چاه ۲۳ کنگان هم اشاره کرد و گفت: عملیات مهار از سطح در آن چاه جواب نداد و سرانجام پس از ۱۴۵ روز و با حفر پنج حفره انحرافی، نتیجه حاصل شد.