صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد

نقش پژوهش در توسعه پایدار پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بر اهمیت نقش پ‍ژوهش و فناوری در توسعه پایدار و رفع مشکلات پیش روی چرخه تولید در میدان گازی پارس‌جنوبی تاکید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, محمد مشکین‌فام در سمینار تشریح دستاوردهای «طرح جامع بهینه‌سازی تولید و عملکرد میدان گازی پارس‌جنوبی با الگوی مدیریت پویای مخزن» اظهار کرد: حفظ تولید و نگهداشت صیانتی مخزن عظیم پارس جنوبی بر مبنای هدف‌گذاری دقیق و پیاده‌سازی درست سیاست‌های فناورانه ضروری است.
وی با اشاره به این که هم اکنون نزدیک به ۵۵۰ میلیون مترمکعب معادل ۷۰ درصد گاز مصرفی کشور از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود که زنجیره‌ای از مخزن (Reservoir)، سکوهای دریای، خطوط لوله دریایی، پالایشگاه‌ها و تأسیسات خشکی را شامل می‌شود، افزود: بی‌شک عقبه این دستاورد بزرگ، به اقدام‌های مؤثر در زمینه پژوهش و فناوری برمی‌گردد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به این که تامین حدود ۸۰ درصد گاز مصرفی کشور ظرف ۲ سال آینده با توسعه کامل میدان پارس جنوبی محقق خواهد شد، افزود: تولید، نگهداشت و حفظ ۴۰۰ حلقه چاه، ۴۰ سکوی دریای، ۳۵۰۰ کیلومتر خط لوله دریایی و ۱۳ پالایشگاه خشکی نیازمند برنامه جامع بهینه‌سازی تولید و پایش مستمر بر مبنای فناوری روز دنیا است.
سرمایه گذاری ۷۲ میلیارد دلاری در پارس جنوبی
مشکین‌فام همچنین ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد دلاری که از ۱۵ سال گذشته تا کنون در میدان پارس جنوبی انجام شده است، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری در این میدان زمانی به ثمر می‌نشیند که بتوانیم با مدیریت صحیح تولید از مخزن پارس جنوبی، به صورت مستمر گاز مصرفی کشور را تأمین کنیم.
وی بر لزوم ایجاد واحد مستقل متمرکز بر توسعه پایدار، ازدیاد و بهبود برداشت در شرکت نفت و گاز پارس تأکید کرد و یادآور شد: میدان پارس جنوبی به عنوان منبع انرژی کشور، عهده‌دار تامین پایدار مصرف گاز در کشور است و در صورتی که یکی از سکوهای این میدان از مدار تولید خارج شود، مصادف با قطعی گاز یکی از استان‌ها خواهد بود و این موضوع اهمیت حفظ و نگهداشت تولید را بیش از پیش نمایان می‌سازد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خواستار بررسی جزییات و شناسایی علل و مشکلات پیش روی چرخه تولید توسط واحد پژوهش و فناوری شرکت نفت و گاز پارس شد و افزود: نتایج این تحقیقات باید به بدنه اجرایی منتقل شود تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.
وی همچنین به موضوع مدیریت دانش اشاره کرد و با تأکید بر لزوم تدوین و گردآوری تجارب مجریان و پیمانکاران پارس جنوبی که در شرایط سخت تحریم و با آزمون و خطا، مشکلات پروژه‌های ملی این میدان را حل و فصل کردند، افزود: این تجربیات عملیاتی چه در بخش مخزن و چه در بخش تأسیسات می‌تواند در قالب کتابچه‌ای جمع‌آوری و در اختیار دیگر ارکان شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.