صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» تغییر شکل کیوسک‌های روزنامه‌فروشی را بررسی می‌کند

سرنوشت مبهم روزنامه های بی جان در کیوسک ها

با دیجیتالی شدن دنیای امروزی و با توجه به اینکه کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تمام اخبار و رویدادها را به سرعت برق پوشش می‌دهند و اینترنت در تمام دنیا حرف اول را در انجام امور می‌زند، دیگر کمتر کسی به فکر خواندن روزنامه می‌افتد و رغبتی هم برای ورق زدن صفحات روزنامه که نمی‌دانند با چه مشکلاتی منتشر می‌شود، ندارند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، با دیجیتالی شدن دنیای امروزی و با توجه به اینکه کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی تمام اخبار و رویدادها را به سرعت برق پوشش می‌دهند و اینترنت در تمام دنیا حرف اول را در انجام امور می‌زند، دیگر کمتر کسی به فکر خواندن روزنامه می‌افتد و رغبتی هم برای ورق زدن صفحات روزنامه که نمی‌دانند با چه مشکلاتی منتشر می‌شود، ندارند. 
اما در این میان تنها مکانی که برای حیات روزنامه‌ها و دیده شدن و توجه مردم باقی مانده کیوسک‌های روزنامه‌فروشی است که مشتریان این کیوسک‌ها به بهانه خرید کالایی دیگر مانند سیگار و کیک و آبمیوه شاید نگاهی گذرا به روزنامه‌هایی که در کنار کیوسک روی زمین پهن شده‌اند، بیندازند و همان تیتر یک را بخوانند که در این فضای دیجیتالی همان را هم می‌شود غنیمت شمرد. با تمام این تفاسیر و با اینکه تنها امید روزنامه‌ها دیده شدن در کیوسک‌های مطبوعاتی است، در اظهارنظری جدید مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اینکه در تهران ۴۰۰ کیوسک مطبوعاتی و گل‌فروشی وجود دارد، گفت: این کیوسک‌ها با همکاری اتحادیه‌های مربوط تغییر چهره می‌دهند. کامران زنگیشه با اشاره به وجود ۲۵۰ کیوسک مطبوعاتی و ۱۵۰ کیوسک گل‌فروشی در شهر که بخش عمده‌ای از پیاده‌روها را اشغال کرده‌اند، گفت: این کیوسک‌ها با مبلمان شهری همخوانی و تناسب ندارند. به نوعی سد معبر صنفی محسوب می‌شوند و باید تغییر شکل دهند. قرار است در طراحی جدید روزنامه‌ها به صورت عمودی روی میله‌هایی قرار بگیرند که تنها تیتر و لید آنها برای مخاطبان قابل نمایش باشد. بدین‌ترتیب دیگر کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نمی‌توانند از طریق گذاشتن تخته و سنگ موجب سد معبر در معابر عمومی شوند. 
در این باره یزدانی، معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: با هدف طراحی مناسب برای کیوسک‌های مطبوعاتی و همخوانی آنها با مبلمان شهری و همچنین ایجاد امکاناتی برای متصدیان و مخاطبان این کیوسک‌ها، انجام طراحی‌های جدید برای این کیوسک‌ها در حال انجام است و مراحل پایانی را سپری می‌کند. وی افزود: در حال حاضر نمونه آزمایشی از کیوسک‌های با طراحی جدید ظرف سال‌های گذشته در محور انقلاب جای‌گذاری شد، اما این کیوسک‌ها مشکلاتی در حوزه امکانات برای متصدیان و مخاطبان دارد که با تعامل اتحادیه و متصدیان و شهروندان این مشکلات حل و نهایتا طرح نهایی پیاده‌سازی خواهد شد. معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: در طراحی جدید روزنامه‌ها به صورت عمودی روی میله‌هایی قرار می‌گیرند که تنها تیتر و لید آنها برای مخاطبان قابل نمایش خواهد بود. بدین ترتیب دیگر کیوسک‌های روزنامه‌فروشی نمی‌توانند از طریق گذاشتن تخته و سنگ موجب سد معبر در معابر عمومی شوند. 
یزدانی تاکید کرد: با توجه به افزایش روزنامه‌ها و محدودیت برای افزایش سطح نمایش روزنامه‌ها در دکه‌های فعلی ناچار بودیم نمایش روزنامه‌ها را به صورت عمودی کنیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 1200 کیوسک مطبوعاتی در شهر تهران وجود دارد، افزود: قطعا این تعداد از کیوسک در شهر تهران می‌تواند در مبلمان شهری نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین با طراحی مناسب این کیوسک‌ها علاوه بر حل معضلات سطح نمایش روزنامه‌ها و متصدیان این کیوسک‌ها همخوانی با مبلمان شهری و حل مشکلاتی همچون هزینه و نحوه تولید کیوسک‌ها انجام خواهد شد. 
یزدانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه کیوسک‌ها برای فروش دخانیات مجوزی ندارند، افزود: برابر قانون اجازه عرضه دخانیات تنها به برخی از سوپرمارکت‌ها داده شده تا به افراد بالای 18 سال فروش دخانیات را داشته باشند. بنابراین کیوسک‌های روزنامه در سطح شهر تهران مجوزی برای عرضه دخانیات ندارند. البته متولی اصلی برخورد با این مشکل وزارت بهداشت است. لازم است برای مبارزه با این پدیده کمیته‌ای به صورت مشترک با محوریت وزارت بهداشت شامل سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، اتحادیه و شهرداری تهران ایجاد شود. وی تاکید کرد: در طراحی جدید کیوسک‌های مطبوعاتی، بیشترین فضا برای نمایش تیتر اصلی بنابراین روزنامه‌ها دیده شده است. معاون هماهنگی امور مناطق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران درباره نصب تابلوهای تبلیغاتی بر بام کیوسک‌های موجود شهر تهران گفت: در سال‌های گذشته قراردادی میان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و پیمانکاری منعقد شد تا بر بام کیوسک‌های نشریات تابلوهای تبلیغاتی نصب شود اما این کار با چالش روبه‌رو شد و از طرف شهرداری تهران به صورت یکطرفه لغو و موضوع وارد مراحل حقوقی شد تا نهایتا پیمانکار مربوطه دستور قضایی گرفت تا بهره‌برداری از تابلوهای نصب شده برای مدت سه سال در اختیارش باشد. البته در راستای تحقق این امر امتیازاتی از جمله یک شکل‌سازی و نوسازی سقف کیوسک‌ها از پیمانکار گرفته شد تا برابر قانون و مجوزهای وزارت ارشاد از این تابلوها بهره‌برداری کند. 
کیوسک های مطبوعاتی یک مافیا دارند
همچنین مدیرمسئول یکی از روزنامه‌های سراسری در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: کیوسک‌های مطبوعاتی یک مافیا دارند که این مافیا کارش فروش سایر اقلام است و روزنامه تنها بهانه‌ای است تا بتوانند این دکان و دستگاه را در سطح شهر نگه دارند. 
چون هیچ بهانه‌ای نمی‌توانند برای فعالیت‌شان به این شکل در سطح شهر پیدا کنند چراکه برای شان بسیار گران تمام خواهد شد. امیدوار هستیم   در این کیوسک‌ها همان سیگار و شکلات و آبمیوه فروخته شود و جالب اینجاست که برخی از این کیوسک‌ها حتی یخچال در این مکان دارند. خیلی از این کیوسک‌ها نیز جایگاه پخش مواد و برخی دیگر از کالاهای خلاف هستند. بنابراین این اطمینان وجود دارد که برای کیوسک‌داران نه تنها فروش روزنامه‌ها مهم نیست و درآمدی از فروش روزنامه‌ها ندارند، بلکه روزنامه برای‌شان به عنوان یک دردسر است. بنابراین هر روزنامه‌ای که به کیوسک  فرستاده می شود در کیوسک قرار نمی‌دهند و فقط روزنامه‌های پرفروش را در جای مناسب  قرار می‌دهند. بنابراین تغییر شکل و عمودی قرار دادن روزنامه‌ها خیلی تغییری در اصل موضوع ندارد و نکته مهمی نیست و حتی جمع کردن آنها از سطح پیاده‌روها و خیابان کار مفیدی است، چراکه با هر روزنامه‌ای که کف خیابان قرار می‌گرفت هزاران میکروب وارد خانه‌های مردم می‌شد، ولی تاثیری در فروش روزنامه‌ها نخواهد داشت و موضوع عدم فروش روزنامه‌ها دلایل دیگری دارد و این حرکت تنها می‌تواند راه‌حل تمیزتری در چیدمان روزنامه‌ها باشد. وی همچنین درباره ممنوعیت فروش سیگار و دیگراقلام در کیوسک‌های روزنامه فروشی اظهار کرد: به هیچ عنوان این طرح امکان‌پذیر نیست و هیچ نهادی تاکنون نتوانسته جلوی این حرکت را بگیرد. 
کیوسک‌های روزنامه‌فروشی از رسالت خود فاصله گرفته‌اند
ماجد رموزی، کارشناس مطبوعات نیز در این رابطه به «کسب‌وکار» گفت: تغییر شکل کیوسک‌های مطبوعاتی واقعا از عهده یک نهاد خارج است و هماهنگی خاصی را می‌طلبد، چراکه کار بسیار بزرگی باید تحقق پیدا کند. کیوسک‌های سطح شهر که عنوان دکه مطبوعاتی را یدک می‌کشند و طبق قانون باید فقط روزنامه‌های سراسری را جهت عرضه در اختیار داشته باشند هم‌اکنون فرسنگ‌ها از هدف اصلی خود دور شده‌اند و در نگاه اول هیچ نشانه‌ای از یک مکان برای عرضه مطبوعات به چشم نمی‌آید و به مکانی برای فروش دیگر اقلام مانند سیگار و شکلات و چیپس و پفک تبدیل شده‌اند. به گفته وی، این بدان معناست که به دکه‌ها اجازه داده شده است تا برخی اقلام خوراکی و فرهنگی را نیز در کنار روزنامه به فروش برسانند، اما دکه‌دارها پا را فراتر گذاشته و غیر از چیپس و پفک و... به فروش سیگار که یک کالای غیرفرهنگی است در کنار روزنامه که یک کالای فرهنگی است، روی آورده‌اند. 
وی اظهار داشت: در قدم اول به جای اینکه فکر عمودی و افقی چیدن روزنامه‌ها باشیم کاش تلاش کنیم این دکه‌داران را به رسالت واقعی خود که فروش روزنامه و کار فرهنگی بوده است، برگردانیم، چراکه نوع چیدمان روزنامه هیچ تاثیری در میزان فروش آن نخواهد داشت و فقط مدل چیدن تغییر خواهد کرد. 
فروش روزنامه درآمدی ندارد
در همین رابطه یک کیوسک‌دار در میدان جمهوری نیز در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: هر ساله یک مسئول در این رابطه اظهارنظر می‌کند و اجرای طرح می‌ماند برای مسئولی دیگر. همچنین این اظهارنظرها را درحالی مطرح می‌کنند که هیچ کمک مالی نیز قرار نیست به کیوسک‌داران برای تغییر شکل تعلق بگیرد. هنگامی که صحبت از فروش سیگار و سایر اقلام در دکه‌ها می‌شود هیچ کسی به این نکته توجه نمی‌کند که عدم فروش روزنامه دکه‌دار را مجبور به فروش دیگر اقلام در دکه‌اش کرده است تا شاید از طریق فروش آن نظر خوانندگان نیز به روزنامه‌ها جلب شود. 
وی ادامه می‌دهد: من به شخصه فقط به دلیل عدم فروش روزنامه در کیوسکی که دارم مجبور به فروش سیگار شدم، چراکه روزنامه حداکثر فروشی که داشت مربوط به چند مورد کثیرالانتشار می‌شد که هیچ درآمدی برایم نداشت. باور کنید تجربه چندین و چند ساله در فروش روزنامه به من ثابت کرده که مشکل جای دیگری است و عمودی یا افقی چیدن روزنامه فرقی در فروشش نخواهد داشت. مشکل جای دیگری است که مسئولان که دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند باید فکری به حال آن مشکل اصلی کنند.