صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

سوسوی لوسترهای ایرانی در بازارهای صادراتی

ایران از آن دسته کشورهایی است که صنایع مختلفی در آن رشد کرده و توانسته‌اند با تلاش بسیار حرفی برای گفتن در بازار داخلی و جهانی داشته باشند.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، ایران از آن دسته کشورهایی است که صنایع مختلفی در آن رشد کرده و توانسته‌اند با تلاش بسیار حرفی برای گفتن در بازار داخلی و جهانی داشته باشند. پتانسیل کشور در صنایع مختلف از یک سو و مهارت و دانش متخصصان و تولیدکنندگان از سوی دیگر توانسته جایگاه ایران را در منطقه و در برخی صنایع در بازارهای اروپایی ارتقا دهد.
 صنعت لوستر و چراغ‌های زینتی نیز از آن دسته صنایع است که طی چند سال اخیر توانسته به همت متخصصان و طراحان در این رشته خود را در بازارهای صادراتی بالا بکشد و پاسخگوی نیاز داخلی نیز باشد، اما متاسفانه همانند دیگر صنایع مشکلاتی بر سر راه این صنعت وجود داشت و توان تولید را از تولیدکننده داخلی در برابر تولیدکننده 
خارجی گرفت. صنعت لوسترسازی ایران نیز مانند برخی رشته‌های دیگر به دلیل واردات کالاهای چینی کم‌کیفیت و نسبتا ارزان و همچنین فقدان ثبات در قیمت مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شده و برخی از کارگاه‌های تولید لوستر تعطیل شده است. شاید برای بسیاری از هموطنان ما جایگاه ممتاز صنعت لوسترسازی و کیفیت بالای تولیدات ایرانی ناشناخته باشد.
 استفاده از فلز برنج و دقت فوق‌العاده در طراحی باعث قرار گرفتن لوسترهای ایرانی در زمره برترین‌های این کالای تزئینی در جهان شده، اما با وجود کیفیت بالای لوسترهای ساخت ایران، متاسفانه توجه مشتریان داخلی به سوی این کالا جلب نشده است؛ ازاین‌رو تولیدکنندگان لوسترهای مرغوب و درجه یک ایرانی بیشتر ترجیح می‌دهند مشتریان خود را در دیگر کشورها پیدا کنند و البته در این راه موفق هم بوده‌اند، به طوری که هم‌اکنون ایران در عرصه صادرات لوستر جزو 5 کشور اول جهان قرار گرفته و به دلیل کیفیت مصالح و طراحی لوستر از کشورهای صاحب سبک در لوسترسازی محسوب می‌شود. تا جایی که نمونه‌هایی از لوسترهای ایرانی زینت‌بخش موزه‌های جهان است.
توقف فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان
احمد رحمانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر
تولیدکنندگان لوستر و چراغ‌های تزئینی در ایران از موقعیت مناسبی برخوردارند و به جرات می‌توان ادعا کرد که تا چندی پیش در بین 5 کشور برتر در زمینه تولید این کالا قرار گرفته بودند. کشورهای ایتالیا، چک، فرانسه و چین موقعیت خوبی در این صنعت برای خود دست و پا کرده‌اند و تولیدکنندگان ایرانی نیز با تلاش توانستند در کنار این کشورها به تولید و صادرات مشغول شوند، اما متاسفانه دست‌اندازهای فراوانی برای صادرات بلور، چینی و لوستر ایجاد شده که نهایتا به توقف فعالیت‌های صادراتی تولیدکنندگان در این حوزه منجر شد زیرا مشکلاتی از قبیل انرژی گران و مالیات همانند یک آوار بر سر تولیدکننده فروریخت و نه تنها اجازه تمرکز و استمرار برای باقی ماندن در بازارهای بین‌المللی را از آنها گرفت، بلکه توان تولید و تامین نیاز بازار داخلی را هم از آنها سلب کرد. البته باید اشاره کرد که حمایت و اختصاص تسهیلات می‌تواند جایگاه ایران را در بازارهای جهانی ارتقا دهد. در صورت حمایت دولت این صنعت می‌تواند جایگاه مطلوبی در بازارهای جهانی به دست آورد و در خدمت شکوفایی اقتصاد کشور باشد. صادرات پشتوانه و حمایت دولتی می‌خواهد، دولت برای تولید، اشتغالزایی، درآمدزایی و... باید پشتوانه بخش خصوصی باشد زیرا تا زمانی که دولت حامی و خط‌‌مشی‌دهنده اقتصاد نباشد، وضعیت تولیدکنندگان این حوزه با شکست روبه‌رو می‌شود؛ بخش خصوصی در حوزه بلور، چینی و لوستر بدون حمایت دولت وارد حیطه صادرات به کشورهای همسایه شد و در همین کشور ترکیه بعضا با قوانین مختلف و کلاهبرداری‌های فراوانی برخوردند که تمام دارایی‌های تولیدکننده ایرانی را بالا کشیده و اجناس تولیدی‌ها را که برای صادرات به آنجا رفته بود، بلوکه کردند. 
دولت باید حامی باشد تا تولیدکنندگان به خودکفایی برسند و چرخ تولید و اشتغال در نظام اقتصادی بگردد، شرایط اقتصادی ایران ایجاب می‌کند برای حل مشکلات اشتغالزایی روی به تولید بیاوریم تا با پاسخگویی به نیاز داخلی ابتدا از واردات جلوگیری کنیم و در گام بعدی بار دیگر به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کنیم. در شرایط امروز ۷۰ درصد مواد اولیه تولید لوستر از داخل تامین می‌شود و محصولات ایرانی پاسخگوی بیش از ۸۰ درصد از بازار مصرف ایران است، اما از سوی دیگر، متاسفانه قیمت تمام‌شده محصول در کشورمان با قیمت‌های رقبای خارجی قابل مقایسه نیست زیرا عوامل تعیین‌کننده در بهبود تولیدات در ایران گران است. امروز نیروی کار و انرژی هزینه‌های سرسام‌آوری برای تولیدکننده در پی دارد، ولی اگر تسهیلات دولتی برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شود، مطمئنا تولیدکنندگان حوزه بلور، چینی و لوستر، تولیدات و صادرات بهتری خواهند داشت. 
افزایش دو برابری چک‌های برگشتی
محمد حضرتی، فعال بازار
تولیدات لوستر ایرانی دارای بهترین کیفیت و قابل رقابت با لوسترهای اروپایی است. بسیاری از اروپایی‌ها و حتی چینی‌ها هم به دلیل تنوع در لوستر ایرانی از ما خرید می‌کنند و به دلیل اینکه قیمت تمام‌شده لوستر ایرانی کمتر از ایتالیاست حتی آنها هم لوستر از ما دریافت می‌کنند. 
همچنین لوستر ایرانی قابل تعویض و گارانتی است، اما جنس چینی یک‌بار مصرف است و بعد از خرابی قابل تعویض و تعمیر نیست، اما برخی وارد‌کنندگان ما جنس‌های بی‌کیفیت چینی را وارد می‌کنند که از لحاظ سیم‌پیچی با مشکل روبه‌رو می‌شود. 
باید مردم آگاه باشند و از این کالاها استفاده نکنند. کارهای چینی از جنس آهن هستند و با آب طلا آبکاری شده‌اند و آنها را با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسانند و مردم هم به همین دلیل استقبال می‌کنند. 
متاسفانه در شرایط امروز بازار لوستر به گونه‌ای شده است که تولیدکنندگان داخلی از رده خارج شده  و اغلب آنها تبدیل به وارد‌کننده اجناس و لوستر چینی شدند. دولت اگر صادرکنندگان را حمایت کند علاوه بر اینکه می‌تواند باعث افزایش اشتغالزایی شود با خروج محصول ارز زیادی وارد کشور می‌شود زیرا ایران در صنعت لوستر و چراغ‌های تزئینی جزو برندهای معروف دنیاست. 
در حال حاضر مشکل بزرگی که بازار و تولیدکننده را تهدید می‌کند افزایش چک‌های برگشتی است که نشان‌دهنده وضعیت نامناسب موجود در بازار است. به طوری که به جرات می‌توان گفت آنچه ما در بازار شاهد آن هستیم افزایش دو برابری چک‌های برگشتی است و این ورشکستگی بازار را نشان می‌دهد.