صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با گسترش بانکداری الکترونیک

میل نقدینه خواهی در جامعه به 2.4 درصد کاهش یافت

معاون اقتصادی بانک مرکزی، از کاهش میل نقدینه خواهی به 2.4 درصد با گسترش بانکداری الکترونیک در کشور خبر داد و گفت: میزان نقدینگی در سال 1391 به صورت اسکناس و مسکوک، 7.2 درصد بود که در مهرماه سال جاری به 2.4 درصد کاهش یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی،  معاون اقتصادی بانک مرکزی، از کاهش میل نقدینه خواهی به 2.4 درصد با گسترش بانکداری الکترونیک در کشور خبر داد و گفت: میزان نقدینگی در سال 1391 به صورت اسکناس و مسکوک، 7.2 درصد بود که در مهرماه سال جاری به 2.4 درصد کاهش یافت.
 «پیمان قربانی» با بیان اینکه آغاز بانکداری الکترونیک در ایران اوایل دهه 80 بوده است و افزود: بانکداری الکترونیک در کشور در دهه گذشته و دهه حاضر، شاهد تحولات شگرفی بوده و ایران در بعد این شاخص جزو کشورهای پیشرو است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار، در سال 1383 حدود هشت میلیون قطعه کارت بانکی، 2 هزار و 289 خودپرداز، 18 هزار پایانه فروش و هفت هزار و 522 پایانه شعب در کشور وجود داشته است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه هر تحولی در آغاز، با رشد سریعتر همراه و سپس زمینه گسترش آن فراهم می شود، افزود: با این وجود، در سال های اخیر شاهد ادامه رشد مطلوب در بخش بانکداری الکترونیک هستیم.
وی یادآور شد: بر اساس آمار، در ابتدای سال 1392، 226 میلیون کارت بانکی، 30 هزار و 173خودپرداز، 2 میلیون و 689 هزار پایانه فروش و 53 هزار و 117 پایانه شعب در کشور فعال بوده است.
عضو هیات عامل بانک مرکزی افزود: در مهرماه سال جاری نیز 375 میلیون کارت بانکی، 51 هزار و 903 خودپرداز، پنج میلیون و 562 پایانه فروش و 77هزار و 488 پایانه شعب در کشور فعال بوده است.
وی افزود: بررسی آمار نشان می دهد که دولت یازدهم با وجود رشدهای مناسب اولیه در بخش بانکداری الکترونیک، اقدامات مطلوبی در این بخش انجام داده که دولت دوازدهم در حال ادامه روند آن است.
قربانی، بهبود ترکیب نقدینگی، ضریب فزآیند و کاهش سهم پایه پولی را از موارد مهمی دانست که دولت تدبیر و امید در حوزه سیاست های پولی مدنظر قرارداده است و گفت: با بررسی ضریب فزآینده مشخص می شود که بانکداری الکترونیک تاثیر بسیاری در این بخش داشته است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: ضریب فزآینده در پایان سال 1391 معادل 4.721 بوده که در مهرماه 1396، این رقم به 7.141 رسیده است.
وی یادآور شد: این آمار بیانگر آن است که ضریب فزآینده نقدینگی که در سال های قبل، حدود چهار واحد درصد بوده، به حدود هفت درصد رسیده که از بهبود ضریب فزآینده پولی حکایت دارد.
قربانی یکی از دلایل این اتفاق را گسترش بانکداری الکترونیک در کشور دانست و گفت: عناصر تشکیل دهنده ضریب فزآینده نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی است.
وی تصریح کرد: در پایان سال 1391، میل مردم به نقدینگی 7.2 درصد بود، به این معنا که 7.2 درصد نقدینگی به صورت اسکناس و مسکوک بوده اما این رقم در مهرماه سال جاری به 2.4 درصد کاهش یافته که رقم بی سابقه ای است.
به گفته این مقام مسئول، ضریب فزآینده نقدینگی در دوره اسفند 1391 تا مهر 1396 معادل 58 درصد بوده که این موضوع مربوط به کاهش نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم به کل سپرده های حاصله در نظام پرداخت الکترونیک کشور است.
عضو هیات عامل بانک مرکزی ادامه داد: میل نقدینه خواهی یکی از عوامل مهم ضریب فزآینده در جامعه است که با گسترش بانکداری الکترونیک شامل بهره گیری از کارت های بانکی، خودپردازها و پایانه های فروش کاهش یافته است و این نوع بانکداری توانسته نقش مهمی در افزایش ضریب فزآینده نقدینگی در کشور ایفا کند.
قربانی با بیان اینکه گسترش بانکداری الکترونیک اثرات مثبتی در حوزه بانکی و سایر حوزه ها به همراه داشته است، افزود: در گذشته مردم برای پرداخت قبوض خدماتی مجبور به مراجعه به شعب و انجام سفرهای غیرضروری بودند.
وی تاکید کرد: با گسترش عملیات بانکداری الکترونیک، علاوه بر اینکه از حجم بالای کاغذ در عملیات بانکی کاسته شده، نقل و انتقال پرداخت قبوض نیز با سرعتی بالاتر و مناسب تر انجام می شود و انجام کسب و کارها نیز بهبود یافته است.
قربانی، کاهش حجم ترافیک و کنترل آلودگی هوا را از دیگر مزایای بانکداری الکترونیک عنوان کرد و افزود: اگر این تحولات با بانکداری الکترونیک انجام نمی شد، حجم مشکلات در این بخش بیشتر بود.
وی افزود: با توجه به بالابودن سرانه اسکناس در ایران نسبت به سایر کشورها، نظام پرداخت با مشکل فرسودگی اسکناس مواجه است.
این مقام مسئول افزود: نظام پرداخت به دلیل بالا بودن سرانه اسکناس با مشکلاتی مواجه شده بود؛ از این رو بانکداری الکترونیک به نظام نقدی کشور کمک کرد تا بار موجود در مبادلات را از نظام نقدی کم کند.
معاون اقتصادی بانک مرکزی یادآور شد: حجم اسکناس و مسکوک با کمک بانکداری الکترونیک با کاهش میل نقدینه خواهی باعث شد که از فرسودگی حجم زیادی از اسکناس ها جلوگیری شود.