صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نعمت‌زاده تاکید کرد

توجه بیشتر به مشوق‌ها برای توسعه صادرات غیرنفتی

مشاور ارشد صنعتی وزیر صنعت با تاکید بر اهمیت ارائه‌ی راهکار در حوزه‌ی صادرات، خاطرنشان کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید بیشتر روی مشوق‌ها توجه کنیم که این موضوع نیز کم و بیش وجود ندارد، از این‌رو باید اقدام را از خودمان شروع کنیم و صنعتگران و کارفرمایان در این مسیر کمر همت ببندند، دولت هم کارهایی را انجان می‌دهد اما امکانات محدودی دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده در بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، اظهار کرد: کشور ما بعد از جنگ جهانی اول و به ویژه جنگ جهانی دوم، کشوری است که همواره به واردات گرایش داشته و به سمت اتکا به درآمد نفتی سوق پیدا کرده و کمتر به صادرات توجه داشته است.
او ادامه داد: البته آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط اقلیمی خاص همواره در بحث صادرات سرآمد بوده اما با نگاهی به شرایط کل کشور می‌بینیم که در کل، کشور ما "واردات محور" بوده و فرهنگ صادرات همواره مغفول مانده است، هرچند طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی شده اما فاصله با حد مطلوب بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر اهمیت ارائه‌ی راهکار در حوزه‌ی صادرات، خاطرنشان کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید بیشتر روی مشوق‌ها توجه کنیم که این موضوع نیز کم و بیش وجود ندارد، از این‌رو باید اقدام را از خودمان شروع کنیم و صنعتگران و کارفرمایان در این مسیر کمر همت ببندند، دولت هم کارهایی را انجان می‌دهد اما امکانات محدودی دارد.
مشاور ارشد صنعتی وزیر صنعت با بیان اینکه واحدی که صادرات نداشته باشد تداوم نمی یابد، افزود: باید خود سرمایه‌گذار وارد میدان شود، در این صورت ارزش کار را بیشتر خواهد فهمید؛ زمانی بود که حتی در مطالعات اقتصادی خود، بازار جهانی را نمی‌دیدیم اما آمدیم و گفتیم بازار، بازار جهانی است. یکی از مشکلات ما این است که هر سرمایه‌گذاری‌ را بر مبنای نیازهای داخلی می‌بینیم.
وی با بیان اینکه باید به هنگام تولید، بازار جهانی را مدنظر قرار دهیم، افزود: در چنین شرایطی کیفیت و برند محصولات ارتقا خواهد یافت. برند موضوع مهمی است، چرا که ارزش برند ۱۰۰ کشوری که شهرت و ارزش بیشتری دارند از ارزش سهامشان ببشتر است.
وی با تاکید بر اینکه در تبریز نام و نشان‌های خوبی مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: بحث برندسازی و نام و نشان محصول میسر نمی‌شود مگر اعتمادسازی و محور قرار دادن سلامتی مردم و صداقت در تولید؛ ما اگر در تبلیغات مطلبی گفتیم همواره باید منطبق با ویژگی محصول ارائه‌ شده باشد.
نعمت‌زاده با اشاره به اهمیت برندسازی و نام و نشان محصول گفت: اگر بخواهیم صادرات را توسعه دهیم باید نام و نشان کالا را در اولویت قرار دهیم، باید نام و نشان محصول به گونه‌ای باشد که مصرف کننده حین استفاده از محصول، پی به کیفیت و اصالت محصول ببرد.
او اظهار کرد: در شهرهای دیگر که خبری از اطلاع‌رسانی و بیلبوردهای تبلیغاتی تبریز ۲۰۱۸ نیست، باید دید که وضعیت تبلیغات در سطح شهر تبریز چگونه است.
وی با بیان اینکه معتقدم برخی چیزها با کمترین هزینه محقق می‌شوند، افزود: وظیفه شهرداری اطلاع‌رسانی نیست بلکه زیباسازی و... است، موضوع اطلاع‌رسانی را باید به بخش دیگری که متخصص این امر است.
او ضمن گلایه از اینکه در تصمیم‌گیری‌های مربوط به رویداد تبریز ۲۰۱۸ کمتر بخش خصوصی را وارد کرده‌ایم، گفت: درست است که دولت وظایفی در این راستا دارد و باید انجام دهد اما بخش خصوصی تبریز هم توان بسیاری دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
نعمت‌زاده با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری شهر تبریز، یادآور شد: می‌توان جشنواره‌های مختلفی را در تبریز برگزار کرد، تبریز مفاخر بسیاری دارد، درست است برنامه‌ریزی‌هایی شده اما در بسیاری از موارد مردم از جشنواره‌ها و... مطلع نیستند. 
وی تاکید کرد: در تهران کسی به دنبال کارهای شما نیست، شما باید خودتان کارهای تبریز ۲۰۱۸ را پیگیری کنید و از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و... استفاده کنید، باید طی ۳۶۵ روز برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ روشن باشد، در اینصورت مردم هم مطلع شده و علاقه‌مند می‌شوند و از این جریان با خبر خواهند شد و باید از ۶ ماه قبل سخنرانان را دعوت کنید.
بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با محوریت توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی صادرات محور و رفع موانع و چالش‌های اقتصادی کشور در آمفی‌تئاتر مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار شد و در پایان مراسم از صادرکنندگان نمونه کشوری و برتر استانی تجلیل بعمل آمد.