صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

معضلی به نام گارانتی های بی اعتبار

در گذشته 90 درصد بازار گوشی همراه از قاچاق تامین می‌شد، اما با اجرای طرح رجیستری، گوشی‌ها از واردات رسمی تامین و با گارانتی ارائه خواهند شد و قطعا توقع عمومی از گارانتی گوشی افزایش می‌یابد.
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، در گذشته 90 درصد بازار گوشی همراه از قاچاق تامین می‌شد، اما با اجرای طرح رجیستری، گوشی‌ها از واردات رسمی تامین و با گارانتی ارائه خواهند شد و قطعا توقع عمومی از گارانتی گوشی افزایش می‌یابد. مرحله اجرایی طرح رجیستری (ثبت مشخصات) گوشی تلفن همراه از 14 آذرماه آغاز شده است. با آغاز فاز عملیاتی این طرح، تمامی مدل‌های گوشی و تبلت قاچاق اپل ممنوع شده‌اند و به زودی مدل‌های بیشتری شامل طرح رجیستری خواهد شد. 
با اجرای طرح رجیستری از این پس تمامی محصولات سیم‌کارت‌خور باید از طریق مبادی قانونی وارد شده و همراه با خدمات پس از فروش به مشتری ارائه شوند. بدین‌ترتیب گوشی‌هایی که پیش از این بدون خدمات پس از فروش در ایران به فروش می‌رسیدند، اکنون باید بهره‌مند از گارانتی باشند و این تغییر الزامی در بحث گارانتی موضوعات متعددی را ایجاد و مسائل جدیدی را مطرح می‌کند. بنابر اعلام مسئولان دولتی، پیش از این طرح، 90 درصد بازار گوشی با کالای قاچاق تامین و به تعداد کالای کمتری گارانتی داده می‌شد. از این پس که قرار است به تدریج تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور رسمی و گارانتی‌دار شوند، شاهد افزایش محسوس تعداد کالاهای دارای گارانتی خواهیم بود که شرکت‌های ارائه خدمات گارانتی باید به تعداد کالاهای بیشتری خدمات ارائه کنند و تعداد مراجعان به مراکز خدمات پس از فروش بیشتر خواهد شد. علاوه بر این در گذشته افرادی که کالای قاچاق می‌خریدند، انتظار گارانتی نداشتند، اما از این‌ پس که کالای گارانتی‌دار می‌خرند، در ازای آنچه خریده‌اند و وجهی که پرداخت کرده‌اند، انتظار خدمات دارند. در نتیجه به طور کلی سطح توقع مردم از گارانتی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مردم همواره از قوانین گارانتی اطلاع کافی نداشته و ندارند، افزایش تعداد مواجهان با موضوع گارانتی در کنار کم‌آگاهی عمومی نسبت به گارانتی و حقوق مشتری، باعث افزایش محسوس پرونده‌های شکایت از شرکت‌های گارانتی‌کننده خواهد شد که این اتفاق کار اتحادیه‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی را بیشتر و سخت‌تر می‌کند. بی‌توجهی به این موضوع و نپرداختن به‌موقع به آن باعث درگیری مردم با ارائه‌دهندگان خدمات گارانتی و نهادهای مرتبط می‌شود. اکنون و پیش از بروز مشکل، توجه و چاره‌اندیشی در این باره مورد نیاز است. سطح خدمات گارانتی از دیگر ابهامات مطرح خواهد بود. به این معنی که احتمالا بسیاری از مشتریان پس از خرید گوشی دارای گارانتی انتظار ارائه خدمات گارانتی در سطح جهانی را خواهند داشت. این سوال مطرح است که آیا گارانتی یک کالا در ایران هم‌سنگ و همتراز سطح گارانتی همان کالا در کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد بود؟ این سوال نیازمند پاسخگویی و شفاف‌سازی است. ابهام آخر درباره تامین رضایت مشتری از گارانتی است. اگر به هر دلیل مصرف‌کننده از خدمات گارانتی ناراضی بود و شرکت ارائه‌دهنده خدمات گارانتی‌ نتوانست رضایت مردم را تامین کند یا نتوانست به تعهدات خود در گارانتی عمل کند، سازوکار شفاف و دقیق برای تحت پوشش گرفتن این جمعیت از مشتریان بازار موبایل و احقاق حقوق آنها چیست؟
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده‌اند
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه
پس از اجرای طرح رجیستری توقع خریداران از ارائه خدمات و از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی گوشی تلفن همراه بالا خواهد رفت و این شرکت‌ها موظف هستند شرایط گارانتی را برای خریداران به طور کامل بپذیرند. همچنین خریداران نیز باید از خرید کالایی که فاقد گارانتی بوده یا کالاهایی که شرایط گارانتی آنها مشخص نیست، خودداری کنند و از فروشنده بخواهند درباره خدمات پس از فروش توضیحات ارائه دهد. با توجه به معنای واژه گارانتی، عرضه‌کننده باید تعهداتی در قبال وقوع ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب قطعات، تجهیزات یا فرایند نامناسب ساخت محصول تحت شرایط و زمانی خاص، برای رفع آن، چه از طریق تعمیر و چه از طریق تعویض قطعات بر عهده بگیرد. 
متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده و خریداران نیز به دلیل بی‌اطلاعی نسبت به حقوق گارانتی خود، هیچ استفاده‌ای از گارانتی نکرده و تنها هزینه گارانتی را پرداخت می‌کردند، اما اتحادیه درصدد دفاع از حقوق مصرف‌کننده است و با اجرای طرح «گارانتی بااصالت» علاوه بر شفاف‌سازی در حوزه خدمات پس از فروش، درصدد احقاق حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه خدمات سرویس برخواهد آمد. 
این در حالیست که مواردی را شاهد بودیم که شکایت‌هایی از سوی برخی مردم مبنی بر زد و خورد با مغازه‌داران گزارش شده و این نشان از عدم تکریم ارباب‌رجوع توسط برخی از واحد‌های صنفی دارد. همچنین شکایت‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه مشتری برای خرید یک گوشی تلفن همراه به یکی از مغازه‌ها مراجعه کرده و به جای گوشی نو، کالای دست‌دوم فروخته شده و به اعتراض خریدار مبنی بر دست‌دوم بودن گوشی توجهی نشده و پاسخگو نیستند. 
رضایتمندی مشتریان در حد کامل نیست
مهدی میرنقی، مدیر اجرایی طرح «گارانتی بااصالت»
بی‌اطلاعی مصرف‌کنندگان از حقوق خود در رابطه با گارانتی مشکلات بسیاری به وجود آورده است. امروز و در شرایطی که اجرای طرح رجیستری آغاز شده است، شرایط شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی باید تغییرات بسیاری در کیفیت ارائه خدمات داشته باشد. متاسفانه اکنون دید منفی در کشور نسبت به گارانتی وجود دارد و در مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش مشاهده شد که این شرکت‌ها براساس استاندارد و دستورالعمل مشخصی حرکت می‌کنند، اما زمانی که می‌خواهیم اثر کامل و نتیجه کار را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که رضایتمندی مشتریان در حد کامل نیست. این موضوع دو دلیل دارد؛ دلیل نخست بالا بودن سطح انتظارات مشتریان از گارانتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی است. دلیل دوم اینکه از دیدگاه مشتریان، گارانتی‌ها خدمات خوبی ارائه نمی‌دهند. در نتیجه باید در این زمینه شفاف‌سازی شود. به عبارتی مصرف‌کننده باید بداند وقتی قصد خرید کالایی را دارد، چه خدمات پس از فروشی باید دریافت کند. نکته دوم این است که باید نسبت به تفاوت گارانتی بین شرکت‌ها آگاهی داشته باشد و بداند اگر بین خدمات گارانتی دو یا چند شرکت تفاوت قیمت وجود دارد، علت این اختلاف قیمت چیست و سوم اینکه ممیزی منظمی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی صورت پذیرد. هم‌اکنون در بحث خدمات سرویس، استاندارد رضایت و شکایت مشتریان اهمیت بسیاری دارد. در کارگروه گارانتی بااصالت مصوب شده که تمام شرکت‌های عضو باید استانداردهای لازم را اخذ کنند. همچنین قوانینی در نظر گرفته شده تا نحوه ارائه خدمات سرویس براساس ضوابط مشخص شود و کارگروه وظیفه دارد که به صورت مداوم و شفاف تمام شرکت‌ها را ارزیابی کرده و هر مشکلی را از طریق کانال‌های ارتباطی به مردم اعلام کند. بحث دوم، موضوع رتبه‌دار کردن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش است. اگر شرایط رتبه‌دار کردن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی فراهم شود، مردم راحت‌تر می‌توانند گارانتی مورد نظر خود را با توجه به قیمت گارانتی انتخاب کنند.