کد خبر: 77899
«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

معضلی به نام گارانتی های بی اعتبار

در گذشته 90 درصد بازار گوشی همراه از قاچاق تامین می‌شد، اما با اجرای طرح رجیستری، گوشی‌ها از واردات رسمی تامین و با گارانتی ارائه خواهند شد و قطعا توقع عمومی از گارانتی گوشی افزایش می‌یابد.

 معضلی به نام  گارانتی های بی اعتبار
شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، در گذشته 90 درصد بازار گوشی همراه از قاچاق تامین می‌شد، اما با اجرای طرح رجیستری، گوشی‌ها از واردات رسمی تامین و با گارانتی ارائه خواهند شد و قطعا توقع عمومی از گارانتی گوشی افزایش می‌یابد. مرحله اجرایی طرح رجیستری (ثبت مشخصات) گوشی تلفن همراه از 14 آذرماه آغاز شده است. با آغاز فاز عملیاتی این طرح، تمامی مدل‌های گوشی و تبلت قاچاق اپل ممنوع شده‌اند و به زودی مدل‌های بیشتری شامل طرح رجیستری خواهد شد. 
با اجرای طرح رجیستری از این پس تمامی محصولات سیم‌کارت‌خور باید از طریق مبادی قانونی وارد شده و همراه با خدمات پس از فروش به مشتری ارائه شوند. بدین‌ترتیب گوشی‌هایی که پیش از این بدون خدمات پس از فروش در ایران به فروش می‌رسیدند، اکنون باید بهره‌مند از گارانتی باشند و این تغییر الزامی در بحث گارانتی موضوعات متعددی را ایجاد و مسائل جدیدی را مطرح می‌کند. بنابر اعلام مسئولان دولتی، پیش از این طرح، 90 درصد بازار گوشی با کالای قاچاق تامین و به تعداد کالای کمتری گارانتی داده می‌شد. از این پس که قرار است به تدریج تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور رسمی و گارانتی‌دار شوند، شاهد افزایش محسوس تعداد کالاهای دارای گارانتی خواهیم بود که شرکت‌های ارائه خدمات گارانتی باید به تعداد کالاهای بیشتری خدمات ارائه کنند و تعداد مراجعان به مراکز خدمات پس از فروش بیشتر خواهد شد. علاوه بر این در گذشته افرادی که کالای قاچاق می‌خریدند، انتظار گارانتی نداشتند، اما از این‌ پس که کالای گارانتی‌دار می‌خرند، در ازای آنچه خریده‌اند و وجهی که پرداخت کرده‌اند، انتظار خدمات دارند. در نتیجه به طور کلی سطح توقع مردم از گارانتی افزایش می‌یابد. از سوی دیگر مردم همواره از قوانین گارانتی اطلاع کافی نداشته و ندارند، افزایش تعداد مواجهان با موضوع گارانتی در کنار کم‌آگاهی عمومی نسبت به گارانتی و حقوق مشتری، باعث افزایش محسوس پرونده‌های شکایت از شرکت‌های گارانتی‌کننده خواهد شد که این اتفاق کار اتحادیه‌ها و سازمان تعزیرات حکومتی را بیشتر و سخت‌تر می‌کند. بی‌توجهی به این موضوع و نپرداختن به‌موقع به آن باعث درگیری مردم با ارائه‌دهندگان خدمات گارانتی و نهادهای مرتبط می‌شود. اکنون و پیش از بروز مشکل، توجه و چاره‌اندیشی در این باره مورد نیاز است. سطح خدمات گارانتی از دیگر ابهامات مطرح خواهد بود. به این معنی که احتمالا بسیاری از مشتریان پس از خرید گوشی دارای گارانتی انتظار ارائه خدمات گارانتی در سطح جهانی را خواهند داشت. این سوال مطرح است که آیا گارانتی یک کالا در ایران هم‌سنگ و همتراز سطح گارانتی همان کالا در کشورهای اروپایی و آمریکایی خواهد بود؟ این سوال نیازمند پاسخگویی و شفاف‌سازی است. ابهام آخر درباره تامین رضایت مشتری از گارانتی است. اگر به هر دلیل مصرف‌کننده از خدمات گارانتی ناراضی بود و شرکت ارائه‌دهنده خدمات گارانتی‌ نتوانست رضایت مردم را تامین کند یا نتوانست به تعهدات خود در گارانتی عمل کند، سازوکار شفاف و دقیق برای تحت پوشش گرفتن این جمعیت از مشتریان بازار موبایل و احقاق حقوق آنها چیست؟
شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش از زیر بار تعهدات شانه خالی کرده‌اند
مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه
پس از اجرای طرح رجیستری توقع خریداران از ارائه خدمات و از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی گوشی تلفن همراه بالا خواهد رفت و این شرکت‌ها موظف هستند شرایط گارانتی را برای خریداران به طور کامل بپذیرند. همچنین خریداران نیز باید از خرید کالایی که فاقد گارانتی بوده یا کالاهایی که شرایط گارانتی آنها مشخص نیست، خودداری کنند و از فروشنده بخواهند درباره خدمات پس از فروش توضیحات ارائه دهد. با توجه به معنای واژه گارانتی، عرضه‌کننده باید تعهداتی در قبال وقوع ایراد ناشی از کیفیت نامطلوب قطعات، تجهیزات یا فرایند نامناسب ساخت محصول تحت شرایط و زمانی خاص، برای رفع آن، چه از طریق تعمیر و چه از طریق تعویض قطعات بر عهده بگیرد. 
متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده و خریداران نیز به دلیل بی‌اطلاعی نسبت به حقوق گارانتی خود، هیچ استفاده‌ای از گارانتی نکرده و تنها هزینه گارانتی را پرداخت می‌کردند، اما اتحادیه درصدد دفاع از حقوق مصرف‌کننده است و با اجرای طرح «گارانتی بااصالت» علاوه بر شفاف‌سازی در حوزه خدمات پس از فروش، درصدد احقاق حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه خدمات سرویس برخواهد آمد. 
این در حالیست که مواردی را شاهد بودیم که شکایت‌هایی از سوی برخی مردم مبنی بر زد و خورد با مغازه‌داران گزارش شده و این نشان از عدم تکریم ارباب‌رجوع توسط برخی از واحد‌های صنفی دارد. همچنین شکایت‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه مشتری برای خرید یک گوشی تلفن همراه به یکی از مغازه‌ها مراجعه کرده و به جای گوشی نو، کالای دست‌دوم فروخته شده و به اعتراض خریدار مبنی بر دست‌دوم بودن گوشی توجهی نشده و پاسخگو نیستند. 
رضایتمندی مشتریان در حد کامل نیست
مهدی میرنقی، مدیر اجرایی طرح «گارانتی بااصالت»
بی‌اطلاعی مصرف‌کنندگان از حقوق خود در رابطه با گارانتی مشکلات بسیاری به وجود آورده است. امروز و در شرایطی که اجرای طرح رجیستری آغاز شده است، شرایط شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی باید تغییرات بسیاری در کیفیت ارائه خدمات داشته باشد. متاسفانه اکنون دید منفی در کشور نسبت به گارانتی وجود دارد و در مذاکرات صورت‌گرفته با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش مشاهده شد که این شرکت‌ها براساس استاندارد و دستورالعمل مشخصی حرکت می‌کنند، اما زمانی که می‌خواهیم اثر کامل و نتیجه کار را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که رضایتمندی مشتریان در حد کامل نیست. این موضوع دو دلیل دارد؛ دلیل نخست بالا بودن سطح انتظارات مشتریان از گارانتی و شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی است. دلیل دوم اینکه از دیدگاه مشتریان، گارانتی‌ها خدمات خوبی ارائه نمی‌دهند. در نتیجه باید در این زمینه شفاف‌سازی شود. به عبارتی مصرف‌کننده باید بداند وقتی قصد خرید کالایی را دارد، چه خدمات پس از فروشی باید دریافت کند. نکته دوم این است که باید نسبت به تفاوت گارانتی بین شرکت‌ها آگاهی داشته باشد و بداند اگر بین خدمات گارانتی دو یا چند شرکت تفاوت قیمت وجود دارد، علت این اختلاف قیمت چیست و سوم اینکه ممیزی منظمی برای شرکت‌های ارائه‌دهنده گارانتی صورت پذیرد. هم‌اکنون در بحث خدمات سرویس، استاندارد رضایت و شکایت مشتریان اهمیت بسیاری دارد. در کارگروه گارانتی بااصالت مصوب شده که تمام شرکت‌های عضو باید استانداردهای لازم را اخذ کنند. همچنین قوانینی در نظر گرفته شده تا نحوه ارائه خدمات سرویس براساس ضوابط مشخص شود و کارگروه وظیفه دارد که به صورت مداوم و شفاف تمام شرکت‌ها را ارزیابی کرده و هر مشکلی را از طریق کانال‌های ارتباطی به مردم اعلام کند. بحث دوم، موضوع رتبه‌دار کردن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش است. اگر شرایط رتبه‌دار کردن شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات گارانتی فراهم شود، مردم راحت‌تر می‌توانند گارانتی مورد نظر خود را با توجه به قیمت گارانتی انتخاب کنند. 
 

 

chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • نکاتی که برای طراحی تبلیغات ترغیب کننده باید بدانید
  • چرا مشتریان، به موقع هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کنند؟
  • منتخب تصاویر نخست روزنامه های دوشنبه دوم بهمن ماه
  • بدافزاری که از راه مایکروسافت آفیس پول می‌دزدد!
  • استانداردسازی سیستم روشنایی محور اردبیل- سرچم
  • دریافت اسناد تک‌برگ برای اراضی ملی در شهرستان کامیاران کردستان
  • اجرای طرح تعمیر و بهسازی پنج دستگاه پل واقع در محورهای استان قم
  • استفاده از سونا به اندازه ورزش برای قلب مفید است
  • لبنیات سبب کاهش حساسیت‌ها نمی‌شود
  • ۶ ماه شیر دادن به نوزاد ریسک دیابت را کاهش می دهد
  • صدور بی رویه مجوز فست فودها بازنگری می شود
  • مصرف زیاد نمک خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد
  • فواید مصرف اسید فولیک در بارداری و سنین باروری زنان
  • فرصت رانت خواهی با ارز دو نرخی
  • اوج‌گیری نرخ چوب با افزایش تعرفه گمرکی
  • بلاتکلیفی تجار با نوسانات نرخ ارز
  • جرایم راهنمایی و رانندگی صنعت بتن را تعطیل کرد
  • سری آ ایتالیا؛ ناپولی صدر را رها نمی کند
  • 1449 فقره پروانه بهره برداری توسعه ای در هفت ماهه امسال صادر شد
  • کاستا دیدار برابر سویا را از دست داد
  • مصطفی هاشمی: رقابت تیم‌های هم سطح دشوار است
  • شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی
  • ITC طارمی صادر شد
  • مهندسی صنایع، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است
  • درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری کشاورزی از صادرات
  • تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد
  • راه‌اندازی نخستین خط هوایی گردشگری روسیه–ایران
  • هزینه ۵ میلیون دلاری ژاپن برای منشایابی ذرات معلق در تهران
  • 36 شرکت در تابلوهای بازار پایه جابه‌جا شدند
  • ادعای جدید توییتر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا
  • مالک «خانه نیما» هر کسی باشد کاربری ملک فرهنگی و هنری خواهد بود
  • برگزاری ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان شهرضا
  • کدام واحدهای تولیدی زودتر نوسازی می‌شوند؟
  • ناکامی رئال مادرید در گلزنی در سانتیاگوبرنابئو
  • صدور ITC طارمی در گرو یک امضا
  • اپل از فروش آیفون ۱۰ در چین ناامید شد
  • مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • واردات قانونی اپل به 70 درصد رسید/ تکمیل برندهای مشمول رجیستری تا پایان سال
  • همکاری تولیدکنندگان نفت می‌تواند پس از سال ۲۰۱۸ ادامه یابد
  • هیاتی 6 نفره از مجلس بزودی از زندان اوین بازدید می کند
  • ثبت تخلفات رانندگی با دوربین سیار در ایلام
  • کشاورزان برای خرید توافقی برنج باید در سامانه جهاد کشاورزی ثبت نام کنند
  • چاقی عامل اصلی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی است
  • ثبت رکورد تخلیه همزمان هفت فروند کشتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)
  • دو پروژه بزرگ نمکزدایی در شرکت نفت و گاز گچساران بهمن ماه افتتاح می شود
  • رونق صنعت چای در گرو سرمایه‌گذاری گردشگری این محصول
  • احتمال آنفولانزای پرندگان ازحیات وحش به طیور بومی گیلان
  • توزیع 8 هزار بن کتاب از سوی بانک شهر در نمایشگاه کتاب هرمزگان
  • اثر پیشگامی بانک مسکن در ارائه گارانتی ساختمان
  • شناسنامه‌دار کردن زیتون از تولید تا عرضه نیاز اصلی این صنعت است