صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت

میان قوای سه گانه هماهنگی وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سطح قوای سه گانه، هماهنگی و رفت و آمدهای فکری وجود دارد و طبیعی است در کشوری که مردم سالاری حاکم است، اختلاف نظر و سلیقه نیز وجود داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در جلسه شورای اداری گیلان در رشت بیان داشت: در حوزه های بین الملل و منطقه ای، تحولاتی رخ داده که بی تاثیر در مناسبات داخلی هم نبوده و لازم است در شرایط موجود، درست تصمیم گرفته شود.
وی ادامه داد: تحولات بین المللی اخیر، نشان می دهد که دولت ایالات متحده، روش ایضایی را برای جمهوری اسلامی دنبال می کند؛ البته امروز آمریکایی ها هستند که زیر میز می زنند و در زمینه های مختلف اعم از برجام و دیگر مسائل دغدغه ایجاد می کنند و نمونه بارز آن، بیانیه اخیر رئیس جمهوری آمریکا در انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: معلوم است کار آنها، بی حساب و کتاب و عجولانه است؛ هرچند که پشت آن نقشه ای هست چراکه این کار در منطقه آشفتگی سیاسی ایجاد کرده و همه این شرایط بیانگر آن است که رفتار آمریکا، سنجیده نیست و لازم است ایران با دقت نظر بیشتری گام بردارد.
وی با اشاره به ضربه خوردن جدی تروریسم در عراق و سوریه و نقش بی بدیل و تاثیرگذار ایران اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در هدایت این امور، نقش راهبری ایفا کردند و شورای عالی امنیت ملی نیز گام های موثری در این راه برداشت و محاسبات دشمنان ، غلط از آب درآمد.
وی با تصریح اینکه باید در مسیر پیشرفت کشور صحیح گام برداشته و استقامت داشته باشیم، گفت: لازم است از تجربه ها و دستاوردهای گذشته درست استفاده کنیم و دستاویز برخی سلایق قرار نگیرد و در این زمینه، هماهنگی در کل کشور وجود دارد و تدابیر رهبری معظم انقلاب، راهگشاست.
لاریجانی همچنین بر ضرورت افزایش همبستگی ها ، هماهنگی ها و هم افزایی ها در داخل کشور و نیز پرهیز از برخی چالش های درونی تاکید و اضافه کرد: اختلاف نظر و سلیقه هایی نیز که در کشور وجود دارد، طبیعی است و در سطح قوای سه گانه، هماهنگی و رفت و آمدهای فکری وجود دارد.
وی با اشاره به وجود چالش هایی مهم در حوزه های اقتصادی، سیاسی و بین الملل اظهار داشت: عقل صلاح اندیش می گوید باید همگرایی ها بیشتر شود و هرچه تعامل بیشتر باشد، دستاوردهایمان نیز فزون تر خواهد بود.
** اولویت کشور، شکوفایی اقتصادی و رونق تولید
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در جلسه شورای اداری گیلان گفت: اولویت کشور در وهله نخست، شکوفایی اقتصاد و رونق تولید و صادرات است و باید به سمت اقتصاد ثروت زا برویم.
وی ادامه داد: ایران پیشرفت های بسیاری در ایجاد زیرساخت ها داشته اما گیر ما آن است که اقتصادمان، ثروت زا نیست و برای رسیدن به این مهم، باید سیاست های اصل 44 و اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود.
لاریجانی گیلان را دارای ظرفیت هایی خوب در همه حوزه ها دانست و افزود: متاسفانه هنوز آمایش سرزمینی مدون نداریم هرچند دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته که تا پایان امسال طرح آمایش را آماده می کنیم.
وی اولویت اول گیلان را بحث کشاورزی دانست و گفت: همچنین گیلان به دلیل دارا بودن راه دریایی و استفاده از ظرفیت کشورهای حاسیه خزر، از نعمت صادرات برخوردار است و با توجه به علاقه مندی روس ها به توسعه مراودات با ایران، در بودجه امسال به صادرات توجه می شود و باید از ظرفیت های مرزی این استان استفاده کرد.
لاریجانی همچنین تاکید کرد که مشوق های صادراتی پایدار در بودجه امسال لحاظ می شود و گفت: در استان های سرسبز می توان کارخانجاتی ایجاد کرد که محیط زیست را نیز آلوده نکند.
وی با بیان اینکه صنعتی شدن گیلان باعث ایجاد پرش اقتصادی می شود، بر ضرورت رفع مشکلات کشاورزی تاکید و اضافه کرد: حدود 800 هزار تن کمبود برنج در کشور داریم ولی معتقدم می توانیم در این بخش به خودکفایی برسیم و باید چرخه اقتصادی روستاها را شکوفا کرد.
** تصویب پرداخت 10 هزار میلیارد تومان وام به بخش کشاورزی از صندوق توسعه ملی
رئیس قوه مقننه همچنین گفت: در مجلس شورای اسلامی مصوب شد از صندوق توسعه ملی، تا 10 هزار میلیارد تومان به عنوان وام برای بخش کشاورزی اختصاص یابد و مابقی نیازهای مالی این بخش باید با کمک بانک ها و با نرخ سود چهار درصد تامین شود.
وی ادامه داد: باید درآمد افراد روستایی را بالا ببریم و توصیه می کنم جلساتی تشکیل شود تا این مبلغ به صورت صحیح مصرف شود.
لاریجانی با بیان اینکه دولت به اندازه کافی حجیم هست، گفت: مدیران دنبال این نباشند که همه کارها از طریق بودجه های دولتی حل شود و باید از بخش خصوصی کمک گرفته شود تا علاوه بر تامین بودجه مورد نیاز از طریق این بخش، پولی هم که در دست مردم هست، به چرخه اقتصادی کشور برگردد.
وی بحران آب، محیط زیست و تالاب ها را از دیگر اولویت ها خواند و افزود: راهکار رفع مشکلات بخش های یادشده، برای هر استان متفاوت است که باید بررسی شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح های عمرانی دولت باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی استان ها سلیقه ای عمل می کنند حال اینکه باید با کمک سرمایه گذاری بانک ها و بخش خصوصی، طرح ها تکمیل شود.
وی یادآور شد: 500 هزار میلیارد تومان طرح های عمرانی نیمه کاره داریم که 65 هزار طرح روستایی و شش هزار طرح ملی است که بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بسیاری از این طرح ها باید به بخش خصوصی واگذار شود.
سخنرانی در همایش بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی در رشت، از دیگر برنامه های سفر یک روزه علی لاریجانی به استان گیلان است.