صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران اعلام کرد

۳ مأموریت اصلی انجمن زغال‌سنگ ایران

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران اصلاح قیمت زغال، ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ و تعیین تکلیف بدهی فولادی‌ها به معادن را سه مأموریت اصلی انجمن زغال‌سنگ ایران اعلام کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز،  محمد مجتهد زاده با تشریح سه مأموریت انجمن زغال‌سنگ اظهار کرد: معدنکاری زغال‌سنگ در ایران با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده که مهم‌ترین آن‌ها عدم پرداخت بدهی ذوب‌آهن به معادن زغال است. همین موضوع سبب شده انجمن زغال‌سنگ با محوریت اغلب شرکت‌های زغال‌سنگی تشکیل شود. یکی از مهم‌ترین مشکلات معادن زغال‌سنگ کشور پایین بودن قیمت زغال است که باعث شده بهره‌برداری در معادن زغال‌سنگ توجیه اقتصادی نداشته باشد و به دلیل مشکلات اقتصادی معادن تعطیل شوند.
او با یادآوری درس بزرگی که معدن زغال‌سنگ یورت زمستان به لحاظ مسائل ایمنی به دولت و تمامی متصدیان بخش معدن داد، گفت: قیمت خرید زغال‌سنگ باقیمت جهانی آن تناسب ندارد و خرید فولادی‌ها از زغال‌سنگی‌ها مدام با بدهی مواجه می‌شود و معمولاً با 6 ماه تأخیر زغالی‌ها به طلبشان می‌رسند. درحالی‌که کارفرما موظف به رعایت مسائل ایمنی و پرداخت به‌موقع حقوق است و نمی‌تواند هرماه در برابر این انتظار نیروی انسانی خودپاسخ منفی دهد.
مجتهد زاده ادامه داد: بنابراین در وهله اول بهتر است بدهی شرکت‌های فولادی به معادن زغال‌سنگ کشور پرداخت شود. ما بر همین اساس در انجمن زغال‌سنگ ایران خواستار حل جدی این موضوع هستیم چراکه تأمین امنیت جانی نیروی انسانی در اولویت ماست و نمی‌توان به‌هیچ‌وجه در خصوص این مسائل کوتاهی کرد.
رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران افزود: یکی از مأموریت‌های انجمن این است که در تلاش هستیم کارخانه ذوب‌آهن باوجود یک خط اعتباری بدهی شرکت‌های زغال‌سنگ را به‌موقع تسویه کند. با توجه به اینکه صنایع داخلی سالانه به 3 میلیون کنسانتره زغال‌سنگ نیاز دارند و برای پاسخ به این نیاز باید هرسال ۶ میلیون تن زغال‌سنگ از معادن استخراج شود. اما معادن زغال‌سنگ کشور به دلیل مشکلات اقتصادی تنها ظرفیت تولید نیمی از این نیاز رادارند و برای باقی نیاز صنایع، باید به سمت واردات برویم و ۲۰۰ میلیون دلار ارز هزینه کرد. در شرایطی که ارز خارج‌شده از کشور بهتر است در راستای اشتغال‌زایی و نوسازی معادن خرج شود.