صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در همایش بایدها و نبایدهای معاملات الگوریتم در بورس مطرح شد

لزوم رشد معاملات الگوریتم در بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه بسیار تسهیل‌کننده است گفت: برای گسترش معاملات الگوریتمی در ایران باید فرهنگ سازی صورت گیرد این معاملات می تواند به بازار سرمایه ایران از جمله معاملات اختیار در بورس کالا کمک کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه بسیار تسهیل‌کننده است گفت: برای گسترش معاملات الگوریتمی در ایران باید فرهنگ سازی صورت گیرد این معاملات می تواند به بازار سرمایه ایران از جمله معاملات اختیار در بورس کالا کمک کند.
 بهادر شمس در "همایش بایدها و نبایدهای معاملات الگوریتم در بورس" که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: فناوری در بخش‌های مختلف بازار سرمایه می‌تواند به کمک انسان بیاید که باعث می‌شود فناوری پردازش بهتر و سریع‌تر اطلاعات صورت گیرد. بخشی از رویدادی که امروز اتفاق می‌افتد این است که در معاملات بازار سرمایه ایران در صندوق‌های بازارگردانی از معاملات الگوریتمی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در واقع سفارش‌هایی که توسط این فناوری در سیستم قرار می‌گیرد فرآیند بازارگردانی سهم را که برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهد، در صورتی که قبلا این کارها دستی انجام می‌شد و احتمال بروز خطاهای انسانی وجود داشت. البته شاید در آینده با نقاط ضعفی در این تکنولوژی مواجه شویم، اما ما آنچه قابل پیش‌بینی بود را کنترل کردیم تا معاملات در یک فضای ایمن انجام شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به میزان معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: این که چقدر در بازار سرمایه ایران از معاملات الگوریتمی استفاده شود رقم دقیقی ندارد، ولی معاملات روز به روز در حال افزایش است.
شمس با اشاره به مزایای معاملات الگوریتمی، گفت: در این سال‌ها این امکان وجود داشت که سهام به صورت آنلاین خرید و فروش‌ شود، اما امکان دارد زمان‌هایی باشد که فرد به علت‌های خاص نتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد. مثلا امکان دارد شخصی پرواز و یا جلسه مهمی داشته باشد و نتواند به صورت آنلاین شخصا معاملات را انجام دهد. در این موارد این شخص می‌تواند از معاملات الگوریتمی استفاده کند و از قبل استراتژی خرید و فروش را به سامانه بدهد.
وی اضافه کرد: معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه بسیار تسهیل‌کننده است. نرم‌افزار متاویو طوری طراحی شده که به فعالان بازار و تحلیلگران کمک می‌کند و با استفاده از آن می‌توان یک استراتژی مناسب برای سرمایه‌ گذاری استفاده کرد و با این کار سرمایه‌گذاران در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند. زمان‌هایی هست که سرمایه‌گذاران بخشی از بازار را از دست می‌دهند و به یکباره متوجه می‌شوند در صنعتی مثلا 30 درصد رشد قیمت سهام داشته ولی متوجه نشدند. با کمک این ابزارهای معاملات الگوریتمی این اتفاق نمی‌افتد و بهتر می‌توان بازار را رصد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه درباره‌ی این که چقدر طول می‌کشد تا معاملات بازار سرمایه ایران به طور کامل الگوریتمی شود، گفت: این اتفاق بسیار شتابان است. نظر سازمان بورس نسبت به این موضوع مثبت است. زیرساخت‌ها در حال فراهم شدن است. من فکر می‌کنم اگر اتفاق‌هایی مثل همایش‌های این چنینی که نوعی فرهنگ‌سازی است افزایش پیدا کند مسیری که متصور هستیم ظرف مدت کوتاهی مثلا در دو سال آینده طی شود.
بهادر شمس درباره این که آیا معاملات الگوریتمی می‌تواند به معاملات اختیارفروش و اختیارخرید کمک کند، گفت: قطعا معاملات الگوریتمی می‌تواند به معاملات اختیار هم کمک کند و این موضوع دور از ذهن نیست که به سرعت این موضوع رخ دهد. معاملات الگوریتمی می‌توان فرصت‌های آربیتراژ را شناسایی کند و در بازار آتی سکه و کالایی می‌تواند اثرگذار باشد.
شمس درباره وضعیت بورس در این روزها نیز اظهار کرد: امسال ما شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی بودیم و این باعث شد صنایعی مثل روی و فولاد از ابتدای سال شروع به رشد کنند و بعد از آن ما شاهد تغییراتی در صنایع پالایشی و پتروشیمی بودیم ولی بخشی از اینها انتظارات عقلایی است و همان زمان اثر می‌کند و یک بخش انتظارات تطبیقی است و احتیاج به زمان دارد تا تاثیرگذار باشد. وقتی اطلاعات مالی شرکت‌های پالایشگاهی آمد بورس کالا از خود جهشی نشان داد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش سود سپرده‌های بانکی، توضیح داد: این اتفاق باعث شد بخشی از نقدینگی از سیستم بانکی خارج شود و به معاملات مسکن وارد شود و در بخشی از جاها افزایش قیمتی در قیمت مسکن داشتیم. در 10 روز اخیر شاهد حجم‌های معاملاتی متفاوتی هستیم. من معتقد هستم این روند ادامه خواهد داشت و قطعا در دیگر صنایع نیز با اقبال مواجه خواهد شد. من به سهامداران توصیه می‌کنم عجولانه وارد معامله نشوند و از طریق صندوق‌ها اقدام به خرید و فروش کنند.