صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در ۸ ماه نخست امسال انجام شد

شیرین‌سازی ۷۱۸ میلیون مترمکعب گاز ترش در پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: در هشت ماه نخست امسال ۷۱۸ میلیون مترمکعب گاز ترش در این پالایشگاه شیرین‌سازی شده است که استان‌های ایلام، کرمانشاه، همدان، کردستان و لرستان را زیر پوشش قرار می‌دهد.
به گزارش کسب و کار نیوز, شهریار داری‌پور درباره روند فعالیت‌های پالایشگاه ایلام گفت: پالایشگاه گازی ایلام روزانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز را از مخازن گازی تنگ بیجار دریافت می‌کند که این خوراک به وسیله ۴۲ کیلومتر خط لوله به پالایشگاه انتقال داده می‌شود.
وی افزود: در طول سال یک ماه به عنوان زمان تعمیرات اساسی درنظر گرفته می‌شود که با در نظر داشتن این زمان، مجموع میزان خوراک سالانه پالایشگاه گازی ایلام ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون مترمکعب گاز ترش است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام درباره فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه اظهار کرد: پس از دریافت خوراک، محصولاتی از جمله گاز شیرین، میعانات گازی، اتان، گوگرد و گاز مایع خام در پالایشگاه، تولید می‌شود.
شیرین‌سازی ۱,۴ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه گاز ایلام
وی افزود: پارسال، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، یک میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۳۵ هزار تن گوگرد پاستیلی و ۹ هزار و ۶۸۰ تن گاز مایع خام در پالایشگاه گازی ایلام تولید شد.
داری‌پور، ادامه داد: در هشت ماه نخست امسال، ۷۱۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی، ۹۳ هزار بشکه میعانات گازی، ۳۳ هزار تن گوگرد پاستیلی و ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن گاز مایع خام در پالایشگاه گازی ایلام تولید شده است.
مدیرعامل پالایشگاه گازی ایلام گفت: تا سال ۹۵، گاز طبیعی تنها با هدف مصارف داخل کشور در پالایشگاه ایلام تولید می‌شد اما امسال با بهره برداری از خط انتقال و صادرات گاز به عراق، بخشی از گاز طبیعی تولیدی این پالایشگاه به عراق نیز صادر می‌شود.
عرضه محصولات پالایشگاه گازی ایلام در بورس انرژی
وی درباره خوراک‌دهی به دیگر بخش‌های نفت و گاز توضیح داد: میعانات گازی، اتان و گاز مایع خام به‌عنوان خوراک پتروشیمی ایلام تولید می‌شوند که هم اکنون تا راه‌اندازی پتروشیمی ایلام همه میعانات گازی تولیدی برای مصارف داخلی توسط امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و از طریق بورس انرژی فروخته می‌شود، بخش اعظم گاز مایع خام تولیدی نیز در حال حاضر به عنوان خوراک پالایشگاه پارس جنوبی انتقال داده می‌شود.
داری‌پور، ادامه داد: تا پیش از سال ۹۵ همه گوگرد پاستیلی برای مصرف داخلی از طریق بازار بورس فروخته می‌شد، اما در پایان سال ۹۵ و امسال با افزایش قیمت جهانی گوگرد، مقدار ۳۰ هزار تن از این محصول به صورت صادراتی به فروش رسیده است.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام، با بیان این‌که گاز طبیعی تولیدی پالایشگاه به منطقه هفت عملیات انتقال گاز تحویل داده می‌شود، گفت: میعانات گازی از سوی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در داخل فروخته یا صادر می‌شود، گاز مایع خام نیز اکنون به پالایشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبی ارسال می‌شود و قرار است در آینده به پتروشیمی ایلام تحویل داده شود، همچنین گوگرد را شرکت‌های داخلی مصرف می‌کنند و بخشی از آن هم صادر می‌شود.
وی درباره مصرف کنندگان گاز طبیعی پالایشگاه گازی ایلام گفت: استان‌های ایلام، کرمانشاه و بخش‌هایی از همدان، کردستان و لرستان مصرف کننده گاز تولیدی این پالایشگاه هستند.
داری‌پور، مهم‌ترین وظیفه پالایشگاه گاز ایلام را تصفیه گازترش دریافتی و تولید محصولات پنج گانه عنوان کرد و افزود: پالایشگاه ایلام، گاز پالایش شده را برای مصرف در غرب کشور و صادرات به عراق به خطوط انتقال سراسری تزریق می‌کند.
وی درباره ایمنی و استاندارد تاسیسات پالایشگاه در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی توضیح داد: مطابق استانداردهایی که پالایشگاه ایلام بر اساس آنها ساخته شده، این شرکت در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی پایش‌های منظم را در دو فاز کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تجهیزات و پایپینگ برنامه‌ریزی کرده، همچنین بخش پی، پایه‌ها و سازه‌های مربوطه نیز در اداره مهندسی عمومی مورد پایش و ایمن‌سازی قرار می‌گیرد.
جایگاه ویژه مسئولیت اجتماعی در شرکت پالایش گاز ایلام
مدیرعامل پالایشگاه گازی ایلام، درباره اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در این مجتمع گفت: مفهوم مسئولیت اجتماعی در شرکت پالایش گاز ایلام جایگاه ویژه‌ای دارد و از طریق تعمیق و اشاعه‌ی آن در فرهنگ‌ سازمانی و ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت همکاران اجرایی می‌شود، افزون بر این همواره کارکنان پالایشگاه نسبت به مشارکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی تشویق می‌شوند.
داری‌پور در این باره گفت: اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر از افراد بومی منطقه در پالایشگاه گاز ایلام، احداث جاده، مشارکت در احداث مدرسه، سالن ورزشی، دانشکده فنی و درمانگاه، مشارکت در حفظ محیط زیست، انجام طرح پژوهشی غنی‌سازی جنگل در عرصه‌های طبیعی حوزه پالایشگاه، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان بومی منطقه و کارهایی از این دست، در زمره فعالیت‌های شرکت پالایش گاز ایلام در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.