صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان میراث فرهنگی

پرونده ثبت جهانی «راه‌آهن» ایران تکمیل می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ثبت جهانی راه آهن در دستور کار قرار گرفته است، چرا که در مسیر راه آهن بناهای تاریخی زیادی وجود دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز،ئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: ثبت جهانی راه آهن در دستور کار قرار گرفته است، چرا که در مسیر راه آهن بناهای تاریخی زیادی وجود دارد.
 علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری که پیش از ظهر روز ۱۹ آذرماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی برگزار شد به تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه خود پرداخت و با اشاره به ثبت جهانی پرونده‌های چوگان و کمانچه گفت: در چند روز اخیر موفق شدیم پرونده چوگان را به صورت اختصاصی و پرونده کمانچه را به صورت مشترک با کشور آذربایجان به ثبت برسانیم. پرونده راه آهن نیز در حال تکمیل است، چون قدمت تاریخی زیادی در ایران دارد و سازه های تاریخی متعددی نیز در مسیر راه آهن وجود دارد و در نظر داریم تا سال ۲۰۱۸ این پرونده را در بخش میراث تاریخی ارائه کنیم.
وی گفت: در مدتی که به سازمان میراث فرهنگی آمده ام ۲۰ اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است، ۱۸۰ اثر منقول و ۱۰۰ اثر غیرمنقول و ۵۵ اثر ناملموس در فهرست میراث ملی ثبت شده است. تهیه حریم ۱۵۰ اثر غیرمنقول نیز انجام شده است. ۸۰ اثر تاریخی نیز به منظور حفظ آثار تحت تملک قرار گرفته و مرمت ۷۰۰ بنای تاریخی نیز در برنامه های ما قرار دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: ارزیابی جنگل‌های ارسباران را در دست داریم که اگر موفق شویم آن را هم به ثبت جهانی خواهیم رساند. اگر این اثر ثبت شود، بعد از بیابان لوت دومین پرونده میراث جهانی و طبیعی را خواهیم داشت.
مونسان تصریح کرد: در معاونت صنایع دستی اعتقاد بر این است که به ازای هر ۵۰ میلیون تومان می توان یک شغل ایجاد کرد. ۳۷ هزار شغل در این حوزه از اول سال ساماندهی شده اند. در نظر داریم ۷۰ هزار شغل تا سال آینده ایجاد شود. ۱۳ نمایشگاه داخلی و ۴ نمایشگاه خارجی در حوزه صنایع دستی داشتیم که در آن محصولات ارائه شد. برای کمک به فروش محصولات صنایع دستی کمپین «آنلاین شوید، جهانی بفروشید» راه اندازی شده است تا بتوانیم در حوزه مارکتینگ آنلاین نیز استفاده کنیم.
وی گفت: ثبت جهانی شهرهای مریوان برای داشتن صنایع دستی کلاش و گیوه و شهر سیرجان برای گلیم جهانی شده اند. با ثبت این دو شهر ما در حوزه شهرهای جهانی صنایع دستی رتبه اول را داریم. ثبت جهانی روستای کلپورگان نیز برای داشتن سفال انجام شده و در این هفته جشن جهانی آن را برگزار می کنیم.
وی گفت: اقدام دیگر با همکاری میراث فرهنگی این است که در سایت های تاریخی و اماکن مهم گردشگری گالری های صنایع دستی برپا شود. اولین گالری ملی صنایع دستی در کاخ سعدآباد افتتاح شد.
مونسان تصریح کرد: منابع خوبی از صندوق توسعه ملی برای پرداخت ریالی به پرونده های گردشگری اختصاص داده شده است. حدود هزار و ۷۰۰ پروژه گردشگری در حال ساخت داریم. ۳۰ پروژه گردشگری از محل صندوق ارزیابی شده و به بانک عامل برای دریافت ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال معرفی شده است. ۶۲۱ پروژه گردشگری داریم که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. ۳۹ هزار تخت با اتمام این پروژه ها به ظرفیت اقامتی کشور اضافه می شود و ۲۰ هزار نفر نیز در این پروژه ها مشغول به کار هستند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: چهار پروژه گردشگری در خراسان رضوی، قم، تهران و خوزستان به تصویب رسیده است. دولت بسته حمایتی برای اشتغال فراگیر در روستاها را نیز تصویب کرده و در حال اجرا است. قرار است یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این حوزه کمک شود، به همین میزان نیز بانک های عامل آورده خواهند داشت.
وی گفت: سال آینده میلادی برنامه تبریز ۲۰۱۸ را داریم که به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است.
مونسان تصریح کرد: ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی به کشور داریم. این عدد باید به دو برابر برسد. تدوین شیوه نامه اجرایی صدور گواهینامه های حلال را در دستور کار داریم. همچنین پورتال جامع رویدادهای گردشگری نیز در حال ثبت است. طرح ویژه تشویق گردشگران ایرانی خارج از کشور نیز در دست اقدام است که به ازای معرفی هر ۵ گردشگر خارجی از سوی آنها یک بلیت رایگان سفر به ایران خواهند گرفت. با این حساب بالغ بر ۵ میلیون ایرانی به عنوان بازاریاب در کشورهای دیگر به کار خواهیم گرفت.
وی گفت: با یکی از هواپیماهایی کشور قرارداد بسته ایم که ظرفیت گردشگری ۵ شهر ایران را در ایرلاین خود تبلیغ کنند. جشنواره رالی تور خانوادگی در نوروز ۹۷ برگزار می شود. جشنواره خرید گردشگری ایران نیز در دستور کار قرار دارد.
مونسان درباره افزایش عوارض خارج از کشور نیز گفت: در گذشته ۱۰ هزار تومان از عوارض خروج از کشور برای هر مسافر به سازمان میراث فرهنگی تعلق می گرفت که اکنون این سهم به ۴۰ هزار تومان افزایش یافته  است و در کل ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات جدیدی است که از محل عوارض به این سازمان داده می شود.
وی درباره کاشی های ماندگار نیز گفت: این طرح ادامه پیدا می کند کاشی‌های ماندگار بر اساس پروتکل یونسکو مربوط به مفاخر کشور است که برای آن حوزه‌ای مشخص نکرده است. شاید شخصیت‌هایی مورد بحث قرار گیرند و نظرهایی وجود داشته باشد، اما ۱۴۰ کاشی از قبل تهیه شده که به مرور در بازدیدها و شهرها نصب خواهند شد تا کنون نیز بیش از ۲۰۰ کاشی نصب شده است.