چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

خلاقیت و ایده پردازی - قسمت ششم

چرا نباید نگران دزدیده شدن ایده هایتان باشید؟

اکثر ما از مطرح کردن ایده هایمان جلوی دیگران واهمه داریم، اما باید بدانید شرکت های بزرگ، ایده هایشان را منتشر کرده و بعد عملی می کنند.
 به گزارش کسب و کار نیوز، اکثر ما از مطرح کردن ایده هایمان جلوی دیگران واهمه داریم، اما باید بدانید شرکت های بزرگ، ایده هایشان را منتشر کرده و بعد عملی می کنند.
اما چرا نباید نگران کپی کردن، ایده هایمان باشیم؟ حتما می دانید که تنها یک ایده نشانه ی موفقیت و خلاقیت ما نیست. معمولا نوآوری های بزرگ، نتیجه ترکیب چندین ایده ی خلاقانه است.
بعنوان مثال: مخترعی به نام چستر کارلسون، که با کار فراوان بر روی ایده هایش سال ها زحمت کشیده و با سختی های زیادی روبرو شده است. به مرور همسرش از کارهای او به ستوه آمده و چستر را به ساختمانی دیگر تبعید کرد. اما در نهایت موفق شد، محصول اولیه ی خودش را بسازد. چستر در تلاش بود تا این محصول خلاقانه را به شرکت های بزرگ بفروشد، ولی موفق نشد. در ادامه، همکاری او با شرکت زیراکس، آن را بعد از ۲۰ سال به بزرگترین شرکت آمریکایی تبدیل کرد. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا نگاهی به این ایده های جذاب بیاندازیم.
در ادامه به سراغ جیم آلیسون خواهیم رفت، کسی که با نبوغ خود، ایمونوتراپی سرطان را ایجاد کرد و جان هزاران بیمار را نجات داد. خیلی ها او را لایق جیزه ی نوبل می دانستند. زمانی که این کشف را انجام داد، هیچ کدام از شرکت دارو سازی حرفش را باور نکردند و از او حمایت نشد. اما این ایده، درمان سرطان را بطور کل متحول کرد.
اما چه دلایلی باعث می شود که شرکت های بزرگ دست رد به سینه ی این ایده های بزرگ بزنند. بعنوان مثال این شرکت ها نمیتوانستند مدل کسب و کار چستر را تشخیص دهند و در ایده آلیسون، پروژه های بزرگ شکست خورده در شرکت های داروسازی، قدرت ریسک آنها را کاهش داده بود. اما وجه تشابه چنین ایده های خلاقانه ای، ترکیب چندین ایده ی متفاوت است. می توان گفت در رقابت میان ایده های دیگر است، که ایده ی شما به چشم می آید. پس هیچ گاه از آشکار شدن آنها نترسید.
نوآوری را می توان ترکیبی ایده آل از کشف، مهندسی و انتقال دانست که با مشارکت افراد زیادی در طی سالیان دراز شکل می گیرد.
مطرح کردن ایده ها توسط شرکت های بزرگ
حتما تاکنون دیده اید که شرکتهای بزرگ به انتشار ایده هایشان می پردازند. بطور مثال شرکت هایی مثل گوگل و IBM در مورد ایده هایشان از مردم مشورت می گیرند. آنها بر این باورند که کمک گرفتن از افراد حرفه ای می تواند به پیشرفت فناوری آنها بسیار کمک کند. یکی از مدیران پروژه در شرکت گوگل می گوید: “با در اختیار گذاشتن کدهای مربوطه، می توانیم از نظرات افراد خبره در زمینه استارتاپ ها، محققان دانشگاه و … حداکثر استفاده را در جهت توسعه ی تکنولوژی ببریم.” این افراد با ایده هایشان سرعت اجرا، انعطاف پذیری و عملکرد ما را بهبود می بخشند.
شما با به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، دانش خود را بالا می‌برید و نظر دیگران را در رابطه با محصول یا خدمات خود جویا می‌شوید. همچنین شبکه‌ای از افراد مناسب در کنار خودتان تشکیل می‌دهید که در صورت لزوم می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. بنابراین اگر فکر می‌کنید ایده‌ی جدید و جالبی دارید، آن را پنهان نکنید. دیگران را تشویق کنید که نظر بدهند و باعث شکوفایی آن شوند.