چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو سیاستگذاری نمایشگاه خبر داد

بررسی میزبانی نمایشگاه کتاب در شهرداری

یک عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب از برگزاری دومین جلسه این شورا در دفتر قائم مقام شهردار تهران و با موضوع بررسی وضعیت شهر آفتاب برای میزبانی خبر داد.
 به گزارش کسب و کار نیوز، نشست هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اعضای آن با موضوع ارائه گزارش عملکرد و پرسش و پاسخ، عصر روز دوشنبه ۱۳ آذر در محل این اتحادیه برگزار شد.
این مراسم با تقدیر از ملکیان از اعضای پیشکسوت این اتحادیه که به مدت ۲۵ سال امور مربوط به جواز کسب و پروانه نشر را برای اعضای اتحادیه بر عهده داشته، آغاز شد.
در ادامه محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دغدغه‌مندی اعضای این اتحادیه را نسبت به مسائل صنفی خود ستود و گفت: وقتی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را با ۱۳۷ اتحادیه دیگر که در اتاق اصناف ثبت شده اند مقایسه می‌کنیم، افتخار می‌کنیم که به عنوان خدمتگزار در خدمت این قشر هستیم.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین با اشاره به چالش‌هایی که صنعت نشر در مجموع با آن رو به رو است، در عین حال به فاصله‌هایی که این وضعیت میان اعضای صنف ناشر و کتابفروش پدید آورده اشاره کرد و همچنین تلاش‌ها برای کاستن از این فاصله‌ها را یادآور شد.
آموزگار با ذکر مثالی که بحران به وجود آمده در بازار کاغذ در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: اتحادیه برای حل این معضل اقداماتی انجام داد و برای اینکه در مقاطع آتی در چنین وضعیت‌هایی غافلگیر نشویم کارگروهی متشکل از بنده و آقایان هومان حسن پور، محمدمهدی داودی پور و عبدالعظیم فریدون تشکیل شده و قرار است وضعیت کاغذ را به طور متوالی رصد کنیم.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال نقش کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی را در حل بحران به وجود آمده در موضوع قیمت کاغذ تاثیرگذار ارزیابی کرد و از توافق با وی برای برگزاری جلسه ای جهت حل و فصل کامل مشکلات مربوط به معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان در روزهای آتی خبر داد.
آموزگار در مورد مشکلاتی که اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در زمینه بحث‌های بیمه ای با سازمان تامین اجتماعی دارند، به آنچه سنگ‌اندازی برخی شعب تامین اجتماعی در اجرای قوانین و دستورالعمل‌های مصوب در این رابطه نامید، اشاره و تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی در این زمینه یک شورای ۹ نفره دارد که با بحث‌هایی که در حدود سه ماه گذشته با این شورا انجام شده، علی الظاهر پذیرفته اند که مر قانون را در این رابطه اجرا کنند.
در ادامه این جلسه اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به سوالاتی که از طرف اعضا در رابطه با موضوعات مختلف از جمله بیلان مالی این اتحادیه، هزینه‌های مربوط به نمایشگاه کتاب و اختلافات در رابطه با وضعیت فعالیت شرکت «ماه پیشانی» که سه نفر از اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران آن را تاسیس کرده‌اند، پاسخ دادند.
آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به این سوال که چرا این اتحادیه سخنگو ندارد، به تبعیت اتحادیه از قانون نظام صنفی اشاره کرد که مسئولیت اجرایی امور اتحادیه‌ها را به روسای آن‌ها واگذار کرده و گفت: ما به تازگی فردی را به عنوان مدیر اجرایی اتحادیه انتخاب کرده ایم و از این پسر آقای رسولی این مسئولیت را بر عهده خواهد داشت.
در ادامه این نشست محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به سوالی درباره علت موافقت هیئت مدیره اتحادیه با جابجایی مکان نمایشگاه کتاب تهران و تغییر محل برگزاری آن از مصلی به شهر آفتاب، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
وی که عضو شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز هست، گفت: مجموعه شهر آفتاب نواقصی دارد و در حال حاضر آماده برگزاری نمایشگاه کتاب تهران نیست و این موضوع در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری نمایشگاه هم مطرح شد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران افزود: ما طی بازدیدهایی که از مصلی تهران انجام داده‌ایم و بررسی‌هایی که در رابطه با این مکان جایگزین صورت گرفته، برایمان مشخص شد که در حال حاضر رواق‌های مصلی به طور کامل ساخته شده و یک فضای بسیار بزرگ مسقف به این مجموعه افزوده شده است ضمن اینکه وضعیت محوطه مصلی هم بهبود یافته است.
آموزگار تغییر صورت گرفته در مدیریت مجموعه مصلی تهران را مثبت ارزیابی کرد و از آمادگی مدیریت جدید برای میزبانی دوباره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حتی بدون دریافت وجوهی که در دوره‌های قبلی میزبانی از این رویداد دریافت می‌کرد، سخن گفت.
وی تاکید کرد: ما این موارد را به شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران منعکس کرده‌ایم و قرارمان بر این شده است که با توجه به حضور آقای صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در کسوت قائم مقام شهردار تهران و معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، جلسه آتی این شورا در دفتر ایشان برگزار شود.
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در این جلسه با ایشان و سایر اعضای شورای سیاستگذاری مشورت‌های لازم انجام می‌شود با این هدف که به پاسخ این سوال برسیم: آیا می‌توان به رفع نواقص شهر آفتاب برای میزبانی مطلوب از نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده امیدوار بود یا نه؟ امیدواریم در این جلسه در مورد مکان برگزاری نمایشگاه تصویر مطلوب و نهایی اتخاذ شود.