صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کمیسیون اقتصادی: وزیر صنعت پاسخگوی کاهش صادرات باشد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: پیش بینی می شود کاهش صادرات تا پایان سال به شش میلیارد دلار برسد و وزیر صنعت باید پاسخگوی روند کاهشی صادرات باشد.
به گزارش کسب و کرا نیوز به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که امروز 13 آذر برگزار شد اظهار کرد: وزیر صنعت باید نسبت به کاهش صادرات پاسخگو باشد و اگر این وضعیت استمرار پیدا کند مطمئنا خوشایند نیست.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود تا پایان سال کاهش صادرات به شش میلیارد دلار برسد. اهداف صادراتی که تعیین شده تاکنون محقق نشده است  و باید موانع صادراتی را حذف کرد،  مجلس نیز تدوین راهبرد اساسی برای توسعه صادرات را در دستور کار قرار داده است. از سوی دیگر دیپلماسی اقتصادی ایران بسیار ضعیف است این ضعف اصلی وزارت امور خارجه است که البته اکنون تجدید ساختار شده است و باید تحول جدی را با تشکیل معاونت اقتصادی وزارت خارجه شاهد بود.
پورابراهیمی تصریح کرد: بر اساس گزارشات صادرکنندگان در داخل در قالب تشکل عمل می کنند ولی در خارج از کشور اینگونه نیست و خودی ها را هم می زنند در حالی که باید همدیگر را پشتیبانی کنند این اتفاق را در روسیه به خوبی می توان مشاهده کرد. همچنین مشوق های صادراتی هر سال در قانون دیده می شود اما پرداخت نمی شود. این مسئله  ناشی از محدودیت های مالی دولت است و رییس مجلس اعلام کرده است که در بودجه 1397 نیز تهاتر بدهی صادرکنندگان با مطالبات از دولت گنجانده خواهد شد.
وی  گفت: تامین منابع مالی صادرات باید در دستور کار قرار گیرد اما در حال حاضر نرخ تامین مالی بالا است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره وضعیت رایزنان اقتصادی گفت: رایزنان بازرگانی باید نقش آفرین باشند اما اکنون خلا جدی در این زمینه داریم رایزن بازرگانی باید تحلیلگری قوی باشد.