صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون تامین اجتماعی خبر داد

طرح کاردکس الکترونیکی پرستاری تا پایان سال در مراکز تامین اجتماعی راه اندازی می شود

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: طرح کاردکس الکترونیکی پرستاری تا پایان امسال در تمامی مراکز بستری این سازمان نصب و راه اندازی خواهد شد.
 به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  مهدی درخشان افزود: این طرح، به صورت پایلوت در بیمارستان های تامین اجتماعی پیامبر اعظم(ص) کرمان و امیرالمومنین(ع) اهواز آغاز شد و نمونه نهایی آن در آبان ماه گذشته در بیمارستان آتیه همدان نصب شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، کاردکس به کاربرگی اطلاق می شود که در آن برنامه مراقبت های پرستاری روزانه بیمار بستری در بخش، ثبت می شود، این کاربرگ یک برگه منفرد برای هر بیمار است که در ابتدای پذیرش بیمار در بخش، تشکیل و پس از هر ویزیت، به روز رسانی می شود و پرستاران بخش با مراجعه به آن اطلاعات لازم در خصوص اجرای برنامه مراقبتی و داروئی بیمار را مطالعه و براساس آن عمل می کنند.
وی با بیان اینکه طرح کاردکس الکترونیکی پرستاری، باعث ارتقای کیفیت مراقبت ‌های پرستاری می شود، افزود: در این طرح، دقت عمل پرستاران در اجرای اقدامات دارویی و مراقبتی به میزان چشمگیری افزایش می یابد و از مخاطرات احتمالی در ایمنی بیماران به نحو موثری جلوگیری خواهد شد.
درخشان اظهار کرد: هدف اصلی استفاده از کاردکس پرستاری، ایجاد دقت و سرعت در مراقبت های بهداشتی و درمانی به حداقل رساندن اشتباهات احتمالی و ابزار ثبت و اجرای داروهاست و این طرح در حال حاضر در تمامی بیمارستان های کشور به صورت مستند کاغذی و دست نویس تهیه و اجرا می شود.
درخشان تصریح کرد: با توجه به اینکه در هیچ یک از مراکز دانشگاهی و خصوصی، اقدامی در زمینه الکترونیکی شدن کاردکس پرستاری صورت نگرفته است، اجرای این برنامه در سازمان تامین اجتماعی، اقدامی بدیع در خصوص الکترونیکی شدن کامل پرونده بیمار به شمار می آید.
وی ادامه داد: در این برنامه تمام اقدامات دارویی، سرم ‌ها، مشاوره ‌ها، تصویربرداری ‌ها، آزمایش ‌ها، توجهات، پیگیری ‌ها و طرح‌ های مراقبت پرستاری از پرونده فیزیکی بیمار به بخش کاردکس پرستاری پرونده الکترونیکی‌ آن منتقل می‌ شود.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه جلوگیری از دوباره کاری‌های روش سنتی مزیت مهم اجرای این طرح است، گفت: تسهیل در برنامه‌ریزی مراقبت‌ های پرستاری از طریق انتخاب تشخیص‌ های پرستاری، ارائه مراقبت‌های پیشنهادی به پرستاران به ازای هر بیمار و ثبت اثربخشی مراقبت‌های ارائه شده، از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم ‌افزار است. همچنین این نرم ‌افزار امکان بایگانی الکترونیکی کاردکس پرستاری و ارائه پرینت کاردکس در نظر گرفته شده را دارد.
درخشان گفت: در تدوین این برنامه بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت، تمام دستورات دارویی، سرم ها، مشاوره و اقدامات پاراکلینیکی، پس از کنترل دستورات پزشک، در پرونده بیمار به قسمت کاردکس الکترونیکی پرستاری منعکس و ثبت می شود.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون بیمه شده، 18 نوع خدمت به بیمه شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان در سراسر کشور ارائه می دهد.
بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.
سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.