صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

نجفی در مراسم افتتاح ۵۳ پروژه منطقه ۱۱

تمام فعالیت های عمرانی تهران همانند سابق ادامه دارد

شهردار تهران گفت: در مدتی که بنده مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفتم تمامی فعالیت های عمرانی شهر همانند سابق ادامه داشته و در بعضی از موارد نیز تسریع شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، محمدعلی نجفی صبح امروز طی سخنانی در «مراسم افتتاح ۵۳ پروژه اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی، عمرانی، خدمات شهری و زیست محیطی منطقه ۱۱» با اشاره به تقارن این مراسم با هفته وحدت، گفت: خوشحال هستیم که شهرداری تهران با افتتاح این پروژه ها در ایام سرور و شادی مسلمانان، توانست نقشی در افزایش این شور و نشاط در مردم داشته باشند.
وی همچنین با اشاره به افتتاح بوستان شهید محسن حججی در منطقه ۱۱، تصریح کرد: این بوستان یکی از بزرگ ترین بوستان های منطقه ۱۱ به شمار می رود که امکانات و تجهیزات خوبی در آن پیش بینی شده است و افراد در سنین متفاوت از کودکان و نوجوانان تا بزرگسالان می توانند از این امکانات بهره ببرند. نام این شهید بزرگوار مدافع حرم نیز برای همیشه بر تارک این بوستان می درخشد و زنده خواهد بود.
نجفی در ادامه سخنان خود شهر را یک موجود چند وجهی و زنده توصیف کرد و گفت: شهر تحت تاثیر اتفاقاتی که در آن می افتد، قرار می گیرد. از این جهت است که گاهی عنوان می کنند بعضی از شهرها خشن، عبوس یا مهربان هستند؛ مدتی هم شعارهایی برای شهر دوستدار کودکان، معلولان و بانوان مطرح می شد اما باید توجه داشت که این شعارها از یک جهت، جنبه واقعی و عینی دارد.
وی تاکید کرد: وقتی می گوییم شهری دوستدار کودک است، با قدم زدن در شهر باید احساس علاقه مندی و همکاری نسبت به کودک به انسان منتقل شود. از این رو ما اصرار می کنیم، در برنامه ریزی های مدیریت شهری باید به همه این موضوعات توجه شده و روح، روان و جان شهر هم به اندازه کالبد آن مورد توجه قرار گیرد.
نجفی با بیان اینکه «با برنامه ریزی یک بعدی نمی توانیم هدف نهایی برای ایجاد آسایش و آرامش فراهم کنیم»، گفت: همواره باید توجه به مسایل اجتماعی، فرهنگی و روابط انسانی در شهر تذکر داده شود؛ البته این موضوع به معنای فراموش کردن اجرای پروژه های شهری و انجام فعالیت هایی که شهر از نظر ساختاری و سازه ای به آن نیاز دارد، نیست.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: وقتی یک بوستان در محله ای ساخته می شود ضمن طراوت هوا و کاستن از آلودگی، فضایی برای گذران اوقات فراغت و ایجاد شور و نشاط در شهروندان فراهم کرده و عملکرد چندگانه ای در منطقه و محله به جا می گذارد. به این ترتیب اگر بنده یا اعضای شورای شهر به مسایل اجتماعی، فرهنگی و انسانی شهر بیشتر تاکید داری، م به این معنی نیست که از جنبه های دیگر شهر غافل باشیم.
وی تاکید کرد: در مدتی که بنده مسئولیت شهرداری تهران را پیدا کردم تمامی فعالیت های عمرانی شهرهمانند سابق ادامه داشته و در بعضی از موارد نیز تسریع شده است. البته برخی شایعات و گفته هایی نقل می شود که فعالیت های عمرانی در شهر تعطیل شده یا توجهی به این فعالیت ها صورت نمی گیرد. این در حالی است که این شایعات با واقعیت آنچه در شهرداری تهران وجود دارد و در بین مدیران پیگیری می شود، خیلی تفاوت دارد.
نجفی ادامه داد: امروز یکی از روحانیون می گفتند که ما شنیدیم دستور داده شده که تمام کمک های شهرداری به مساجد تهران لغو شود؛ این در حالی است که این شایعه جدید را تازه امروز شنیدیم و نمی توان جلوی این شایعات را هم گرفت. ما باید به عنوان مدیران و مسئولان شهری بتوانیم دین خود را نسبت به مردم ادا کرده و تعهد و وظیفه ای که در قبال مردم داریم را به نحو احسن به انجام برسانیم.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود سیاست شورای شهر و شهرداری تهران را حمایت و تقویت شورایاری ها عنوان کرد و گفت: بنده و اعضای شورا بارها اعلام کردیم که محله محوری یکی از اصول برنامه ریزی های شورا و شهرداری در سال های آینده خواهد بود. البته ممکن است ضعف ها و اشکالاتی نیز در همه اجزای کار ما وجود داشته باشد که باید آنها را برطرف کنیم.
وی با اشاره به آغاز مطالعات بر روی برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، تصریح کرد: در برنامه سوم این موضوع را هم گنجانده ایم که همه مناطق باید یک برنامه جداگانه در چهارچوب برنامه اصلی شهرداری و یک پیوست منطقه ای داشته باشند و در صورت امکان نیز پیوست محله ای برای توسعه مناطق و محلات آماده شود.
نجفی سیاست مدیریت شهری را حمایت از شورایاری ها عنوان کرد و گفت: معتقد هستیم اگر عموم مردم و شهروندان نسبت به شهر احساس مسئولیت نکنند، کار شهر به خوبی به انجام نخواهد رسید. این احساس مسئولیت نیز در صورتی ایجاد می شود که عموم مردم احساس کنند شهر و شهردرای متعلق به خود آنها است.
وی در ادامه با اشاره به سفر خود به کره جنوبی و بازدید از مرکز زباله سوز شهر سئول، عنوان کرد: در کره جنوبی تفکیک زباله از مبدا به صورت خیلی جدی انجام می شود اما گاهی مردم در تفکیک زباله بی مبالاتی می کنند؛ در این زباله سوز نیز اشیایی که تحت تاثیر کوره ها از بین نمی روند را جمع کرده و برای نمایش به دانش آموزان ابتدایی نشان می دهند تا این فرهنگ سازی صورت گیرد که چه هزینه های اضافی بر شهرداری از جیب عموم مردم تحمیل می شود. به این ترتیب دانش آموزان در دل خانه ها نسبت به تفکیک زباله خیلی حساسیت نشان می دهند که این به معنی احساس تعلق به شهر است.
نجفی یادآور شد: اگر نتوانیم کاری کنیم تا عموم شهروندان احساس تعلق کنند و شهرداری را دستگاه خدمت گذاری بدانند که به نیابت از آنها عهده دار امور شهر شده است، نمی توانیم مسایل شهر را به خوبی پیش ببریم و این همراهی و همکاری به وجود نمی آید.
وی از تقویت مشارکت مردم در محلات به عنوان یکی از اصول خدشه ناپذیر در برنامه ریزی های شهرداری و شورای شهر یاد کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی درست و تلاش موثر برای بهبود کیفیت زندگی، روزی فرا برسد که شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام به شهری نمونه تبدیل شود.