صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گفتگو با مدیر مسئول انتشارات نهادگرا

رونمایی از کتاب قوانین اقتصادی در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد در روز 16آذر ماه

پنج شنبه شانزدهم آذر ماه مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد مراسم رونمایی از کتاب قوانین اقتصادی اثر دنی رودریک اقتصاددان ترک تبارو استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته در پرینستون، نیوجرسی را برگزار می‌نماید.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از موسسه مطالعات دین و اقتصاد ، در این مراسم سرکار خانم دکتر سمیه جعفری مترجم و آقایان دکتر فرشاد مؤمنی استاد دانشگاه و دکتر حسین رجب‌پور کارشناس اقتصاد توسعه در خصوص ویژگی‌های این کتاب سخنرانی خواهند کرد.
محسن ایزدخواه مدیر انتشارات نهادگرا در خصوص ضرورت ترجمه و انتشار این کتاب چنین می‌گویند: چنانچه در بخش پیشگفتار کتاب آمده است، این کتاب ماحصل چندین سال تدریس درس اقتصاد سیاسی نویسنده در دانشگاه هاروارد است.
وجه مهمی که نویسنده در این کتاب مورد توجه قرار داده است در واقع به گونه‌ای بازتاب دهنده بازنگری‌های بنیادی در شیوه‌های تحلیل‌ها و اندازه گیری‌ها در قلمروی علم اقتصاد است که، حد مطلوب استفاده از ریاضیات در قلمروی علم اقتصاد است که، حد مطلوب استفاده از ریاضیات در قلمروی این دانش را مشخص می‌سازد بر خلاف آنکه بنیادگرایان بازار با فرض بیش از حد ساده واقعیت تا آنجا پیش می‌روند که اگر ایده‌ای در قلمرو این علم، شکل و شمایل فرمالیستی پیدا نکند، به سهولت شائبه بی اعتباری علمی آن را برجسته مینماید.
دنی رودریک به شکلی کاملاً منطقی و منصفانه کاستی‌ها مدل‌ها برای فهم واقعیت را حتی در سطح کشورهای صنعتی پیشرقته به نمایش گذاشته است. در این زمینه رودریک برروی سه اشکال اساسی تاکید داردکه در همه جای دنیا هنگام کاربست این مدل‌ها متناسب با شرایط خاص هر جامعه و ترتیبات نهادی حاکم بر آن باید مورد توجه قرار دهند. این سه اشکال به ترتیب عبارتند از: مشکل آزمون پذیری که رودریک با شواهد و استدلال‌های بسیار ارزشمند نشان داده است که بسیاری از مدل‌هایی که اقتصاددانان مورد استفاده قرار می‌دهند به معنای دقیق کلمه آزمون پذیر نیستند. مشکل دوم اشاره رودریک تناقض‌های مشاهده شده در یافته‌هایی است که مدل‌های با استفاده از یک پایه آماری واحد به نمایش گذاشته‌اند.
نویسنده دراین زمینه تصریح می‌کند که در رشته اقتصاد مملو از مدل‌هایی است که برای مسایل معین در دوره زمانی معین و مبتنی بر داده‌های یکسان نتایج به کلی متناقض به بار می‌آورند.
بالاخره مشکل سوم از نظر نویسنده مساله سرعت و شتاب تغییرات در حیطه هایی است که مدل‌ها برای آنها ساخته شده‌اند رودریک در این زمینه می‌گوید واقعیت های اجتماعی تغییرپذیرند و بنابراین، آزمون اعتبار علمی مدل‌ها را با چالش‌هی اساسی رو به رو می‌سازد.
بر این اساس انتشارات نهادگرا می‌کوشد تا با ترجمه و یا تألیف این‌گونه از کتاب‌های ارزشمند علمی در روشنگری و ارتقاء سطح آگاهی عمومی از واقعیت‌های اقتصاد در کشورمان ادا نماید.
ضمناً این برنامه از ساعت ۱۴ الی ۱۶ در سالن اجتماعات مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار می‌گردد.
برای دریافت جلد کتاب فایل پیوست را دانلود نمایید
فایل پیوست: جلد کتاب