صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نشست شورای روسای اتاق‌های استانی مطرح شد

بازسازی مدارس روستایی زلزله‌زده توسط اتاق‌های سراسر کشور

اعضای شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر به بررسی آثار ناشی از واقعه زلزله کرمانشاه پرداختند و در خصوص چگونگی کمک اتاق‌ها به بازسازی و احیای زیرساخت‌های منطقه زلزله‌زده بحث کردند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، اعضای شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور در نشست اخیر به بررسی آثار ناشی از واقعه زلزله کرمانشاه پرداختند و در خصوص چگونگی کمک اتاق‌ها به بازسازی و احیای زیرساخت‌های منطقه زلزله‌زده بحث کردند.
مجوزهای غیرضروری فضای کسب و کار را آشفته کرده است
اتاق‌های سراسر کشور تصمیم دارند در راستای کمک به مناطق زلزله‌زده، احیا و بازسازی مدارس را برعهده بگیرند که در این رابطه توافقات اولیه با وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته است و به‌زودی نهایی می‌شود.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با اشاره به این واقعه تلخ گفت: انجام امور بنیادی برای هم‌وطنان این منطقه بسیار ضروری است. خوشبختانه کمک‌های اولیه در سطح مطلوب انجام شد. امروز به دنبال آن هستیم که کاری کنیم تا عموم مردم این منطقه از آن بهره‌مند شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم به سراغ ساخت مدارس برویم. جامعه نیکوکاری ابرار مسئولیت این مهم را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: البته از سایر موسسه‌های خیریه که در امر مدرسه‌سازی تجربه دارند نیز کمک خواهیم گرفت. در حال حاضر مذاکراتی با آموزش‌وپرورش صورت گرفته و این مذاکرات به‌زودی نهایی خواهد شد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه از حضور وزیر کشور در جلسه آینده هیئت نمایندگان خبر داد و باتوجه به ارتباطی که بین روسای اتاق‌ها و استانداران وجود دارد، تصریح کرد: روسای اتاق‌های استانی با توجه به ارتباط کاری که با استانداران دارند می‌توانند از این جلسه استفاده کرده و مطالبات خود را به صورت طبقه‌بندی‌شده در اختیار وزیر کشور قرار دهند.
شافعی همچنین با توجه به اینکه صدور کارت‌های عضویت در اتاق‌های سراسر کشور انجام می‌شود و از طرفی به زمان انتخابات اتاق‌ها نزدیک می‌شویم، تأکید کرد: باید مراقب باشیم که صدور کارت بازرگانی برای افراد ذی‌صلاح انجام شود و البته برای افرادی که واقعاً برای انجام کار به دنبال دریافت کارت عضویت هستند، مانع‌تراشی نکنیم.
در ادامه ابن نشست کیوان کاشفی، عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران که ریاست اتاق کرمانشاه را نیز برعهده دارد، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای زلزله‌زدگان کرمانشاه ارائه داد. بر اساس اظهارات وی زلزله وسیعی اتفاق افتاده که دامنه گسترده‌ای داشته و به دلیل طولانی بودن مدت لرزش، میزان خرابی بالا بوده است.
وی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها از زمان امدادرسانی تا آغاز مرحله بازسازی انتقاد کرد و گفت: این ناهماهنگی‌ها همچنان ادامه دارد و دستگاه‌ها به صورت آشفته در امر بازسازی عمل می‌کنند.
 کاشفی معتقد است: در این رویداد تلخ نقش ارتباطات و رسانه‌ها به خوبی احساس شد و کمک‌های خودجوش مردم بیانگر همین مسئله است.
این عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه به یک موضوع مهم اشاره کرد و آن عدم اعتماد بین مردم و سیستم‌های کمک‌رسان بود. بر اساس اظهارات کاشفی این بی‌اعتمادی به شدت احساس شد و البته مشکلاتی را هم در پی داشت. متأسفانه انجمن‌های قوی در این زمینه حضور نداشت تا بتواند کمک‌های مردمی را ساماندهی کند، بنابراین توزیع کمک‌ها به صورت متفرقه و پراکنده انجام گرفت.
رئیس اتاق کرمانشاه از حضور تمام مقامات درمنطقه صحبت کرد و میزان مصوباتی که برای احیا و نوسازی این منطقه اعلام شد را در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد. او ادامه داد: زمانی که هر کدام از مسئولان کشور از منطقه زلزله‌زده دیدن کردند، اعتباراتی را برای بازسازی به تصویب رساندند اما به نظر می‌رسد این مصوبات به راحتی اجرایی نخواهند شد.
کاشفی در مورد تعداد مدارسی که تخریب شده‌ نیز گفت: در حدود 81 مدرسه به صورت صددرصدی تخریب شده‌ که 11 درصد از کل مدارس این منطقه را تشکیل می‌دهد. ۵۰ مدرسه در مناطق روستایی هستند که شامل ۱۳۰ کلاس می‌شود و قرار است اتاق برای بازسازی این تعداد را برنامه‌ریزی کند.
بر اساس اظهارات این عضو هیات رئیسه اتاق ایران پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با وزارت آموزش‌وپرورش تهیه شده که به زودی امضا خواهد شد. برای هر کلاس ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. اگر قرار باشد به صورت پیش‌ساخته این مدارس را بسازیم هر کلاس حدود ۶۰ میلیون تومان پول لازم دارد.
نکته‌ای که در این نشست از سوی روسای اتاق‌ها مورد تأکید قرار گرفت، موضوع انتخاب پیمانکار و ساخت سازه‌های استاندارد در منطقه بود.
جبار کیانی پور، رئیس اتاق یاسوج تأکید کرد: این کار باید به اهل و متخصص آن سپرده شود. از طرفی باید از عملکردهای شتاب‌زده دوری کنیم. در بازسازی زیرساخت‌هایی مانند مدرسه این نکته را در نظر بگیریم که شاید افراد آن روستا قرار باشد از آن منطقه مهاجرت کنند، بنابراین کاری نکنیم که سرمایه‌های کشور در منطقه‌ای بدون استفاده باقی بماند.
پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز این نکته را مطرح کرد که در بازسازی روستاها فقط نباید به مدرسه آن توجه کنیم. به گفته او، تازمانی که در آن روستا شغل یا خانه‌ای نباشد، مدرسه کارآیی ندارد.
وی تأکید کرد: در مورد پایداری سکونت و اشتغال باید سنجش لازم صورت بگیرد و پس از آن پروژه ساخت مدرسه را اجرایی کنیم. در این رابطه با سازمان نوسازی مدارس به توافق رسیدیم و به زودی این توافق نهایی می‌شود.
تأکید بر ادغام خانه صنعت با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی
حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق خرم‌آباد و نایب‌رئیس اتاق ایران در مورد برخی تحرکات خانه صنعت و معدن مبنی بر تفکیک اتاق ایران به اتاق صنعت و بازرگانی سخن گفت و خواستار رسیدگی به این مسئله شد.
رحیم بنامولایی، رئیس اتاق کرج نیز در این مورد گفت: این نفاق توسط برخی دستگاه‌ها مانند سازمان صنعت و معدن در برخی استان‌ها دنبال می‌شود. باید با راهکاری مانع این نفاق شویم. طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، اتاق ایران وظیفه ساماندهی همه تشکل‌ها را برعهده دارد، پس خانه صنعت باید زیرمجموعه اتاق ایران باشد، از طرفی خانه صنعت هیچ قانونی در مجلس ندارد.
این فعال اقتصادی خواستار ادغام خانه صنعت با اتاق ایران شد. به باور وی این موضوع باید با صمیمیت و به‌صورت دوستانه حل شود.
علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان با بیان این مطلب که باید این مسئله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم، ادامه داد: شاید یک روز دیگر شاهد ایجاد تشکل یا انجمنی توسط مرجع دیگری باشیم که موازی با تشکل‌های زیرمجموعه اتاق ایران فعالیت کنند. بنابراین بهتر است هم‌اکنون به صورت ریشه‌ای این مسئله را حل کنیم و اجازه این‌گونه موازی کاری‌ها را ندهیم.
درنهایت مقرر شد، کمیته ۳ نفره از روسای اتاق‌ها با حضور یکی از اعضای هیئت‌رئیسه تشکیل شود و این کمیته  موضوع ادغام را با خانه صنعت مطرح کنند. نتیجه این مذاکره در شورای روسا اتاق‌ها اعلام خواهد شد.