صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پیش‌بینی رشد ارزش استارت‌آپ‌های عربی حوزه خلیج فارس تا ۹۲۰ میلیارد دلار

تحقیقات نشان می‌دهند تا سال ۲۰۲۲ میلادی، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشورهای عربی خلیج فارس، با رشدی ۱۵۶ درصدی، ارزش خود را از ۳۵۰ میلیارد دلار (۲۶درصد تولید ناخالص داخلی) به ۹۲۰ میلیارد دلار می‌رسانند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از نوپانا تحقیقات و آمارهای جدید نشان از این دارد که طی پنج سال آینده، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، رشد چشم‌گیری را تجربه می‌کنند. این تحقیقات که از سوی شرکای تحقیقاتی منا (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) انجام شده است پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۲ میلادی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط منطقه با رشدی ۱۵۶ درصدی، ارزش خود را از ۳۵۰ میلیارد دلار (۲۶درصد تولید ناخالص داخلی) به ۹۲۰ میلیارد دلار می‌رسانند.
آنتونی هوبیکا، مدیرعامل گروه شرکای تحقیقاتی منا، توضیح داده است که «بیشترین رشد به احتمال زیاد در عربستان و امارات رخ می‌دهد که با اصول و چشم‌انداز جدید خود، هدف افزایش سهم کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در اقتصاد کلی کشور را دنبال می‌کنند.» هوبیکا اعتقاد دارد که در افق چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، سهم کسب‌وکارهای کوچک و متوسط از تولید ناخالص داخلی از ۲۰ به ۳۵ درصد می‌رسد و امارات نیز در افق چشم‌انداز ۲۰۲۱ خود، این میزان را از ۶۰ به ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی می‌رساند.
هوبیکا در ادامه به این نکته نیز اشاره می‌کند که در کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط موتور اصلی اشتغال‌زایی هستند و در حال حاضر ۱۷ میلیون نفر را مشغول به کار کرده‌اند که این آمار می‌تواند در پنج سال آینده به ۲۲ میلیون نفر برسد که این میزان، با رشد ۳۰ درصدی، ۵۵ درصد جمعیت فعال منطقه را به خود اختصاص می‌دهد. مدیرعامل گروه شرکای تحقیقاتی منا اعتقاد دارد که با افزایش توجه سرمایه‌گذارها می‌توان آینده‌ای روشن برای کسب‌وکارهای کوچک در این منطقه دید.
همچنین طی پنج سال گذشته، سرمایه‌گذارهای خطرپذیر چیزی حدود یک میلیارد دلار را روی کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این سرمایه‌ها می‌توانند فاصله‌ای که میان بانک‌های منطقه و بازار سرمایه ایجاد شده است را پر کنند.
گزارش‌ها نشان از این دارد که در حال حاضر بانک‌ها ۲درصد وام‌های خود را به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کشورهای عربی خلیج فارس اختصاص داده‌اند که در مقایسه با میزان ۱۳ درصد در برخی نقاط خاورمیانه و آفریقای شمالی، رقم به مراتب پایین‌تری است. با این حال دولت‌ها سعی دارند تا شرایط را به شکلی رقم بزنند که اکوسیستم کسب‌وکارهای کوچک و متوسط شرایط بهتری پیدا کند.