صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ایران و روسیه مذاکره کردند

توافق گردشگری ایران با جمهوری نفت‌خیز روسیه

ایران و جمهوری "باشقیرستان" با تأکید بر ضرورت لغو روادید بین روسیه و ایران، برای تبادل گردشگر مذاکره کردند.
به گزارش کسب و کار نیوزبه نقل از ایسنا ، ایران و جمهوری "باشقیرستان" با تأکید بر ضرورت لغو روادید بین روسیه و ایران، برای تبادل گردشگر مذاکره کردند.
 باشقیرستان (باشکورتوستان) یکی از جمهوری‌های روسیه است که منطقه‌ای نفت‌خیز به شمار می‌آید و جمعیتی در حدود چهار میلیون نفر دارد که بنا به گزارش کمیته گردشگری این ایالت، سالانه دو و نیم میلیون گردشگر به این جمهوری سفر می‌کنند و به همین میزان از این کشور مسافر خارج می‌شود.
باشکورتوستان، جمهوری در جنوب غربی روسیه است که در میان‌ رود ولگا و رشته کوه اورال قرار دارد و فاصله هوایی آن تا مسکو در حدود یک و نیم ساعت است که روزانه پنج پرواز مستقیم بین این منطقه و پایتخت فدرال روسیه انجام می‌شود. این ایالت با آب و هوایی معتدل جزو استراحتگاه‌ها و تفرجگاه‌های زمستانی و تابستانی روسیه محسوب می‌شود.  
هیأت گردشگری جمهوری باشقیرستان که با فرمان دولتی روسیه و پس از برنامه‌ریزی یک ساله به ایران سفر کرده، ضمن دیدار از شهرهای گردشگری ایران صبح روز شنبه (۱۱ آذرماه) دیداری با معاون گردشگری کشورمان و همچنین تعدادی از آژانس‌های توریستی داشت.
«گالین عزمت انصارویچ»، معاون کمیته گردشگری دولتی جمهوری باشکورتوستان در این دیدار گفت: این جمهوری جزو مناطق پیشرفته روسیه به حساب می‌آید و از نظر نفت و محصولات وابسته به آن و پتروشیمی، از پیشروترین استان‌های روسیه است که اکنون قصد دارد برای تبادل گردشگری با ایران نیز گام‌هایی بردارد.
«محمد محب‌خدایی»، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای تبادل گردشگر با روسیه اظهار کرد: تمایل داریم شاهد حضور گردشگران باشقیرستان در کشور خود باشیم. به عنوان مجموعه دولت نیز آمادگی حمایت از بخش خصوصی و برقراری مراوده بین بخش خصوصی ایران و این استان روسیه را داریم.
وی با اشاره به فعالیت شبکه ایران‌تودی در روسیه افزود: اگر در زمینه تبلیغات پیشنهادهایی دارید، آمادگی برقراری ارتباط و تبلیغ از طریق این شبکه برای ایران مقدور است.
 
معاون گردشگری کشور همچنین به ظرفیت چهار فصل بودن ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه روسیه کشوری سردسیر است، آمادگی پذیرایی گردشگران این کشور در مناطق گرمسیر به ویژه خلیج فارس را داریم. حتی اگر تورهای کروز داشته باشید، می‌توانیم برای تردد آن‌ها در آب خلیج فارس هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.
 
او سپس یادآور شد: رویکرد ما تبادل گردشگر است. هر چقدر از ایران گردشگر می‌خواهید باید توجه کنید به همان اندازه هم گردشگر از منطقه شما به ایران سفر کند. بالاخره ما یک کشور ۸۰ میلیون نفری هستیم و استان شما چهار میلیون نفر جمعیت دارد. اگر همراهی کنید ظرفیت‌های خوبی ایجاد می‌شود که بتوانید از این ۸۰ میلیون نفر تعداد قابل توجهی گردشگر جذب کنیم.
انصارویچ نیز در پاسخ با اشاره به اهمیت این استان در کشور روسیه با توجه به ثروت‌افزایی از طریق نفت و جامعه مرفه آن اظهار کرد: هرچند ما چهار میلیون نفر جمعیت داریم، ولی سالانه میزبان دو و نیم میلیون نفر گردشگر هستیم که بیشتر آن‌ها از سایر مناطق روسیه به این منطقه سفر می‌کنند.
به گفته او، پنج درصد از این گردشگران ورودی از خارج از کشور روسیه به باشقیرستان سفر می‌کنند.
وی اضافه کرد: نزدیک به دو میلیو نفر نیز سالانه از باشقیرستان خارج می‌شوند که بیشترین سفرهای آن‌ها به سمت مصر، ترکیه و تایلند است.
«مولین ایلدرعمروایچ»، رئیس شرکت اسپوتنیک که این هیأت روس را همراهی می‌کرد با اشاره به تاریخ ۴۵۰ ساله ایالت باشقیرستان و مشترکات تاریخی با ایران و همچنین ظرفیت‌های زیارتی در این منطقه گفت: شاید چند سال پیش ما هزار نفر گردشگر هم از ایران نداشتیم، اما حالا این تعداد به ۷۰ هزار گردشگر ایرانی رسیده و قصد داریم این جمعیت را در عین مبادله با ایران افزایش دهیم.
وی با اشاره به برنامه گردشگری حلال روسیه افزود: ما می‌خواهیم این طرح را به صورت مشترک با چین و ایران پیش ببریم. در چهار شهر اصلی روسیه رستوران‌های حلال ایجاد شده‌اند که امیدواریم با توجه به تلاش‌های این سه کشور در زمینه گردشگری حلال تفاهم‌نامه‌ای در این مورد امضا شود.
او همچنین بر ضرورت لغو هرچه سریع‌تر روادید ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه در سفر هیأت ایرانی در روسیه در ماه فوریه امضا شود، چرا که باور داریم لغو روادید باعث مبادله بیشتر در گردشگری می‌شود.
ایلدر سپس درخواست اجرای برنامه عملی بین ایران و روسیه را در این زمینه مطرح کرد و افزود: طبق آمار موجود حدود پنج میلیون نفر گردشگر از روسیه هر سال به ترکیه سفر می‌کنند چون ویزا لازم ندارند. نزدیک به چهار میلیون نفر هم از ایران سالانه به ترکیه می‌روند چون آن‌ها هم ویزا نمی‌خواهند. پیشنهاد می‌شود اگر رژیم لغو روادید بین دو کشور برقرار شد در آغاز برای جذب ۱۰ درصد از این تعداد گردشگری که به ترکیه می‌روند دو طرف تلاش کنیم که جمعیتی در حدود یک میلیون نفر خواهد شد. با این کار ضمن مبادله گردشگر یک مسیر تازه برای توریست‌های ایران و روسیه باز شده است.
او از معاونت گردشگری ایران درخواست کرد این موضوع را در توافق طرفین لحاظ و پیگیری کنند.
محب خدایی، معاون گردشگری نیز در ادامه این سخنان اظهار کرد: ما دنبال یک بازی برد برد و تبادل گردشگر بین دو کشور هستیم. این زمانی حاصل می‌شود که فرصت‌های متقابل در بازاریابی و تبلیغات برای بخش خصوصی دو کشور فراهم شود. ما به عنوان بخش دولتی ایران در این زمینه کمک خواهیم کرد.
او به طرح مشترک ایران و ترکیه برای تورهای ترکیبی اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم این طرح را به صورت مشترک نیز با روسیه در بازار چین اجرا کنیم و حتی کمیته فنی مشترکی را تشکیل دهیم.
وی سپس به پروژه مشترک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هواپیمایی ترکیه اشاره کرد و افزود: قصد ما اجرای مشابه این طرح در ایرلاین روسیه است. ما در هواپیمایی ترکیش طبق قرارداد پنج شهر را تبلیغ می‌کنیم. می‌خواهیم این شرایط با روسیه نیز فراهم شود.
هیأت روس از این پیشنهاد استقبال و اعلام کرد، این موضوع را در کنار برقراری پرواز مستقیم از باشقیرستان به ایران پیگیری خواهند کرد. در عین حال نیز متذکر شدند اطلاعات ما از ایران بسیار کم است. اگر اطلاعات مربوط به جاذبه‌ها و محصولات گردشگری ایران در اختیار گذاشته شود ما نیز می‌توانیم تبلیغاتی برای گردشگری ایران انجام دهیم.
در ادامه این دیدار دو جانبه که جمعی از آژانس‌های ایرانی نیز حضور داشتند سوالاتی درباره امکانات اقامتی، تعداد پروازها و هزینه اقامت در جمهوری باشقیرستان از سوی این آژانس‌ها مطرح شد که در همین حال معاون گردشگری تذکر داد این سوال‌ها خیلی بد است چرا که متأسفانه آژانس‌ها فقط روی خروج گردشگر از ایران متمرکز شده‌اند.
معاون گردشگری گفت: روسیه جزو بازارهای هدف خوب ایران است و ما پیشنهادهای مطرح شده را باید در اولویت قرار دهیم ضمن اینکه از ظرفیت حضور این هیأت بیشتر برای جذب گردشگر استفاده کنیم.
در حاشیه این دیدار دو جانبه فیلم‌های تبلیغاتی از جاذبه‌ها و محصولات گردشگری باشقیرستان و ایران نمایش داده شد.
در فیلم تبلیغاتی جمهوری باشقیرستان با توجه به سلیقه گردشگر ایرانی به تفرجگاه‌ها و استراحتگاه‌ها، مقام‌های زیارتی، اقامتگاه‌ها با استناد به روایت‌ها و دستورات اسلامی درباره سفر پرداخته شده بود.
فیلم تبلیغاتی ایران نیز که بیشتر مایه تعجب آژانس‌های کشورمان شد مربوط به نمایش شهر جهانی یزد بود که با استفاده از پارکورکارها این شهر خشتی نمایش داده شد.
فیلم دیگر نیز مربوط به جاذبه‌های طبیعی ایران و محصولات مهیج و ماجراجویانه ورزشی ایجاد شده در آن‌ها برای تفریح بود که مایه حیرت آژانس‌های ایرانی شد و این سوال را مطرح کرد که این جاذبه‌های نمایش داده شده برای خارجی‌ها در کجای ایران قرار دارند که آن‌ها بی‌اطلاع هستند.
 
این دیدار بین هیأت گردشگری باشقیرستان و آژانس‌های ایرانی فردا (یکشنبه) در سفارت روسیه برای توافق‌های دوجانبه ادامه خواهد داشت.