چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با حضور وزیر راه و شهرسازی

قرارداد تولید 450 واگن ریل باس بین راه آهن با یک شرکت کره جنوبی امضا شد

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل باس سه جانبه بین راه آهن، واگن ساز ایرانی و شرکت روتم کره‌ جنوبی امروز شنبه در مراسمی با حضور اخوندی وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.
به گزارش کسب و کار نیوز به  نقل  از ایرنا، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: این قرارداد به ارزش 720 میلیون یورو به امضا رسیده و قرار است 450 واگن در طول 6 سال و6 ماه تولید و به مرحله بهره برداری برسد.
«عباس آخوندی» با بیان اینکه هم اکنون 100 دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است، افزود: 150 واگن دیگر که در دست ساخت است که با این 450 واگن خودکششی شاهد تحولات بزرگی در توسعه قطارهای حومه ای خواهیم بود.
وی با بیان اینکه با ورود این ناوگان به شبکه قطار های حومه ای سالانه 70 میلیون مسافر می توانند در شبکه حومه ای جابجا شوند، گفت: تولید این واگن ها در ایران برای یک هزار نفر اشتغال مستقیم، برای 1700 نفر اشتغال غیرمستقیم و 2 هزار نفر نیز پس از ورود این ناوگان به شبکه ریلی کشور مشغول کار خواهند شد.
مدیرعامل راه آهن نیز در حاشیه امضای این قرارداد گفت: این واگن ها در 78 ماه برای شرکت قطارهای حومه ای راه آهن ساخته می شود و اولین سری آن در کمتر از 1.5 سال آینده تحویل راه آهن خواهد شد.
«سعید محمدزاده» افزود: مالک اصلی این ریل باس ها دولت و راه آهن خواهد بود و بهره برداری از این واگن های را در شبکه حومه ای به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
وی از نهایی شدن اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در ماه جاری با امضای وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تشکیل شرکت قطارهای حومه ای زیرنظر راه آهن نهایی شود.