صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور تاکید کرد

شهرداری ها در فکر ایجاد درآمد پایدار باشند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزیر کشور تاکید کرد: شهرداری ها را نمی توان با کمک های دولتی اداره کرد و آنها برای خود باید بطور جدی در فکر ایجاد درآمد پایدار با اتکا به مزیت های شهر خود باشند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل  از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سید محمدعلی افشانی در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای شوراها و شهرداران حوزه های انتخابیه به محدودیت های مالی موجود برای کمک به بیش از هزار و 240 شهرداری و 33 هزار و 600 دهیاری اشاره کرد و افزود: دیگر نمی توان شهرداریها را با کمک های ناچیز دولتی که حکم مُسکن را دارند، اداره کرد و شوراها و شهرداری ها باید بطور جدی در فکر ایجاد درآمد پایدار و تولید ثروت با اتکا به مزیت های شهر خود باشند.
وی تاکید کرد: توسعه واقعی شهر زمانی تحقق می یابد که شورا و شهرداری مزیت های شهرها را به خوبی بشناسند و با رفتار صحیح و به دور از تبلیغات غیر واقعی بتوانند برای اداره شهر به جذب سرمایه گذار، مشارکت مردم و منابع مردمی اتکا کنند.
وی وجود جاذبه‌های طبیعی و اقلیم‌های متفاوت جغرافیایی برای جذب گردشگر و قرار گرفتن در سرراه های ترانزیتی اصلی کشور را از جمله مزیت هایی برشمرد که در صورت برنامه ریزی های صحیح برای تقویت زیرساخت های صنعت گردشگری و ایجاد مجتمع های رفاهی- اقامتی و بازارچه های محلی می تواند برای شهرها درآمد پایدار و اشتغال ایجاد کند.
معاون وزیر کشور تصریح کرد: تولید ثروت و اضافه کردن مستمر کانون های ثروت باید اولویت کاری شهرداری ها باشد.
افشانی همچنین از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1397 از احکام مرتبط با شهرداریها و دهیاریها حمایت کنند.
رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با تاکید بر این که به کارگیری حتی یک نفر بدون داشتن تخصص و خارج از مقررات در شهرداری ها ممنوع است، گفت: حوزه منابع انسانی شهرداری ها با توجه به آسیب هایی که وجود نیروی انسانی مازاد ایجاد کرده، نیازمند توجه و رسیدگی ویژه به منظور ایجاد تحول در این زمینه است.
وی ادامه داد: هم اکنون شاهدیم که بخش عمده درآمد بسیاری از شهرداری ها صرف پرداخت حقوق می شود و عملا اعتباری برای اجرای پروژه های مورد نیاز مردم و ایجاد و تقویت زیرساخت های شهر باقی نمی ماند.
وی با تاکید بر این که شهرداری ها به هیچ وجه نباید افراد بیکار و غیرمتخصص را از روی دلسوزی بکار گیرند، اظهارکرد: شوراها و شهرداری ها باید این تفکر که شهرداری اداره کاریابی می باشد را از ذهن خارج کنند زیرا مشکلاتی که وجود نیروی انسانی مازاد بدون صلاحیت و تخصص برای شهرداری ها ایجاد کرده، عملا شهرداری را از وظایف اصلی و شهر را از مسیر توسعه دور نگاه داشته است.
معاون وزیر کشور در عین حال یادآور شد: شورا و شهرداری باید زمینه جذب افراد متخصص و دانشجویان ممتاز دانشگاه های معتبر را که می توانند با طرح ایده های خلاق و تعریف و اجرای پروژه های زیرساختی و طرحهای درآمدزا و اشتغال زا برای شهر مفید باشند، در شهرداری فراهم کنند.