صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اجلاس اقتصادی چین- آمریکای لاتین در حالی روز گذشته( جمعه) در اروگوئه برگزار شد

تاکید بر اجرای یک طرح مشترک همکاری های جامع در نشست اقتصادی چین- آمریکای لاتین

اجلاس اقتصادی چین- آمریکای لاتین در حالی روز گذشته( جمعه) در اروگوئه برگزار شد که رسانه های دو طرف تاکید کردند که چین و کشورهای آمریکای لاتین تمایل زیادی برای تقویت همکاری هایشان در زمینه تجارت، سرمایه گذاری و تعامل میان دولتی با ایجاد یک طرح مشترک همکاری های جامع دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، این اجلاس بزرگ اقتصادی در حالی برگزار شد که رسانه های آمریکای لاتین و چین به طور گسترده این رویداد مهم را بازتاب دادند. پایگاه اینترنتی هرالد تریبیون آمریکای لاتین در گزارشی عنوان کرد: چین و آمریکای لاتین و حوزه کارائیب در مسیر گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی قرار گرفته اند. بیش از 2500 فعال اقتصادی در حالی در این اجلاس شرکت کردند که به گفته لوئیس آلبرتو مورنو رئیس بانک توسعه آمریکا این فعالان اقتصادی در بیش از یک هزار نشست کاری شرکت خواهند کرد.
تاباره وازکیس رئیس جمهوری اروگوئه نیز در این نشست شرکت داشت.
لوئیس آلبرتو مورنو در این اجلاس خاطر نشان کرد که مسئله مهم در این برهه زمانی، تلاش برای افزایش سطح تبادلات تجاری میان آمریکای لاتین- چین است. این تبادلات بین سالهای 2000 تا 2016 ، 17 برابر شده و به رقم 216 میلیارد دلار رسید.
یک مقام چین در این اجلاس تصریح کرد: آمریکای لاتین یک مقصد مهم برای سرمایه گذاری های چین به حساب می آید که بخش هایی مانند امور انرژی، معدن و تاسیسات زیربنایی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی بر گسترش روابط کشورش با کشورهای آمریکای لاتین در امور مالی، کشاروزی، تولید، تجارت الکترونیک و حمل و نقل هوایی تاکید کرد.
همچنین خبرگزاری کوبایی پرنسالاتینا نیز در گزارشی در مورد این اجلاس عنوان کرد: چین و منطقه آمریکای لاتین یک گام در مسیر گسترش روابط با همکاری های جدید اقتصادی و تجاری رو به جلو بر می دارند.
در این اجلاس حدود 700 فعال اقتصادی و تاجر چینی شرکت کرده اند.
رئیس جمهوری اروگوئه طی سخنانی در این اجلاس ضمن استقبال از حضور هزاران شرکت کننده بر اهمیت پل ارتباطی در مسیر گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان آمریکای لاتین و چین تاکید کرد.
خبرگزاری شینهوا چین نیز در گزارشی درباره این اجلاس عنوان کرد: رئیس جمهوری اروگوئه اعلام کرد که از جمله اهداف کشورش در این اجلاس امضای یک توافق نامه جامع با چین در سال 2018 است.
وی افزود: هدف ما توافق بر سر یک طرح مشترک همکاری های جامع است. ما پیشنهاد جالبی از سوی چین دریافت کرده ایم که یکی از آنها ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با هدف افزایش همکاری های مالی و توسعه تاسیسات زیربنایی است.
رئیس جمهوری اروگوئه افزود: یکسری موانع و مسافت طولانی از جمله چالش های پیش روی ماست که باید برآنها غلبه کرد.
رادولفو نین نوآ وزیر خارجه اروگوئه نیز طی اظهاراتی بر اهمیت روابط این کشور و همچنین کشورهای آمریکای لاتین با چین تاکید کرد و گفت: ما می توانیم به چین در تامین مواد غذایی کمک کنیم.
شینهوا در پایان این گزارش تصریح کرد: این اجلاس زمینه را برای برگزاری نشست سال آینده وزرای کشورهای عضو این گروه فراهم کرده است. از جمله دیگر اهداف کشورهای آمریکای لاتین برای برگزاری این نشست، تقویت همگرایی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میان کشورها و کاهش نفوذ واشنگتن در این منطقه بوده است.