صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت:

موازی‌کاری، آفت تبدیل پژوهش به فناوری است

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی در اختیار محققان قرار نمی‌گیرد، گفت: برای تبدیل پژوهش به فناوری و نوآوری با آفت موازی‌کاری مواجه هستیم.
به گزارش ایسنا، محمدرضا خان‌محمدی در مراسم تجلیل از پژوهش‌گران و فناوران برتر استان زنجان، با بیان اینکه دنیا به دنبال توزیع ثروت در جهان است، اظهار کرد: هر کشور ثروتمندی که در دنیا وجود دارد از سلاح علم استفاده کرده است. البته علم هم مانند هر مقوله دیگری در طول زمان پوست‌اندازی می‌کند. روزگاری همه دانشگاه‌ها آموزش‌محور بودند و در وهله بعد به سمت پژوهش‌های بنیادی سوق یافتند. در حال حاضر نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که تحقیقات بنیادی نمی‌تواند به تنهایی فاکتور موثری در پیشبرد اهداف و نیازهای کشور باشد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی، بحث پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای مطرح شد و مشتری‌های علم وارد میدان شدند. همچنین نسخه جدیدی از علم رونمایی و منتج به ظهور کارآفرینی شد؛ در واقع کارآفرینی در پاسخ‌گویی به نیازهای اقتصادی، دست‌یابی به رشد اقتصادی و رفاهی و توزیع ثروت جهان نقش اول را ایفا می‌کند. با این وجود، هنوز هم جایگاه علم در توزیع ثروت جهان با خلاء‌هایی مواجه است که باید از بیرون و از جانب مصرف کنندگان دانش تزریق شود.
خان‌محمدی با تاکید بر اینکه به دانشگاه‌های نوآور و فناور نیاز مبرم داریم، تصریح کرد: اینکه به جای هفته پژوهش، هفته فناوری و کارآفرینی را گرامی بداریم کار سختی است و متاسفانه برای دست‌یابی به این مقصود با موازی‌کاری‌های زیادی مواجه هستیم. به‌عنوان مثال در حال حاضر روی 240 حرفه صنعتی فعالیت می‌کنیم و گاهی وضعیت صنایع را به صورت حباب بهبود می‌بخشیم. در حالی که باید آستین‌ها را بالا بزنیم و چندان روی جایگاه علمی کشور در ISI  تکیه نکنیم.
مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مردم منتظر انقلاب علمی هستند و متاسفانه جمع زیادی از دانشمندان بزرگ ما مهاجرت کرده‌اند. در چنین شرایطی، باید صنعت، معدن، پتروشیمی و سوخت‌های فسیلی وارد میدان شوند. علاوه بر این، پژوهشگران همه استان‌ها باید برای دریافت بودجه پژوهشی از جایگاه یکسانی برخوردار باشند و مردم نیز حق دارند که از دانشگاهیان مطالبه‌گر باشند.
وی با بیان اینکه خیلی اوقات بودجه پژوهشی در اختیار محققان قرار نمی‌گیرد و در دست‌یابی به نتایج حاصل از پژوهش با آفت موازی‌کاری مواجه‌ایم، افزود: امیدواریم از سال‌های بعد ایران به جایگاهی برسد که عمده مشوقان پژوهش، مصرف‌کنندگان دانش پژوهشگران باشند و مسئولان نیز با نهایت خضوع از ظرفیت علمی این قشر بهره‌مند شوند.
چهره ماندگار فیزیک ایران نیز در ادامه گفت: کلید پیشرفت در عصر حاضر، همراه شدن و کنار آمدن با تغییرات سریعی است که در عرصه علم رخ می‌دهد.
پرفسور یوسف ثبوتی افزود: اگر جامعه، صنعت و کشاورزی آمادگی لازم را نداشته باشد که خود را با تغییرات سریع سازگار کند، بالطبع از پیشرفت سریع دنیا عقب می‌افتد؛ در واقع حجم دانش دنیا هر چند سال یک بار، دو برابر می‌شود و امروز در ایران به جایی رسیده‌ایم که بزرگ‌ترها باید علم روز را از جوانان بیاموزند.
وی تصریح کرد: افرادی مانند بیل گیتس و طراح شبکه اجتماعی فیس‌بوک به دانش و تکنولوژی روز دنیا مسلط بوده و نیاز امروز را شناخته‌اند. در همین راستا، اگر کمتر سر به سر جوانان بگذاریم همین قشر کشور را خیلی سریع‌تر از پیش‌بینی‌های ما رو به جلو سوق می‌دهند. باید به جوانان مجال دهیم و توانمندی‌هایشان را باور کنیم.
ثبوتی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران در منطقه گرم و خشک قرار دارد و چند سال است که با خشکسالی و فقدان بارش برف دست و پنجه نرم می‌کند، افزود: امروزه با مسئله جدی آب مواجه‌ایم و متاسفانه پارسال 91 درصد از منابع آب موجود در کشور صرف حوزه کشاورزی شده است. این در حالی است که از هر متر مکعب آب، فقط 15 سنت محصول برداشته‌ایم، در حالی که نرم برداشت دنیا به ازای مصرف همین میزان آب 50 سنت است.
وی یادآور شد: برخی مسئولان، معلومات لازم در خصوص تغییر اقلیم و عواقب آن را ندارند و متاسفانه حوصله چندانی هم برای یادگیری ندارند. این قشر متوجه نیستند که چه روزهایی پیش روی ما است، از همین رو نمی‌توانند تصمیمات مثبت و کاربردی اتخاذ کنند. در حال حاضر دنیا با خطر بزرگی مواجه است و اگر چنین شرایطی فقط به خاطر مصرف سوخت‌های فسیلی به وجود آمده باشد باید به کم مصرف کردن، مصرف با راندمان بهتر و جایگزینی روی بیاوریم.