صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سخنگوی شرکت مخابرات ایران

همه اپراتورهای ارتباطات ثابت می توانند از شبکه دسترسی مخابرات ایران استفاده کنند

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش با انتشار توئیتی از رفع انحصار ارائه خطوط ONU و PCM خبر داده بود اکنون سخنگوی شرکت مخابرات ایران از فراهم شدن امکان استفاده همه اپراتورهای ارتباطات ثابت از شبکه دسترسی مخابرات ایران اطلاع داد
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی مخابرات ایران، محمد جواد آذری جهرمی روز یکشنبه پنجم آذرماه در صفحه توئیتر خود نوشت:مدیرعامل مخابرات ایران خبر رفع انحصار فروش اینترنت برای خطوط PCM و ONU و اجرای بخشی از مصوبه 253 کمیسیون تنظیم مقررات را اعلام کرد؛ پیشتر مشترکان این خطوط تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارائه سرویس برای سایر شرکتها نیز فراهم شده است.
اکنون و در یکصدمین روز اقدام های اجرایی دولت دوازدهم مخابرات ایران برای اجرا کردن خواسته وزیرارتباطات پیشقدم شد.
براین اساس محمدرضا بیدخام مدیرکل روابط مخابرات ایران با اعلام اشتراک شبکه دسترسی مخابرات ایران با دیگر اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت گفت: تاکنون، مشترکان خطوط ONU و PCM تنها قابلیت دریافت سرویس از مخابرات ایران را داشتند و اکنون امکان ارائه سرویس برای سایر شرکت ها نیز فراهم شده است.
وی افزود: با تصویب مقررات حاکم بر ارائه خدمات عمده فروشی بیت استریم و ابلاغ آن به اپراتورها توسط کمیسیون تنظیم مقررات، فرصت جدیدی برای استفاده حداکثری از منابع و امکاناتی فراهم می‌شود که در اختیار هر یک از دارندگان پروانه شبکه بخش ارتباطات ثابت مبتنی بر سیم مسی یا کابل نوری است.
بیدخام افزود: این مقررات، برای رقابتی کردن هرچه بیشتر بازار و تسهیل ارائه خدمات در بخش ارتباطات ثابت سیمی و کابلی تصویب شده است.
سخنگوی مخابرات ایران خاطرنشان کرد: تدوین مقررات خدمات عمده‌فروشی بیت استریم ( بیت های متوالی) فرصت جدیدی را برای استفاده حداکثری از منابع و امکاناتی فراهم می‌کند که در اختیار هر یک از دارندگان پروانه شبکه بخش ارتباطات ثابت مبتنی بر سیم مسی یا کابل نوری است. بر همین اساس از طریق اشتراک بخش هایی در شبکه دسترسی، از هدررفت منابع، جلوگیری و امکان توزیع و گسترش شبکه با سرعت بیشتر در همه نقاط کشور ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه این اقدام در راستای اجرای مصوبه 260 و بخشی از مصوبه 253 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره خدمات عمده‌فروشی بیت استریم انجام شده، خاطرنشان کرد: مقررات خدمت عمده‌فروشی بیت‌استریم با هدف رقابتی شدن بیشتر بازار، تسهیل ارائه خدمات در حوزه ارتباطات ثابت سیمی و کابلی و استفاده حداکثری از منابع توسط دارندگان پروانه شبکه تصویب شده تا به این وسیله بخش‌هایی در شبکه دسترسی بین بازیگران حوزه به اشتراک گذاشته شود.
بیدخام افزود: جزئیات این همکاری طبق جزئیات این مصوبه و براساس مقررات بیت‌استریم اجرایی می‌شود که سهم ارائه‌کننده خدمت بیت‌استریم و دریافت‌کننده آن در این همکاری مشخص شده است.
خطوط PCM، مخابرات با استفاده از روشی به ‌نام مدولاسیون کد پالس (Pulse Code Modulation)، ظرفیت هر کابل خود را به چندین خط تلفن ثابت اختصاص می‌دهد و خطوط فیبر یا ONU مخفف عبارت (Optical Network Unit) است که در آن مخابرات از رشته‌های فیبر نوری برای توزیع خط تلفن به کاربران زیادی استفاده می‌کند.
خطوط PCM
PCM مخفف عبارت Pulse Code Modulation و به معنی مدولاسیون پالس است و با این روش امکان انتقال چند خط تلفن روی یک سیم تلفن محقق می شود.
خطوط PCM با قرار گرفتن چند خط روی یک خط از مخابرات تا مشترک موجب می شود ظرفیت بیشتری از خطوط را بتوان روی یک یا دو زوج سیم انتقال داد و در نهایت در سمت مشترک با استفاده از یک دستگاه PCM خطوط را به صورت مجزا در اختیار مشترکان قرار داد.
خطوط فیبر یا ONU
زمانی که به متقاضی گفته می شود خط آنها به دلیل مشکل فیبر یا ONU امکان برقراری سرویس اینترنت پر سرعت را ندارد، متعجب می شوند! در حالی که انتظار آن را دارند که خط آنها امکانات بیشتری داشته باشد. اشکال آنجاست که مخابرات از یک رشته فیبر نوری برای ارایه خط تلفن به کاربران بسیاری اقدام می کند و اینجاست که امکانات بسیار زیاد فیبر نوری به دلیل به اشتراک گذاری امکانات آن، امکان انتقال اینترنت پر سرعت را ندارد.