صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دولت دوازدهم صورت گرفت

توسعه حمل و نقل و احیای بافت فرسوده در حوزه راه و شهرسازی

توسعه حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی و برنامه ریزی برای احیای بافت های فرسوده شهری از مهم ترین اقدامات دولت دوازدهم در 100 روز فعالیت در حوزه راه و شهرسازی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، تکمیل خطوط ریلی 3 مرکز استان کرمانشاه، رشت، ارومیه و خواف به شبکه ریلی کشور بطول 134 کیلومتر و بهره برداری از 54 کیلومتر آزادراه ( آزاد راه غربی اصفهان بطول 14کیلومتر و قطعات 1 و 2 آزادراه تبریز ـ ارومیه به طول 40 کیلومتر) از مهم ترین فعالیت دولت در این مدت بوده است.
رشد 10 درصدی حمل بار جاده ای به میزان 109 میلیون تن و افزایش 12 درصدی حمل بار ترانزیت جاده ای به میزان 2 میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته از دیگر تلاش های دولت دوازدهم در این بخش است.
تکمیل و بهره برداری از 237 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتباری بالغ بر 9200 میلیارد ریال (احداث 180کیلومتر بزرگراه با اعتباری معادل 7800 میلیارد ریال و احداث87 کیلومتر راه اصلی با اعتباری معادل 1400 میلیارد ریال) بخشی از فعالیت های دولت در مدت یاد شده در حوزه راه وشهرسازی بود.
افزایش 10 درصدی تخلیه و بارگیری بار در بنادر تجاری کشور به میزان 38 میلیون تن و رشد 25 درصدی عملیات کانتینری به میزان 786 هزار TEU و رشد 3 درصدی جابجایی مسافر در بنادر به میزان 3 میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال 95 بخشی دیگر از فعالیت های دولت تدبیر و امید در این زمینه بوده است.
** عملکرد دولت در حوزه ریلی 
افزایش ظرفیت و احداث خطوط حومه ای ریلی به میزان 36 کیلومتر، بهسازی 29 کیلومتر و نوسازی 21 کیلومتر خطوط ریلی و افزایش 15 دستگاه سالن مسافری و 73 دستگاه واگن باری ریلی از مهم ترین تلاش های دولت در این بخش بوده است.
رشد 21 درصدی حمل بار ریلی به میزان 12 میلیون تن و رشد 86 درصدی ترانزیت ریلی به میزان 382 هزار تن و رشد 5 درصدی جابجایی مسافر در شبکه ریلی به میزان 5 میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال 95 از موفقیت های دولت در این زمینه بوده است.
اخذ مصوبه هیأت دولت به منظور احداث راه آهن سیرجان ـ کرمان با سرمایه گذاری و مشارکت داخلی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به ارزش 500 میلیارد تومان از سرمایه گذاری های دولت در این بخش است. 
** عملکرد دولت در حوزه هوایی 
رشد 20 درصدی پرواز های عبوری از فراز کشور به میزان 118 هزار فروند نسبت به مدت مشابه سال گذشته و افزایش 5 درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه های کشور به میزان 17 میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال 95 از مهم ترین عملکرد دولت در حوزه هوایی است.
در حوزه زیر ساخت فرودگاهی، اخذ مصوبه هیات دولت جهت توسعه و تکمیل فرودگاه بین المللی شیراز و شناسایی شرکت بلند طبقه به عنوان سرمایه گذار، اخذ مصوبه هیات دولت جهت توسعه فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد مشهد به ارزش 300 میلیون دلار و شناسایی شرکت وینسی فرانسه به عنوان سرمایه‌ گذار بخشی از اقدامات دولت در مدت یاد شده است.
** تلاش های دولت دوازدهم در حوزه جاده ای و آزادراهی 
عقد قرارداد ساخت آزادراه اردکان ـ مهریز با سرمایه ‌گذاری و مشارکت داخلی جهاد نصر یزد به ارزش 800 میلیارد تومان، عقد قرارداد کنارگذر شرقی سیرجان از طریق سرمایه گذاری و مشارکت داخلی با جهاد نصر کرمان به ارزش 200 میلیارد تومان از موفقیت های دولت در این زمینه است.
اخذ مصوبه هیأت وزیران جهت احداث قطعه 3 کنارگذر شرقی اصفهان و شناسایی سازمان همیاری و شهرداری های اصفهان به منظور سرمایه گذاری و مشارکت داخلی ـ عقد قرارداد احداث آزادراه لامرد ـ پارسیان با سرمایه گذاری و مشارکت داخلی آژند بنای خاتم به ارزش 360 میلیارد تومان و اخذ مصوبه هیأت دولت به منظور احداث کنارگذار شمالی اراک « سلفچگان ـ خرم آباد ـ اراک » جهت سرمایه‌ گذاری و مشارکت داخلی با شرکت جهاد نصر مرکزی به ارزش 300 میلیارد تومان از دیگر تلاش های دولت در این بخش است.
تهیه گزارش توجیهی و برگزاری فراخوان جهت طراحی و پیاده سازی سامانه پرداخت های نوین در آزادراه های کشور « ETC » به منظور اجرای آن در 471 گیت اخذ عوارض شبکه آزادراهی کشور از موفقیت های دولت 12 در این مدت است. 
** عملکرد دولت در حوزه دریایی 
در 100 روز فعالیت دولت دوازدهم در مجموع 38 میلیون تن عملیات کالا در بنادر کشور تخلیه و یا بارگیری شد که با افزایش 10 درصدی در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد 25 درصدی در این بخش بودیم.
انجام عملیات کانتینری به میزان 786 هزار TEU و رشد 3 درصدی جابجایی مسافر در بنادر به میزان 3 میلیون نفر نسبت به مدت مشابه سال 95، بخشی دیگر از فعالیت های دولت تدبیر و امید در حوزه بندری و دریایی بوده است.
برای افزایش ظرفیت جابجایی بار به میزان 7/1 میلیون TEU در فاز 1 و افزایش ظرفیت به 5/3 میلیون TEU در فاز 2 بندر شهید رجایی از طریق فراخوان و مذاکره جهت انتخاب سرمایه گذار یا فاینانسر به ارزش 30 میلیون دلار از مهم ترین تلاش دولت و وزارت راه و شهرسازی در این زمینه است.
در این مدت متن نهایی اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل تدوین و نسبت به اخذ پیشنهادات سازمانهای تابعه و شناسایی منابع اعتباری ایجاد وفق ماده 48 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و جمع بندی و ارائه به هیات دولت در دست اقدام قرار گرفت.
** عملکرد دولت دوازدهم در حوزه مسکن و شهری 
ارائه برنامه مسکن در حوزه بافت های نابسامان در 11 حوزه به همراه ابزارهای مورد نیاز به سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تهیه برنامه مشترک ستاد ملی بازآفرینی و شورای عالی معماری و شهرسازی از اهم اقدامات دولت در 100 روز گذشته در این بخش بوده است.
تصویب اساسنامه شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به سازمان بازآفرینی و توسعه شهری ایران در کمیسیون اصلی دولت و تدوین برنامه عملیاتی اقدام مشترک برای کنشگران محلات هدف بازآفرینی (2700 محله برای 10 سال) و ارائه در ستاد ملی بازآفرینی از دیگر تلاش های دولت بود.
در این مدت بهسازی، تکمیل و تحویل 360 واحد مسکونی به خانوارهای دارای حداقل دو معلول و پیگیری ساخت معادل 250 واحد مسکونی در اراضی واگذار شده طبق تفاهمنامه منعقده با خیرین مسکن ساز از دیگر اقدامات دولت در این بخش است.
واگذاری معادل 500 واحد مسکونی برای اقشار ویژه، انجام 34 پروژه تحقیقاتی و ابلاغ 38 پروژه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و احداث مسکن روستایی به تعداد 20000 واحد از دیگر اقدامات دولت در این حوزه بوده است.