صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کرباسیان در دیدار با اعضای انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی

حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات معدنی منطقی باشد

بخش معدن در کشور ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری است که بهره‌برداری از آنها به رشد اقتصادی کشور کمک بسیاری خواهد کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ماین نیوز، هرچند بارها گفته‌ایم لازمه بهره‌برداری از ظرفیت‌های یادشده، افزایش اکتشافات و توجه ویژه به آن است، اما فراموش نکنیم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید موردتوجه باشد، ماشین‌آلات معدنی است. با توجه به اهمیت این موضوع، رئیس هیات عامل ایمیدرو نشستی با تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی داشت. او در این نشست بیان کرد: در تامین ماشین‌آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی تکلیفی است که همه باید آن را انجام دهیم.
 
 
ماشین‌آلات نیازمند نوسازی هستند
تحریم‌ها در سال‌های گذشته توانستند بخش‌های اقتصادی ایران را با مشکلاتی همراه کنند. هرچند در این میان بخش معدن جزو بخش‌هایی بود که آسیب کمتری دید، اما این اتفاق منجر به عقب‌افتادگی‌هایی در حوزه‌های این بخش ازجمله اکتشافات شد. حوزه دیگری که مربوط به اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری بود نیز بسیار تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار گرفت. حوزه ماشین‌آلات معدنی در سال‌های تحریم مشکلات بسیاری داشت به‌طوری‌که امروز این بخش نیازمند نوسازی است تا بتواند بهره‌وری در بخش معدن را افزایش دهد. خوشبختانه با توافق ایران و ۱+۵ شرایط برای ارتباط‌های بین‌المللی بسیار بهتر از گذشته شد به‌طوری که هیات‌های مختلفی برای حضور در ایران و همکاری در بخش معدن اعلام آمادگی کردند. این اتفاق می‌توانست نویدی برای نوسازی بخش ماشین‌آلات معدنی باشد. اهمیت ماشین‌آلات معدنی در افزایش بهره‌وری و کاهش نرخ تمام‌شده، موضوعی است که بارها بررسی شده اما چندی پیش توقف ثبت سفارش واردات ماشین‌آلات معدنی رسانه‌ای شد؛ خبری که بارها از سوی فعالان بخش معدن و مسئولان دولتی موردنقد و بررسی قرار گرفت. برخی معتقد بودند دولت این کار را در حمایت از تولید داخلی و شرکت‌هایی همچون هپکو انجام می‌دهد اما در آن سوی ماجرا فعالان بخش معدن معتقد بودند این کار ضربه سختی به بخش معدن وارد می‌کند. در همین زمینه، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش معدن باید در زمینه تجهیز معادن به ماشین‌آلات تلاش بیشتری شود. درواقع باید شرایطی فراهم شود تا فناوری‌ها تغییر کنند و ماشین‌آلات نوین شوند. سید مهدی مقدسی همچنین درباره واردات ماشین‌آلات تصریح کرد: امکان تولید برخی ماشین‌آلات در کشور وجود دارد و لزومی بر واردات آنها نیست اما ماشین‌آلاتی که قابلیت تولید آنها وجود ندارد را می‌توان وارد کشور کرد. به گفته وی، البته در این زمینه می‌توانیم با برند(نشان)های خارجی وارد مذاکره شویم تا با مشارکت شرکت‌های ایرانی، ماشین‌آلاتی با قدرت بالاتر را که در هپکو و شرکت‌های مشابه تولید نمی‌شود، تولید کرد. این حرکت برای دفاع از صنایع داخلی است.
 
 
حمایت منطقی
رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشستی با حضور تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی گفت: در تامین ماشین‌آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی، تکلیفی است که همه باید انجام دهیم اما باید ابعاد منطقی و اقتصادی آن را در نظر گیریم تا محصول تولیدی، دارای نرخ تمام شده مناسب و قابل رقابت باشد.
 
به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان اظهار کرد: می‌توان در یک بازه زمانی ۳ ساله با شرکت‌های معتبر تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی برای واردات و ساخت خط تولید ماشین‌آلات معدنی به توافق رسید تا پس از مدت تعیین شده، محصولات با کیفیت در داخل کشور تولید شود. وی ادامه داد: با ورود به مرحله استخراج و فرآوری، تامین ماشین‌آلات معدنی مناسب جزو اولویت‌های این حوزه است و باید در این زمینه به تعهد خود عمل کنیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی جزو باورهای ملی و افتخارات ما به شمار می‌رود، گفت: تولید ملی در کشور در برخی محصولات به گونه‌ای شده که در منطقه می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم اما برخی محصولات به دلیل اینکه نرخ تمام شده بالایی داشته‌اند، نتوانسته‌اند در بازار رقابت کنند. وی ادامه داد: اینکه همچون دهه ۶۰، صفر تا ۱۰۰ همه کالاها را در داخل بسازیم منطقی به نظر نمی‌رسد و باید به تولید اقتصادی فکر کنیم. اجرای تفکر صددرصدی تولید کشاورزی بود که موجب شد آب‌های زیرزمینی را وارد فرآیند کشاورزی کنیم و سهم نسل آینده را به کمترین برسانیم. کرباسیان تصریح کرد: در تامین ماشین‌آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی، تکلیفی است که همه باید انجام دهیم اما باید ابعاد منطقی و اقتصادی آن را در نظر گیریم تا محصول تولیدی، دارای نرخ تمام شده مناسب و قابل رقابت باشد. وی افزود: تامین مالی برای خرید ماشین‌آلات معدنی از سوی پیمانکاران سخت است و از راه بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و... باید این مسئله حل شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: باید با همدلی تولیدکنندگان و واردکنندگان، ماشین‌آلات معدنی مورد نیاز بخش معدن را تامین کنیم. به گفته وی، با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و نیز اهمیت دولت دوازدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت به معدن، پس از برنامه اکتشاف (که تاکنون ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع انجام شده و محدوده‌های جدیدی حاصل شده است)، استخراج و فرآوری مواد معدنی اولویت می‌یابد.
 
 
ایمیدرو فاینانس کند
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن گفت: ایمیدرو با فاینانس ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین ماشین‌آلات ورود کند. با این میزان اعتبار می‌توان برای سال نخست، بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کرد. احمد شیرخانی، عضو انجمن تامین‌کنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی در این نشست گفت: توانسته‌ایم برند(نشان)های معتبر تولیدکننده ماشین‌آلات را به کشور برگردانیم که با خود، فاینانس، گارانتی و... آورده است اما متاسفانه مدتی است سایت ثبت سفارش بسته شده است. وی ادامه داد: این مسئله اعتبار ما را دچار چالش کرده است که امیدواریم برطرف شود. همچنین حمیدرضا امیریان، دبیر کمیته پیمانکاران معدنی خانه معدن ایران، با بیان اینکه حسن دقت آقای کرباسیان در زمینه رفع مشکل تامین ماشین‌آلات معدنی، ما را دلگرم می‌کند گفت: مسئله اصلی ما برای تامین ماشین‌آلات معدنی، فاینانس است و نگران ثبت سفارش نیستیم. غلامرضا داودی‌فر، مدیر بازاریابی و فروش شرکت هپکو گفت: این شرکت در شرایط جنگ که از نظر تجهیزات نظامی ضعف داشتیم، تقویت شد. مدتی با شرکت کوماتسو در تولید ماشین‌آلات فعالیت می‌کردیم که متاسفانه در اوایل تحریم، این شرکت ما را ترک کرد. وی ادامه داد: برخی شرکت‌های خارجی قابل اعتماد نیستند. باید نگاهی به انتقال فناوری به کشور داشته باشیم و در برنامه‌هایی که برای تامین ماشین‌آلات مطرح می‌شود، موضوع واردات را یکطرفه نبینیم. محمدعلی امین‌زاده، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در این نشست گفت: تولید در ایران با سرمایه‌گذاری کم، اشتغالزایی بالایی دارد و در کوتاه‌مدت سرمایه هزینه شده بر می‌گردد. ما با داشتن دانش بومی و نیروی کار ارزان می‌توانیم ماشین‌آلات با نرخ تمام شده کمتر تولید کنیم. وی ادامه داد: مشکل فعلی، نبود نقدینگی است. امین پورزاد، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: تولید، خوب است اما با امتیازهایی که به تولیدکننده داده می‌شود، امکان رقابتی وجود نخواهد داشت.
سیاست‌های بلندمدت
محمد فاطمی، عضو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی، با اشاره به آمار تولید برخی کشورهای تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی، گفت: نیاز کشور ما به ماشین‌آلات معدنی، آنقدر نیست که برای تولیدکنندگان تاثیرگذار باشد. در واقع بازار ما یک درصد تولیدات این کشورها را در بر دارد. وی ادامه داد: اگر سیاست‌های بلندمدت داشته باشیم، می‌توانیم ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین ماشین‌آلات را وارد کنیم. مازیار رستم‌نژاد، عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: با تولید ماشین‌آلات در داخل، ارزش افزوده ایجاد می‌شود و قابل رقابت با ماشین‌آلات خارجی است و این موضوع نیازمند حمایت ایمیدرو و خانه معدن از تولید است. امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: با توجه به شرایط، نمی‌توان برای واردات برنامه‌ریزی کرد. باید میزان نیاز به ماشین‌آلات شناسایی شود و سپس مناقصه بین‌المللی را برای واردات و ساخت خط تولید ماشین‌آلات معدنی برگزار کرد، نظیر آنچه برای خودروی پژو اتفاق افتاد. عباس رنجبر، مدیر زیرساخت ایمیدرو بیان کرد: معتقدیم ماشین‌آلات معدنی فرسوده است و با توجه به اینکه در برنامه ششم بیش از یک میلیارد تن عملیات مواد معدنی خواهیم داشت، باید گذشته را آسیب‌شناسی کنیم و برای آینده و تامین ماشین‌آلات نو برنامه داشته باشیم. هوشنگ گودرزی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی تصریح کرد: حضور خارجی‌ها در کنار تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای سطح تولید نیاز است و باید کمک کنیم شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات خارجی حضور مناسب داشته باشند تا در یک بازه زمانی مناسب تولید مطلوبی را شاهد باشیم.