صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تلخی رکود زیر زبان شیرینی‌فروشان

رکود حرف تازه‌ای در بازار خرده‌فروشی ایران نیست، ولی کاهش مشتری و خلوتی واحد صنفی در برخی صنوف بیشتر به چشم می‌زند.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، رکود حرف تازه‌ای در بازار خرده‌فروشی ایران نیست، ولی کاهش مشتری و خلوتی واحد صنفی در برخی صنوف بیشتر به چشم می‌زند. یکی از این صنوف، قنادان هستند که طی 4 سال اخیر با ‌شدت بی‌سابقه‌ای مشتریان خود را از دست داده‌اند. کسب‌وکار شیرینی‌فروشان که در برابر کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم مقاومت جانانه‌ای کرده بود در سال‌های اخیر مقهور عوامل دیگری شده است و حالا تلخی رکود زیر زبان فعالان این صنف کاملا حس می‌شود. 
تبلیغات درباره مضر بودن شیرینی برای سلامتی کمر قنادی‌ها را شکست
یک قناد در منطقه مرکز شهر تهران با بیان اینکه قنادان رکود را دیرتر از دیگر اصناف حس کردند به «کسب‌وکار» می‌گوید: سال 91 و 92 که فغان بسیاری از اصناف از کاهش مشتری بلند شده بود ما قنادان این موضوع را احساس نکردیم و حتی وضعیت کسب وکار ما بهتر هم شده بود ولی از سال 92 به بعد سال به سال وضع کاسبی قنادی‌ها خراب شد و سال گذشته و امسال به اوج بد بازاری رسیده‌ایم. حسین توکلی علت اصلی کاهش مشتری را تبلیغات منفی درباره مضر بودن شیرینی‌جات برای سلامتی مردم دانست و افزود: گسترش تلگرام واقعا به این صنف ضربه مهلکی زد و هر کس روزی حداقل 10 پیام درباره مضر بودن شیرینی‌جات برای سلامتی می‌خواند، طبعا با چنین بمباران تبلیغاتی تمایل مردم به مصرف شیرینی کم می‌شود. این قناد با بیان اینکه به نظر می‌رسد روند کاهش مصرف شیرینی در سال‌های آینده تشدید شود، تصریح کرد: گسترش بیماری دیابت و اطلاع‌رسانی‌هایی که درباره این بیماری می‌شود هم نقش پررنگی در بی‌رغبتی مردم به خرید شیرینی ایفا کرده است و با توجه به اینکه جامعه ما، از نظر تحرک رتبه پایینی دارد، مردم به جای تغییر سبک زندگی و تحرک بیشتر، راه آسان‌تر یعنی نخوردن یا کمتر خوردن شیرینی‌جات را برگزیده‌اند. به گفته این قناد، با وضعیت بسیار بد فروش قنادی‌ها، در آینده نه چندان دور شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی قنادی خواهیم بود. 
صنف قناد 40 درصد کوچک می‌شود
یک قناد در منطقه غرب تهران نیز با بیان اینکه در قنادی من جمعا 10 نفر شاغل بودند ولی سال گذشته 3 نفر وامسال هم 2 نفر را به اجبار تعدیل کردم به «کسب‌وکار» گفت: 4 سال پیش، یک کارگر «خشک کار» و یک کارگر «ترکار» 10 ساعت تمام برای من کار می‌کردند و روزانه حدود 20 سینی شیرینی خشک و 20 سینی شیرینی‌تر فروش داشتیم، اما امسال حتی در روزهای اعیاد هم مجموع فروش ما به 10 سینی نمی‌رسد. مهران کمالی با بیان اینکه افزایش قیمت شکر، تخم‌مرغ، روغن و آرد و کاهش قدرت خرید مردم، فروش ما را به یک چهارم قبل رسانده است، افزود: قنادها در حال حاضر با بیکاری پنهان دست و پنجه نرم می‌کنند، به طوری که ما با کاهش نصف کارگرها باز هم تا ظهر بیشتر کار نداریم و بعد از ظهرها، کاملا بیکاریم. وی علت دیگر رکود این صنف را صنعتی‌سازی برخی اقلام شیرینی در کارخانجات بیسکویت‌سازی دانست و گفت: تولیدات صنعتی به طور موازی با این صنف وارد بازار می‌شود و تنوع بسته‌بندی و قیمت دارد و از طرفی برچسب‌های استاندارد و سالم و کم کالری که این روزها به‌شدت مورد پسند مشتری است روی کالای آنها وجود دارد، به همین دلیل مردم نیاز خود به شیرینی را از همین تولیدات برطرف می‌کنند و کمتر به شیرینی‌فروشی‌ها می‌آیند. وی تصریح کرد: تعداد شیرینی‌فروشی‌ها، طی چند سال آینده ریزش خواهد داشت و این صنف حداقل 40 درصد کوچک‌تر خواهد شد.