صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شد

تداوم بررسی چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت

در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، سومین گزارش این کمیسیون پیرامون چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش کسب وکار نیوز، در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، سومین گزارش این کمیسیون پیرامون چگونگی خصوصی‌سازی در نظام سلامت مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در این نشست رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در رابطه با مشکلات حوزه سلامت و درمان اعلام کرد که حدود ۸۰ بیمارستان نیمه‌ساز در کشور وجود دارد که البته ساخت برخی از آنها اقتصادی نیست.
کمیسیون اقتصاد سلامت از چندی پیش پروژه مطالعاتی با موضوع خصوصی‌سازی در حوزه سلامت را طی همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد و به دنبال آن است تا با مشارکت بخش خصوصی در حوزه درمان و سلامت به طرح اجرایی در این خصوص دست یابد. این پروژه مطالعاتی که در حال تکمیل شدن است به مساله خصوصی‌سازی در حوزه سلامت می‌پردازد.
این گزارش که با تمرکز بر مطالعه تطبیقی تهیه شده است، اقداماتی که در این رابطه در برخی کشورها صورت گرفته مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. در همین رابطه، برخی اعضای کمیسیون معتقد بودند که بهتر است در کشور ما، خصوصی‌سازی بخش درمان از پاراکلینیک‌ها آغاز شود. 
در این نشست، ولی‌اله افخمی‌راد، معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی و از اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، از تشکیل هلدینگ درمان در سازمان تامین اجتماعی خبر داد. وی افزود: در سازمان تامین اجتماعی به دنبال راهکارهایی هستیم که بخش خصوصی را در ساخت بیمارستان‌ها دخیل کرده و این سازمان صرفا به خرید خدمت از بخش خصوصی ورود پیدا کند.
۸۰ بیمارستان نیمه‌ساخته در کشور وجود دارد
علیرضا خائف عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و از اعضای این کمیسیون نیز نسبت به نبود استانداردهای لازم برای ساخت بیمارستان در کشور انتقاد کرد و گفت: یکی از مطالبات بخش خصوصی از دولت باید تدوین این استانداردها باشد.
ناصر ریاحی، نایب‌رییس اول کمیسیون، نیز ارتقای بهره‌وری در بخش درمان را ضروری دانست و آن را گامی در جهت تسهیل خصوصی‌سازی‌ها در این بخش عنوان کرد.
رییس کمیسیون اقتصاد سلامت نیز در سخنانی، با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 80 بیمارستان نیمه ساخته در کشور وجود دارد که برخی از آنها نیز اقتصادی نیست، گفت: اتاق بازرگانی با همکاری بخش خصوصی و تشکل‌ها، باید مدل‌های اجرایی خصوصی‌سازی در بخش درمان و سلامت را تبیین کند.
محمود نجفی‌عرب همچنین از آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت و همکاری با شرکت آوا سلامت خبر داد و افزود: متاسفانه موضوع مطالبات بخش خصوصی در حوزه درمان و سلامت به وضعیت بحرانی رسیده است و دولتمردان باید هرچه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
در همین رابطه، وی به تشکیل جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان و برخی دیگر از نمایندگان مجلس از سایر کمیسیون‌ها و نمایندگانی از دولت و سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد  و افزود: در این جلسه مقرر شد اختصاص بودجه لازم برای پرداخت مطالبات بخش خصوصی در حوزه درمان و سلامت در دستور کار قرار گیرد.
به گفته نجفی‌عرب در این نشست مقرر شد، کمیسیون هم‌چنان پیگیر مطالبات معوق شرکت‌های حوزه بهداشت و درمان باشد و وعده دولت در پرداخت این مطالبات را رصد کند. هم‌چنین نتایج گزارش تطبیقی در مورد مشاله خصوصی‌سازی در حوزه بهداشت و درمان را پس از تکمیل و نهایی شدن در یک نشست کمیسیون اعلام کند.