صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به نقل از رویترز

چین در پاکستان راکتور هسته‌ای می‌سازد

چین و پاکستان توافقی را برای ساخت یک راکتور جدید در پاکستان به امضا رسانده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا  پاکستان قصد دارد که تا سال 2030 یک پنجم از برق خود را از طریق راکتورهای هسته‌ای تامین کند.
 
بر همین راستا شرکت ملی انرژی هسته‌ای چین (CNNC) و کمیسیون انرژی اتمی پاکستان (PAEC) یک توافق‌نامه همکاری را برای ساخت راکتور هسته‌ای هزار مگاواتی مدل هوالانگ 1 در نیروگاه هسته‌ای چشمه پاکستان امضا کردند.
 
پاکستان که هم‌اکنون پنج درصد از برق مورد نیازش را از طریق راکتور هسته‌ای کوچک 300 مگاواتی ساخت چین در نیروگاه چشمه تامین می‌کند قصد دارد تا سال 2030 ظرفیت هسته‌ای خود را تا 8800 مگاوات برساند.
 
چین هم‌اکنون در حال ساخت دو راکتور هوالانگ یک 1100 مگاواتی دیگر در نزدیکی شهر کراچی است که انتظار می‌رود در سال‌های 2020 و 2021 وارد فاز عملیاتی شوند.
 
محمد نعیم رییس PAEC ماه گذشته به رویترز گفته بود که پاکستان قصد دارد حداقل سه یا چهار راکتور دیگر را در نیروگاه هسته‌ای چشمه بسازد که پس از عملیاتی شدن آنها ظرفیت تولید برق این نیروگاه به 5000 مگاوات خواهد رسید.
 
هم‌اکنون چهار راکتور هوالانگ دیگر از نسل سوم این راکتورها و با آخرین استانداردهای بین‌المللی در حوزه ایمنی در حال ساخت هستند.