صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ذوالقدر در نشست زنان بین‌المجالس آسیایی

ایران اهمیت ویژه‌ای برای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی قائل است

نشست کمیته امور فرهنگی، اجتماعی و زنان عضو مجمع مجالس آسیایی به ریاست سیده فاطمه ذوالقدر نماینده ایران به عنوان نماینده پارلمان ایران آغاز به کار کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، نشست کمیته امور فرهنگی، اجتماعی و زنان عضو مجمع مجالس آسیایی به ریاست سیده فاطمه ذوالقدر نماینده ایران به عنوان نماینده پارلمان ایران آغاز به کار کرد.
 در نشست نمایندگان زن عضو بین‌المجالس آسیایی، بر تقویت نقش زنان در عرصه های اجتماعی سیاسی واقتصادی ومبارزه با فقر و خشونت تاکید شد و سیده فاطمه ذوالقدر در این نشست، اظهار کرد: در ابتدا، مایلم مراتب قدردانی خود را از مردم و پارلمان کشور همسایه، ترکیه بدلیل میزبانی این نشست مهم اعلام نمایم. امیدوارم برگزاری چنین نشست هایی به ارتقاء مشارکت زنان در عرصه های مختلف در کشورهای آسیایی کمک نماید.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس، اهمیت ویژه ای برای مشارکت زنان در فعالیت های اجتماعی قائل شده و آنان را به حضور فعال در مناصب مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ترغیب نموده است. در پارلمان ایران، ما با تمرکز بر بعد قانونگذاری و نظارت به عنوان دو وظیفه اصلی پارلمان، تلاش نموده‌ایم تا با هرگونه تبعیض منفی علیه زنان مبارزه نموده و قوانینی را در راستای تسهیل توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت های برابر برای آنان تصویب نماییم. ایجاد و توسعه زیر ساخت‌هایی نظیر فرصت‌های برابر آموزشی و دسترسی به بهداشت باعث شده است که وضعیت زنان کشور من تحولی جدی و رو به پیشرفت را شاهد باشد.
وی ادامه داد: افزایش تقریبا دو برابری تعداد نمایندگان زن در پارلمان ایران در آخرین دور انتخابات نشان از به ثمر نشستن تلاش ها در حوزه‌های مختلف توانمندسازی زنان از جمله در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی دارد. پنج برابر شدن تعداد زنان در فعالیت های بخش خضوصی و نیز نامزدی ۱۷۸۵۸ هزار نفر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال 2017 خود دستاوردی مهم در حوزه زنان می‌باشد. همچنین، تعداد 6096 نفر زن در شوراهای شهر و روستا نیز فعال هستند که بسیاری از آنان را جوانانی تشکیل می دهند که با تجربه مدیریت محلی امکان شبکه‌سازی و آمادگی برای حضور در مناصب تصمیم سازی در سطح ملی از جمله مناصب انتخابی و انتصابی را می‌یابند.
وی گفت: اکنون در آسیا و به ویژه در منطقه غرب آسیا شاهد گسترش فعالیت های گروه های تکفیری تروریستی هستیم که از زنان و دختران جوان برای پیشبرد اهداف شوم خود بهره برداری می کنند. زنان و دختران نه تنها هدف و قربانی خشونت های جنسی ساختار یافته و جنگی هستند بلکه در بسیاری از مناطق برای اهداف نظامی از آنها استفاده می شود. ما نگران چنین شرایط و وضعیت اسفناکی هستیم. مبارزه با تروریست و گروه های افراطی باید در اولویت پارلمان‌های آسیایی باشد.
ذوالقدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تلاش های قابل توجهی در این مسیر انجام داده است که مشارکت زنان را در فرایندهای سیاسی مانند انتخابات پارلمان، شورای شهر و روستا، احزاب سیاسی و انتصاب در سطوح مختلف تصمیم سازی تقویت نماید. تصدی حدود ۲۰ درصد از مناصب قانونگذاری، مسندهای سیاستگذاری و مدیریتهای اجرایی توسط زنان و حضور ۸۱۷ زن به عنوان مشاوران امور بانوان در دستگاه های اجرایی کشور نمونه ای از تلاشی روزافزون برای حضور زنان تحصیل کرده در جایگاه تصمیم سازی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم APA با اتخاذ سیاست های موثر، مسئولیت مهم خود را در مقابل چالش های پیش روی زنان و دختران در آسیا به نحو شایسته ای ایفا نموده و با اشتراک گذاری تجارب به زنان آسیا کمک کند تا به درک درستی از اثرات فعالیت خود در فرایندهای صلح و توسعه در جوامع خود برسند. در صورت تحقق چنین امری، می توان چشم انداز مثبتی از نقش زنان در تقویت صلح و توشیعه ترسیم کرد و تغییرات مثبتی را در حوزه زنان در سطح ملی و آسیا به عمل آورد.