صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با وزیر علوم و اقتصاد اتریش

شرایط برای جهش روابط ایران و اتریش مهیا است

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با هارالد ماهرر وزیر علوم و اقتصاد اتریش بر سر زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور به مذاکره پرداخت.
به گزارش کسب و کار نیوز،  غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در دیدار با هارالد ماهرر وزیر علوم و اقتصاد اتریش بر سر زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور به مذاکره پرداخت.
بخش‌ خصوصی ایران به دنبال سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و تبادل دانش فنی با اتریش
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران که هیات روسای اتاق های سراسر کشور در سفر به اتریش را سرپرستی می‌کند، با وزیر علوم و اقتصاد این کشور دیدار کرد.
وزیر علوم و اقتصاد اتریش که قرار است مسوولیت ریاست اتاق بازرگانی اتریش را برعهده بگیرد، با ابراز خرسندی از میزبانی هیات اقتصادی ایران گفت: به طور سنتی همکاری های تنگاتنگی میان وزارت خارجه اتریش و اتاق بازرگانی فدرال برقرار بوده و سیاست‌گذاری‌های کشور برای صادرات طراحی شده است. ارتباطات اتاق‌های ایران و اتریش نیز ‌امیدوارکننده است. روند فعالیت‌های دوکشور باید خارج از دولت‌ها تعریف شود تا بخش خصوصی دو کشور روابط خود را تعمیق ببخشند.
هارالد ماهرر ادامه داد: تاریخچه همکاری‌ها میان اتریش و ایران در دهه‌های اخیر مثبت بوده است و سفر ریاست جمهوری قبلی ما به ایران پس از به امضا رسیدن برجام به عنوان اولین مقام بلندپایه جهان، گواهی بر این موضوع است. قبل از به نتیجه رسیدن برجام هم روابط دو کشور برقرار بود به همین دلیل بهبود این روابط امکان‌پذیر است و باید تلاش کنیم که نشست‌ها و همایش‌های مشترک دو کشور که اولین بار در سال 2015 برگزار شد را ادامه دهیم.
این مقام اتریشی افزود:‌ با توجه به اینکه ایران یک همکار مفید برای اتریش به حساب می‌آید و افزایش روابط تجاری، خواسته هر دو طرف است، مشتاقم تا با دیدگاه بخش‌خصوصی ایران در مورد زمینه‌های همکاری مشترک بیشتر آشنا شوم.
رئیس اتاق ایران نیز در این نشست با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت مذاکره اقتصادی با وزیر علوم و اقتصاد اتریش گفت: از گذشته به غیر از مسائل اقتصادی رابطه‌ای احساسی میان دو کشور برقرار بوده است. این رابطه عاطفی و دیدگاه مثبت دو طرف به یکدیگر، مبنای اصلی برای توسعه روابط است. اتریش از گذشته دور به ایران نزدیک بوده و در زمینه‌های پزشکی همکاری‌های خوبی میان دو کشور سابقه دارد. در زمانی که ایران دچار محدودیت در روابط اقتصادی بود، اتریش روابط خود را با ایران قطع نکرد.
 
غلامحسین شافعی ادامه داد: بعد از رفع تحریم‌ها و امضای برجام، اتریش اولین کشوری بود که هیات بزرگی به ریاست رئیس‌جمهور وقت این کشور راهی ایران کرد به دنبال آن ایران هم هیات 120 نفره‌ای را راهی اتریش کرد و توافقنامه‌های خوبی برای آینده روابط، میان دو کشور به امضا رسید.
 
وی افزود: در این سفر نیز تمام ظرفیت اتاق‌های سراسر ایران حاضر هستند. از این نظر این سفر بی‌نظیر است. در تمام صنایع ما از گذشته ردپای اتریش وجود دارد و خاطره های خوبی در همکاری های دو کشور وجود دارد و زمینه‌ها برای جهش در روابط دو کشور آماده است.
رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران گفت: ما اتریش را پلی برای حضور در بازار اتحادیه اروپا می‌دانیم و اتریش هم می‌تواند برای دسترسی به بازار منطقه نظیر حوزه قفقاز و آسیای مرکزی، ایران می‌تواند سهل‌ترین و امن‌ترین مسیر برای اتریش باشد. مذاکراتی که در این سفر داشتیم نیز امیدواری‌های زیادی را برای آینده ایجاد کرد.
شافعی گفت: زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های دانش فنی، انرژی‌های نو، محیط زیست، مدیریت منابع آب، مدیریت شهری و ترافیک، تولیدات دارویی، ماشین آلات صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه‌های بارزی هستند که می‌توانیم با اتریش همکاری داشته باشیم. آنچه به عنوان یک مشکل پابرجاست مسائل روابط بانکی و بیمه‌ای است که کشور اتریش قدم‌های مناسبی در این زمینه برداشته است. در آینده نیز هیاتی برای رفع مسائل بانکی به اتریش سفر می‌کند تا این مشکلات محدود نیز حل شود.
وزیر علوم و اقتصاد اتریش پس از سخنان شافعی گفت: از مشکلات بانکی در روابط دو کشور آشنا هستیم و به دنبال راه‌هایی برای رفع آن هستیم.
وی ادامه داد: بخش‌هایی که به عنوان زمینه همکاری یاد شد جزو بخش‌هایی است که در آن فعال هستیم و امکان همکاری به ویژه در بخش محیط‌زیست فراهم است.
هارالد ماهرر ادامه داد: می توانیم برای 6 گروه کاری برنامه‌ریزی کنیم و زمینه‌های همکاری در بخش‌های دیگر را نیز مشخص کنیم تا در آن زمینه‌ها نیز به مذاکره بپردازیم. اگر از پروژه های موجود در ایران مطلع باشیم می‌توانیم برای فعالیت در آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.
وی افزود: باور داریم که ایران در بخش هنر و ادبیات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مایل هستیم همکاری‌های فرهنگی در کنار روابط اقتصادی برقرار شود.