صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان غذا و دارو گفت

تامین همزمان امنیت و ایمنی غذایی در راس برنامه های سازمان غذا و دارو قرار گرفت

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تامین همزمان امنیت و ایمنی غذایی در راس برنامه های سازمان غذا و دارو قرار گرفته و این مهم از طریق تسهیل صدور مجوزهای بهداشتی برای فرآورده های تولید داخل و اقلام وارداتی و تشدید نظارت و پایش مداوم واحدهای فرآوری و فرآورده های عرضه شده به بازار عملیاتی شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، غلام رضا اصغری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در 'سیاست های کلی سلامت'، افزود: تامین امنیت غذایی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از سبد غذایی سالم، مطلوب و کافی، یکی از اهداف اصلی سلامت در جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: اهمیت تغذیه سالم از آنجا روشن می شود که طبق مستندات حدود 80 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر است که تغذیه ناسالم یکی از دلایل آن به شمار می رود.
وی تاکید کرد: نوع تغذیه و شیوه زندگی، تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر دارند؛ در سند ملی کنترل بیماری های غیرواگیر نیز به اصلاح الگوی مصرف و کاهش فاکتورهای خطرزا در مواد غذایی با جزئیات پرداخته شده است.
رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگر سخنانش به اقدامات محقق شده سازمان غذا و دارو در حفظ سلامت و کیفیت فرآورده های غذایی و آشامیدنی و حمایت از تولیدکنندگان نیز پرداخت و از کاهش محتوای نمک، شکر و اسیدهای چرب ترانس در فراورده های غذایی مختلف و استمرار تدریجی روند کاهشی با در نظر گرفتن ذائقه مصرف کنندگان به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در این بخش نام برد.
**نظارت کامل بر برنج های وارداتی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این سازمان، اقدامات کنترلی در برنج های وارداتی که شامل الزام تخصیص کد رهگیری با هدف تسهیل ردیابی محموله های وارداتی در کشور مبدا بوده است را نیز انجام داده و همچنین اقدامات سختگیرانه در حد مجاز فلزات سنگین آرسنیک و سرب را لحاظ کرده است.
اصغری درباره موضوع منع استفاده از چربی های گیاهی در فراورده های لبنی افزود: در پی محدودیت واردات روغن پالم به کشور و افزایش تعرفه واردات آن پایش مستمر در پروفایل اسیدهای چرب فرآورده های لبنی آغاز و همچنان در دست اجرا است.
**دوغ استاندارد می شود
رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه به مشارکت دراجلاس بین المللی کدکس برای تهیه استاندارد بین المللی دوغ با هدف ثبت این محصول به عنوان یک نوشیدنی سنتی ایرانی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم در فرآورده های لبنی نیز اشاره کرد.
اصغری خاطر نشان کرد: به منظور فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت لازم جهت ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات، طرح توزیع شیر مدارس در استان های مختلف در سال های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد.
وی در پایان نظارت بر روند اجرای صحیح مقررات و قوانین جاری وزارت بهداشت را جزء رسالت ذاتی سازمان غذا و دارو دانست و گفت: نوع و شدت این نظارت ها همواره در حال اصلاح است .
وی یادآور شد: از اهداف آتی سازمان غذا و دارو به عنوان یک سازمان نظارتی این است که زمینه صدور مجوزها تفویض اختیار کامل به بخش خصوصی را فراهم کند و به امور نظارت و بازرسی بپردازد.