صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بررسی احتمالات صعود ایران

با تیم‌هایی از آمریکای لاتین و اروپای غربی همگروه نشویم بهتر است

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: فوتبال ایران از نژادی است که برابر تیم‌های آفریقایی و اروپای شرقی سازگاری بهتری دارد و بهتر نتیجه می‌گیرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، تیم های حاضر در بیست و یکمین دوره مسابقات جام جهانی مشخص شده و بر اساس اعلام فیفا تیم ملی فوتبال کشورمان در سید سوم این مسابقات در کنار دانمارک، ایسلند، کاستاریکا، سوئد، تونس، مصر و سنگال قرار دارد. دهم آذرماه طی مراسمی رسمی قرعه کشی جام جهانی انجام می‌شود و تیم ملی کشورمان هم مثل سایر کشورهای دیگر می‌تواند حریفان خود در مرحله گروهی این مسابقات را شناسایی کند.
در همین رابطه جلال چراغپور دبه بررسی نحوه قرعه کشی و این که در چه صورتی می‌توان گفت تیم ملی از شانس بهتری برخوردار است پرداخت.
سرمربی اسبق تیم ملی ایران صحبت‌هایش را اینچنین آغاز کرد: برای آن که ببینیم در چه صورت تیم ملی ایران با قرعه بهتری مواجه است باید ابتدا فوتبال کشورمان را از نظر نژاد فوتبالی بررسی کنیم. خواص نژادی فوتبال ما و روش بازی تیم ملی نشان می‌دهد از نظر میدانی در حدی نیست که بتواند به مدارج خیلی بالای جهانی برسد. بر خلاف رشته‌هایی مثل کشتی، تکواندو و یکسری رشته‌های دیگر که قابلیت ایستادن بر بام جهان را دارد.
وی افزود: خواص نژادی فوتبال ایران به نوعی است که ما مقابل تیم های امریکای لاتین و اروپای غربی نسبت به تیم های آفریقایی، اروپای شرقی و کونکاکاف با مشکلات بیشتری مواجه هستیم. طبیعی است که در سید چهار با کشورهای آسیایی هم گروه نمی‌شویم پس گزینه همگروه شدن با عربستان، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی از بین می‌رود و می‌ماند تیم‌های صربستان، نیجریه، مراکش و پاناما.
چراغپور اظهار داشت: به نظر من بهترین گزینه‌ای که می‌تواند از بین این ۴ تیم با ما همگروه شود، نیجریه است. ما از نیجریه شناخت خوبی داریم و در جام جهانی قبلی هم بازی نزدیکی با این تیم داشتیم و حتی می‌توانستیم برنده میدان را ترک کنیم که نشد. نیجریه در بین این ۴ تیم بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند با ما در یک گروه قرار بگیرد. به اعتقاد من بعد از نیجریه پاناما و بعد از آن مراکش می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای همگروه شدن با ایران باشند و سخت ترین تیمی که از سید ۴ می‌تواند با ما همگروه شود صربستان است.
کارشناس فوتبال کشورمان اضافه کرد: با همین تعریف به این نتیجه می‌رسیم که در بین تیم‌های سید ۲ مسابقات بهترین گزینه که می‌تواند گروه را برای ما ساده کند تیم مکزیک است که سابقه بازی با این تیم را در جام های جهانی گذشته داشته‌ایم. مکزیک در بین ۸ تیم حاضر در سید دو بهترین گزینه برای همگروه شدن با ایران است. به نظر من بعد از مکزیک هم تیم هایی مثل کرواسی و اروگوئه می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای گروه ما باشند. پرو و کلمبیا به دلیل خشونت ذاتی فوتبال امریکای لاتین حریفان سرسختی برای ما هستند. در مورد انگلستان و اسپانیا هم لازم نیست من صحبت کنم. این دو تیم حتی شانس‌ قهرمانی در این مسابقات را هم دارند و اوج بدشانسی این است که یکی از این دو تیم که از خیلی از تیم های سید یک هم قوی تر هستند با ما در یک گروه قرار بگیرند.
وی در ادامه بیان داشت: قطعا در بین سرگروه‌ها ابتدا لهستان و سپس بلژیک می‌توانند گزینه‌های مناسب تری برای ما باشند و بعد از آن روسیه میزبان، فرانسه و پرتغال و به همین ترتیب اگر پیش برویم سخت ترین حریفان هم در بین این ۸ تیم، کشورهای آلمان و برزیل هستند. اگر ما در قرعه کشی خوش شانس باشیم و مثلا با تیم‌های لهستان، مکزیک و نیجریه همگروه شویم، می‌توان گفت از شانس صعود هم بهره مند می شویم.
چراغپور تصریح کرد: این که با تیم‌های خیلی خوب بازی کنیم ولی شانس صعود نداشته باشیم یک بحث است و این که با تیم‌های ضعیف‌تر بازی کنیم اما شانس صعود داشته باشیم یک بحث دیگر. به نظر من صعود کردن در هر صورتی برای فوتبال ما بهتر است. چون به فوتبال ما شخصیت می‌دهد. من ترجیح می‌دهم با تیم‌های ضعیف‌تر همگروه شویم اما این اتفاقات منجر به صعود تیم ما به مرحله بعدی مسابقات شود.