صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ضیاءالدین خرمشاهی، کارشناس اقتصادی

مسئولیت بانک ها در قبال زلزله زدگان

زلزله و دیگر بلایای طبیعی یا قهر طبیعت به دنبال خود معمولا ناکامی‌ها و آسیب‌هایی را به همراه می‌آورد و جبران زیان‌های ناشی از این بلایای طبیعی به راحتی صورت نمی‌گیرد و به دنبال پیامد این بدآمدهای طبیعت باید اقداماتی صورت بگیرد که آثار سوء آن را به حداقل برساند. یک نکته مهم در این قضیه تشریک مساعی تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای کاستن از عوارض روانی و غیرروانی ناشی از این آسیب‌دیدگی‌هاست.
به گزارش کسب و کار نیوز, زلزله و دیگر بلایای طبیعی یا قهر طبیعت به دنبال خود معمولا ناکامی‌ها و آسیب‌هایی را به همراه می‌آورد و جبران زیان‌های ناشی از این بلایای طبیعی به راحتی صورت نمی‌گیرد و به دنبال پیامد این بدآمدهای طبیعت باید اقداماتی صورت بگیرد که آثار سوء آن را به حداقل برساند. یک نکته مهم در این قضیه تشریک مساعی تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها برای کاستن از عوارض روانی و غیرروانی ناشی از این آسیب‌دیدگی‌هاست.
 مسئولیت بانک ها در قبال زلزله زدگان
در این تجمیع اراده‌ها باید یک تقسیم وظیفه منطقی صورت بگیرد و هر یک از دستگاه‌های اجرایی در چارچوب وظایف ذاتی به ایفای نقش بپردازند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که مجموع این اقدامات کاهنده بخش عمده‌ای از درد و مرارت‌های مترتب بر این مصیبت است. بدون تردید آن چیزی که درد ناشی از وقوع زلزله و غم از دست دادن عزیزان و مال و مکنت را تشدید می‌کند، خالی بودن جیب و تهیدست بودن فرد زیان‌دیده است، یعنی نداشتن نقدینگی و پشتوانه مالی تشدید‌کننده درد ناشی از از دست دادن عزیزان است. با توجه به آنچه گفته شد، نقش بانک‌ها نمود بیشتری در کاهش آلام ناشی از این درد دارد. یعنی بانک‌ها با تقویت بنیه مالی افراد می‌توانند قسمت عمده‌ای از دردها را کاهش دهند و برای این کار قطعا نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه این افراد هستیم .کسانی که در این زلزله و حوادث مشابه دچار آسیب می‌شوند، افرادی هستند که به لحاظ روحی بسیار شکننده شده‌اند و دارایی و عزیزان خود را از دست داده‌اند؛ ازاین‌رو طبیعی است که از آستانه تحمل کمی برخوردار باشند و در قیاس با افراد عادی سطح توقع و انتظار بیشتری طلب کنند. بانک‌ها باید با پیش‌بینی این وضعیت تسهیلات را با حداقل بوروکراسی لازم ارائه دهند. به معنای واقعی کلمه ما نیاز داریم این افراد مورد استمالت قرار بگیرند. قهر طبیعت باید با لطف انسانی قابل تحمل باشد. اگر لطف انسانی نباشد سخت است. 
توصیه می‌شود بانک‌ها با اتخاذ دستورالعمل‌های پرداخت سهل و آسان و در کوتاه‌ترین زمان این مسائل را حل کنند تا افراد متوجه شوند بانک‌ها با آنها همسو شده‌اند. در راستای مسائل انسانی بانک‌ها باید نقش بنگاه‌داری را فراموش کرده و مانند یک بنگاه خیریه به این وضعیت
 توجه کنند.