صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اتحاد اقتصادی ایران ـ افغانستان رقم زد

انزوای تجاری پاکستان

بندر چابهار با پذیرش نخستین محموله از هند به مقصد پاکستان به مرحله‌ای دیگر از تجارت بین‌الملل وارد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز،  تا پیش از این تمامی محموله‌های تجاری افغانستان از راه آبی به بندر پاکستان و سپس از این کشور به پاکستان منتقل می‌شد، اما موضع‌گیری افغانستان و پاکستان علیه یکدیگر سبب شد حد و مرزهای تجاری جدیدی میان‌شان ترسیم شود، ورود چابهار به برنامه تجاری افغانستان نیز حاصل همین حد و مرزهای تجاری جدید میان دو کشور است.
کشتی باری از هند به مقصد پاکستان در چابهار لنگر انداخت تا محموله‌اش از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای به مقصد (پاکستان) برسد. این کشتی حامل640کانتینر حاوی 15هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان بود که به نوعی نقطه آغازی بر قطع وابستگی تجاری افغانستان به پاکستان نیز به شمار می‌رود. 15 هزار تن گندمی که از طریق ایران به افغانستان فرستاده می‌شود در واقع نخستین محموله از یک میلیون تن گندمی است که هند در سال 2002 وعده داده بود به افغانستان بدهد.
افغانستان محصور در خشکی است و بندر کراچی (پاکستان) به آب‌های آزاد دسترسی دارد، اما در حال حاضر با توجه به تنش‌های موجود میان این کشور و پاکستان، بندر چابهار تنها راه دسترسی تاجران افغان به آب‌های جهان است.
محمد طهماسی، وزیر راه و ترابری افغانستان با تأکید بر این‌که چابهار از نظر اقتصادی و سیاسی برای افغانستان اهمیت ویژه‌ای دارد به این نکته اشاره کرده که بندر چابهار فرصت بی‌نظیری در اختیار کشورهای آسیای میانه گذاشته تا از این طریق تجارت با افغانستان را گسترش دهند.
علاوه بر ایران، هند و افغانستان نیز سال گذشته بر سر راه‌اندازی مسیر تجاری جدید برای کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه توافق کرده بودند و در همین راستا هند برای توسعه بندر چابهار و کمک به گسترش جاده‌های مربوط به این بندر 500 میلیون دلار اختصاص دهد.
اهمیت چابهار برای توسعه اقتصادی افغانستان در دیدارهای اقتصادی هم مورد تأکید قرار گرفته و در آخرین واکنش سیاستمداران دو کشور نسبت به این موضوع در دیدار بین محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان و صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان نیز اشاره شده است.
در این دیدار دو طرف درباره ارسال محموله گندم اهدایی هند گفت‌وگو کرده و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل از طریق بندر چابهار را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بندر قلمداد کردند.
برهم‌خوردن معادلات اقتصادی کهن در کشورهای خاورمیانه گرچه خرق عادت بوده، اما راه‌های جدیدی را پیش روی کشورها می‌گذارد که ایران هم می‌تواند در معادلات تازه ترسیم‌شده سهم مناسبی برای خود دست و پا کند. کریدور شمال- جنوبی که دولت تلاش کرده برقرار کند با تقویت بندر چابهار می‌تواند به تقویت این بندر از یک‌سو و تقویت جایگاه تجاری ایران در منطقه از سوی دیگر کمک کند.