صنعت خودروسازی در دنیا روز به روز در حال گسترش و توسعه است و موجب سودآوری و اشتغالزایی در کشورها شده و به همین علت مسئولان هم تاکید بر پیشرفت این صنعت در کشور دارند، به طوری که در چشمانداز 1404 مقرر شده که میزان تولید خودرو سالانه به 3 میلیون دستگاه برسد.
شایلی قرایی
برای رسیدن به این میزان از تولید باید بیش از پیش به صنعت قطعهسازی توجه کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز این در حالیست که به گفته کارشناسان، حال و روز صنعت قطعهسازی ایران خوب نیست و علاوه بر رکود مشکلات دیگری نیز گریبان این صنعت را گرفته است. عدم پرداخت بهموقع مطالبات قطعهسازان از سوی خودروسازان از دیگر مشکلاتی است که این روزها کمر این بخش را خم کرده، به طوری که قطعات مورد نیاز خودروسازان بهموقع تامین شده، اما خودروسازان پول قطعهسازان را بهموقع پرداخت نمیکنند. خودروسازان بهموقع مطالبات خود را از مشتریان دریافت میکنند و در صورت دیرکرد در پرداخت، جریمه در نظر گرفته میشود، اما ظاهرا خود را از قاعده پرداخت بهموقع مطالبات جدا میدانند.
مشکل نقدینگی در صنعت قطعهسازی جدی است
بهرام شهریاری، عضو انجمن قطعهسازان خودرو درباره مشکلات صنعت قطعهسازی خودرو اظهار کرد: سرمایه در گردش و نقدینگی یکی از مشکلاتی است که سالها گریبانگیر قطعهسازان بوده و از آنجا که مطالبات آنها دیر پرداخت میشود، همواره با مشکل مواجه هستند. وی افزود: بهدلیل نداشتن گردش نقدینگی، قطعهسازان به ناچار به دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا تمایل پیدا میکنند که آن هم برای فعالان این بخش دردسرساز شده و چالشهای آنان را بیشتر کرده است. عضو انجمن قطعهسازان خودرو با اشاره به بحرانهایی که قطعهسازان با آن روبهرو بودهاند، گفت: بهدلیل مشکلات فراوان بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی این بخش حذف شده و جای خود را به تازهواردها دادهاند که البته تعداد کمی از آنها تولیدکننده و اغلب تاجر قطعه هستند و اقدام به واردات میکنند. شهریاری با تاکید بر لزوم تولید قطعات صادراتمحور تصریح کرد: موضوع دیگری که قطعهسازان را اذیت میکند، معطوف شدن آنها و تولیداتشان به داخل است که این هم به معنی ناتوانی قطعهسازان نیست، بلکه شرایط لازم برای صادرات فراهم نبوده، کما اینکه در زمانی صادرات انجام میشد، اما به دلیل تحریمها متوقف شد. وی با بیان اینکه غیراقتصادی بودن تولیدات و تیراژ پایین آنها مشکل دیگر این حوزه است، ادامه داد: بهدلیل هزینههای مالی زیادی که به قطعهسازان وارد میشود، قیمت تمامشده قطعه نیز به ناچار افزایش یافته و در نتیجه محصول نهایی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
عضو انجمن قطعهسازان خودرو ضمن بیان اینکه برنامهریزی دقیقی درباره صنعت خودرو صورت نگرفته است، گفت: محورهای توسعه برای صنعت کشور مشخص نبوده و با تکیه بر شعار خودکفایی سعی در تولید همه کالاها شده است، اما این امر امکانپذیر نیست و صنایع مختلف با این رویکرد با چالشهای متنوعی دست و پنجه نرم خواهند کرد و در آخر هم نتیجه مورد نظر محقق نمیشود. شهریاری تصریح کرد: اگر صنعت خودروسازی به عنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی کشور معرفی میشد و برای آن برنامهریزی صورت میگرفت، وضعیت متفاوتی را در این بخش شاهد بودیم، اما در حال حاضر کمتر از یک میلیون و ٦٠٠ هزار خودرو در کشور تولید میشود و ١٦ خودروساز در کشور فعال هستند. در واقع تعداد خودروسازها زیاد بوده، اما در مقابل میزان تولیدات کم است. وی در پایان یادآور شد: الان ٩٠ درصد بازار لوازم یدکی خودرو وارداتی است که این هم نشان از بیبرنامگی در بخش خودرو است.
قیمت تولیدات داخل از نمونههای مشابه خارجی بالاتر است
غلامرضا بخشیزاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو
حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به تاکیدات بسیار باید این حمایت آنقدر گسترده شود تا زمینه حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی فراهم شود.
حمایت دولت باید ادامهدار باشد و شرایطی را ایجاد کند تا منافع فروشندگان بازار از عرضه محصولات تولیدی تامین شود. در حال حاضر مشکلی که وجود دارد، این است که قیمت تولیدات داخل در بازار از نمونههای مشابه خارجی بالاتر است. بنابراین چون مشتری برای کالای ارزانقیمت بیشتر است، فروشنده هم برای اینکه جنس خود را بفروشد، ترجیح میدهد قطعات ارزانتر خارجی را عرضه کند. بنابراین تا زمانی که امکان رقابت تولیدات داخل و محصولات خارجی از نظر قیمت وجود نداشته باشد، راضی کردن فروشندگان بازار برای عرضه قطعات تولید داخل کار بسیار دشواری است. همچنین اصلاح قوانین مالیاتی یکی از اصلهای لازم برای بسیاری از کسبوکارهاست و چنین ضرورتی در صنف لوازم یدکی هم احساس میشود، چراکه در سال جاری بیشترین عامل آزاردهنده کسبه این صنف مشکل پرداخت مالیات است.
قیمت تولیدات داخل از نمونههای مشابه خارجی بالاتر است
غلامرضا بخشیزاده، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو
حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به تاکیدات بسیار باید این حمایت آنقدر گسترده شود تا زمینه حضور تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی فراهم شود.
حمایت دولت باید ادامهدار باشد و شرایطی را ایجاد کند تا منافع فروشندگان بازار از عرضه محصولات تولیدی تامین شود. در حال حاضر مشکلی که وجود دارد، این است که قیمت تولیدات داخل در بازار از نمونههای مشابه خارجی بالاتر است. بنابراین چون مشتری برای کالای ارزانقیمت بیشتر است، فروشنده هم برای اینکه جنس خود را بفروشد، ترجیح میدهد قطعات ارزانتر خارجی را عرضه کند. بنابراین تا زمانی که امکان رقابت تولیدات داخل و محصولات خارجی از نظر قیمت وجود نداشته باشد، راضی کردن فروشندگان بازار برای عرضه قطعات تولید داخل کار بسیار دشواری است. همچنین اصلاح قوانین مالیاتی یکی از اصلهای لازم برای بسیاری از کسبوکارهاست و چنین ضرورتی در صنف لوازم یدکی هم احساس میشود، چراکه در سال جاری بیشترین عامل آزاردهنده کسبه این صنف مشکل پرداخت مالیات است.