صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» افزایش 15 درصدی قیمت نان از آذر ماه را بررسی می کند

جایزه افزایش قیمت به نان بی‌کیفیت

وقتی بازار قوت غالب مردم کشور عرصه تاخت و تاز و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و دخالت‌های ناموجه دولت باشد و نظارت هم در این بازار معنای خود را از دست بدهد، با وضعیتی روبه‌رو می‌شویم که به قول یک اقتصاددان باید آن را طنز تلخ نامید.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی بازار قوت غالب مردم کشور عرصه تاخت و تاز و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و دخالت‌های ناموجه دولت باشد و نظارت هم در این بازار معنای خود را از دست بدهد، با وضعیتی روبه‌رو می‌شویم که به قول یک اقتصاددان باید آن را طنز تلخ نامید. طنز تلخ یعنی همین که نان به عنوان پرمصرف‌ترین محصول غذایی کشور بدون کیفیت، پخت شود و هرازچندی هم به بهانه‌های مختلف قیمت آن افزایش یابد. کارشناسان معتقدند مساله قیمت و کیفیت نان می‌تواند یک بار برای همیشه حل شود، به شرط آنکه دولت به جای بذل یارانه به نانوایی‌های سنتی و افزایش دوره تناوبی قیمت نان، صنعتی‌سازی نان را با یارانه ترویج کند و محصولی استاندارد و سالم به دست 
مردم برساند. 
مشروط بودن گران شدن نان به افزایش کیفیت، فقط تعارف است
خبر این است که با موافقت ستاد تنظیم بازار قیمت انواع مختلف نان از اول آذر ماه حداکثر تا ۱۵ درصد در مقایسه با نرخ‌های قبلی افزایش خواهد یافت. نکته قابل تامل این است که مسئولان اتحادیه نانوایان متذکر شده‌اند پیشنهاد آنها برای افزایش قیمت 30 درصد بوده است. این یعنی نانوایان به تلویح و اگر دقیق‌تر به موضوع نظر کنیم، به صراحت اعلام کرده‌اند از قیمت جدید هم راضی نیستند. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف گفته است که دولت با افزایش قیمت موافقت کرده، به شرطی که کیفیت نان افزایش یابد، ولی کیست که – بنا به تجربه سالیان قبل - نداند مشروط بودن افزایش قیمت نان به افزایش کیفیت، فقط در حد تعارف است؟
فرآوری خمیر در نان سنتی به طور کامل انجام نمی‌شود
یک کارشناس صنعت نان با بیان اینکه دولت‌ها در ایران در برابر موضوع قیمت و کیفیت نان مسامحه می‌کنند و این مسامحه به قیمت سلامتی مردم تمام می‌شود، به «کسب‌وکار» می‌گوید: بی‌کیفیتی نان‌های سنتی در ایران هرازچندی از زبان مسئولان ارشد وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی شنیده می‌شود، ولی متاسفانه مسئولان این سخنان را پیگیری نمی‌کنند. نعمت‌ا... اربابی افزود: چندی پیش وزیر بهداشت عنوان کرد نمک نان‌های کشور بالاست، ولی این بالا بودن نمک در نان را به بی‌کیفیتی گندم نسبت داد. سوال این است که با کدام معیار می‌گوییم کیفیت گندم کشور پایین است؟ یک آزمایش ساده از نان‌های سنتی نشان می‌دهد که این نان‌ها مراحل فرآوری خمیر را کامل طی نکرده‌اند و خمیر اغلب آنها با جوش شیرین فرآوری می‌شود. در چنین شرایطی باید نمک زیاد به خمیر اضافه شود تا خمیر شکل بگیرد و نان قابل پخت شود. 
اگر قیمت نان صرفه ندارد چرا تعداد نانوایی‌ها زیاد می‌شود؟
 این کارشناس صنعت نان بیان کرد: نانوایان معتقدند قیمت نان کم است و صرفه ندارد، اما سوال اینجاست که چطور تعداد واحدهای نانوایی در شهرها طی سال‌های اخیر چند برابر شده است؟ اگر قیمت نان صرفه ندارد، این افزایش با چه منطقی صورت گرفته است؟ افزایش تعداد نانوایی‌ها را همه ما به راحتی می‌توانیم مشاهده کنیم. اگر نانوایی‌داری نمی‌صرفد باید تعداد واحدهای صنفی این کسب‌وکار، کاهش یابد نه اینکه هر روز افزایش یابد. 
لزوم انجام تحقیق جامع درباره کیفیت نان 
 وی در ادامه با بیان اینکه در بحث قیمت نان موافق افزایش هستیم ولی افزایشی که توام با کیفیت باشد، تصریح کرد: مجلس هر از چندی تحقیقی درباره ارگان‌ها و شرکت‌های دیگر انجام می‌دهد اما آیا وقت آن نرسیده که درباره کیفیت نان کشور – که سلامتی تغذیه مردم به آن بستگی شدید دارد- یک تحقیق جامع انجام شود؟ کارشناسان به صورت محدود در این باره تحقیقاتی کرده‌اند و نتایجی که به دست آمده بسیار  تکان‌دهنده است.
 یکی از این نتایج این است که بین افزایش سرطان‌های جهازهاضمه و کیفیت نان می‌توان رابطه معناداری پیدا کرد. اگر این نتایج صحیح نیست چرا یک تحقیق جامع در این باره انجام نمی‌شود که خیال مردم را آسوده کند و اگر این نتایج صحیح است چرا مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و به بی‌کیفیتی نان با گران کردن آن جایزه می‌دهند؟ این کارشناس در پایان با بیان اینکه مساله قیمت و کیفیت نان تنها با ترویج صنعتی‌سازی حل می‌شود، خاطرنشان کرد: دولت باید صنعتی‌سازی نان را ترویج و برای مردم در این زمینه فرهنگ‌سازی کند، اما متاسفانه این اتفاق در هیچ دولتی  نیفتاده است.