صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با همکاری فدراسیون صنعت نفت برگزار می‌کند

همایش توسعه پایدار انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب

فدراسیون صنعت نفت ایران با همکاری کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و نیز ستاد انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همایشی با عنوان «توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب» برگزار می‌کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، فدراسیون صنعت نفت ایران با همکاری کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران و نیز ستاد انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری همایشی با عنوان «توسعه پایدار صنعت انرژی با مدیریت بهینه مصرف آب و پساب» برگزار می‌کند.
رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با اعلام این خبر، به روابط عمومی اتاق تهران گفت: در دوره دوم فعالیت‌های کمیسیون انرژی، برنامه‌هایی برای پرداختن بیشتر به مساله آب و محیط زیست در کنار موضوعات مربوط به نفت و انرژی داریم و معتقدیم با ترکیب متنوعی که از فعالان اقتصادی صنعت نفت در کمیسیون حضور دارند می‌توانیم با اولویت به مساله آب از دریچه صنایع حوزه انرژی بپردازیم.
او با اشاره به کاهش نزولات جوی و بحرانی شدن مساله آب در کشور گفت: با توجه به اینکه، کمبود آب در کشور به مرحله بحرانی رسیده، اهمیت مصرف آب در حوزه انرژی به ویژه در صنعت پتروشیمی دو چندان شده است. چرا که صنعت پتروشیمی به عنوان آب‌برترین صنعت کشور شناخته می‌شود. علاوه بر مصرف آب بالا در پتروشیمی، پساب آن نیز ممکن است باعث آلوده کردن محیط زیست شود که باید برای استفاده مجدد از آن برنامه‌ریزی کرد.
رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران  عنوان کرد که سهم این آب، در قیمت نهایی محصولات پتروشیمی کمتر از نیم درصد است؛ درحالی که این رقم در دنیا به طور متوسط باید دست‌کم 1.3 درصد باشد. پدیدار گفت: سهم اندک آب در قیمت نهایی محصول باعث شده تا اجرای برنامه‌های صرفه‌جویی و افزایش بهره‌وری در مصرف آب برای تولیدکننده صرفه اقتصادی نداشته باشد و از این رو هیچ برنامه‌ای برای بهبود این وضع دیده نشده است.
پدیدار در ادامه به سهم بالای محصولات پتروشیمی در صادرات کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سهم عمده صادرات کشور، بعد از نفت خام، بر دوش صنعت پتروشیمی است. این صنعت یکی از ارزآورترین صنایع کشور محسوب می‌شود و کمبود آب در آینده نزدیک می‌تواند باعث بروز صدمات جدی به این صنعت و صادرات کشور باشد.
رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با بیان اینکه جانمایی واحدهای تولید پتروشیمی، اغلب غیراصولی بوده و بخشی از این واحدها به دلایل سیاسی احداث شده‌اند، ادامه داد: اغلب واحدهای پتروشیمی با معضل کمبود آب مواجه هستند و از آب چاه‌ها، رودخانه‌ها و سدها استفاده می‌کنند که به محیط زیست صدمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. در حالی که با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان پساب شهرهای نزدیک را به صنایع پتروشیمی انتقال داد.
 او ادامه داد: در حال حاضر تکنولوژی‌های نوینی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که پساب‌ پتروشیمی‌ها را تصفیه می‌کند و به سیستم باز می‌گرداند و حتی مواد موجود در آن را به ماده قابل‌فروش تبدیل می‌کند. در واقع با خرید این تکنولوژی، سرمایه‌ای که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست اختصاص یافته به سرمایه‌گذار بازمی‌گردد.
رضا پدیدار پس از بیان این توضیحات گفت: کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با برگزاری این همایش که مخاطبان آن تشکل‌های فعال در حوزه انرژی و شرکت‌های تابعه آنها خواهند بود، نخست در پی انتقال این پیام یا دغدغه است که ایران با کمبود آب مواجه است و صنایع حوزه انرژی باید برای مواجه با این مساله آماده باشند. هدف این نشست و سلسله نشست‌های پس از آن، ارائه راهکار برای حل این مساله خواهد بود. ما باید راهکارهای حل این مشکل را به پیمانکاران نیز انتقال دهیم.»
بر اساس اعلام رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، همایش روز سه‌شنبه 30 آبان ماه در اتاق تهران برگزار می‌شود و فدراسیون صنعت نفت نیز از علاقمندان به حضور در این همایش ثبت‌نام می‌کند.