صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب و کار» گزارش می دهد

حکم شکست برای شبکه‌های اجتماعی کم‌کاربر

در حالی که این روزها بحث بر سر شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ‌شان داغ است، شبکه‌های اجتماعی داخلی گوناگونی وجود دارند...
شایلی قرایی
به گزارش کسب وکارنیوز، در حالی که این روزها بحث بر سر شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ‌شان داغ است، شبکه‌های اجتماعی داخلی گوناگونی وجود دارند، ولی مردم با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند، اما به راستی دلیل این رابطه برقرار نکردن مردم با شبکه‌های اجتماعی داخلی چیست؟
از سال‌ها قبل که شبکه‌های اجتماعی با اوج گرفتن اُرکات در ایران نیز رواج یافتند، متخصصان داخلی نیز روی ارائه این شبکه‌ها تمرکز کرده‌اند و بعضا شبکه‌هایی نیز در یک بازه زمانی در ایران رواج پیدا کردند. شبکه کلوب را می‌توان یکی از شبکه‌های ایرانی موفقی دانست که با گسترش شبکه‌های اجتماعی موبایلی دیگر حال و اوضاع چندان خوبی ندارد. تا آنجایی که چندی پیش اعلام شد که شبکه اجتماعی کلوب از احتمال تعطیل شدن این شبکه در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. وزیر ارتباطات در واکنش به اعلام قریب‌الوقوع تعطیلی شبکه اجتماعی کلوب گفت: اگر یک پروژه خوب داخل کشور توسعه یافته باشد و از نظر فنی و مدلی نیز صحیح و خوب باشد، اما استراتژی توسعه بازار نداشته باشد موفق نخواهد بود و هر حوزه بدون مشتری، توجیه سرمایه‌گذاری ندارد. 
محمدجواد آذری‌جهرمی درباره اینکه اخیرا مدیر یک شبکه اجتماعی ایرانی اعلام کرده که فعالیت این شبکه دیگر مقرون به صرفه نیست و از تصمیم تعطیلی این شبکه خبر داده است، درباره این شبکه شاید تغییر رفتار مشترکان در منسوخ شدن مدل این شبکه را بتوان تاثیرگذار دانست، اما درباره پیام‌رسان‌های ایرانی نمی‌توان این تصور را داشت، چه برنامه منظمی برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد که در آینده شاهد خبر تعطیلی پیام‌رسان‌های ایرانی نباشیم، گفت: در عرصه فعالیت اقتصادی بخش خصوصی، حساب دو دو تا چهار تاست و نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار سرمایه‌گذاری حاکمیتی را داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هر حوزه‌ای که مشتری نداشته باشد، طبیعتا پس از مدتی سرمایه‌گذاری در آن توجیه‌پذیر نیست و اگر پروژه‌ای بسیار خوب داخل کشور توسعه داده شده باشد و از لحاظ فنی نیز خوب باشد و مدل درستی نیز داشته باشد، اما استراتژی توسعه بازار نداشته باشد، موفق نخواهد بود و با مشکل مواجه خواهد شد. وی گفت: از نظر قوانین حمایتی، شورایعالی فضای مجازی برای حمایت حاکمیتی از پیام‌رسان‌ها مصوبه‌ای دارد که این مصوبه دارای مراحلی است که پیام‌رسان‌های داخلی باید خود را رشد دهند و به مرحله‌های بالاتر برسانند و این مصوبه ابلاغ شده و باید جاری‌سازی شود. 
جهرمی یادآور شد: این مصوبه برای اجرا به چند آیین‌نامه نیاز داشت که آیین‌نامه حمایت‌های قضایی در دادستانی کشور در حال تهیه است و آیین‌نامه مقررات‌گذاری توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با یک ماه تاخیر آماده و برای تایید به مرکز ملی فضای مجازی ارسال شده و در صورت تایید مرکز، در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات به تصویب خواهد رسید. وی خاطرنشان کرد: تمامی این آیین‌نامه‌ها پس از تهیه باید در شورایعالی فضای مجازی به تصویب برسند. جهرمی گفت: البته وضعیت غیررقابتی مطلوب نیست و ضرر آن متوجه کاربر نهایی می‌شود. 
البته معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است به شرکت‌ها و افرادی که بخواهند شبکه اجتماعی داخلی تولید کنند وام تسهیلاتی ارائه می‌دهد تا بتوانند کاربران را به این شبکه‌ها سوق دهند. با وجود این سرمایه‌گذاری دولت، کاربران داخلی از شبکه‌های داخلی آنچنان استقبال نمی‌کنند و کماکان شبکه‌های اجتماعی خارجی را ترجیح می‌دهند و تعداد کاربران شبکه‌های داخلی در بهترین حالت به 2.5 میلیون نفر می‌رسد، اما چرا کاربران ایرانی تمایلی به استفاده از محصولات تولیدی داخل ندارند؟ چه موانعی بر سر راه این شبکه‌ها قرار دارد که نمی‌توانند کاربران زیادی را به خود جذب کنند؟
ضرورت انجام فعالیت‌ها در راستای راضی و خوشحال بودن مشتری
احمد محتشمی‌راد، کارشناس بازاریابی
با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات روش و مدل جدیدی از ارتباط در جامعه شکل گرفت. فضای مجازی نیز به شکل‌گیری این نوع ارتباط کمک بسیاری کرد. شبکه‌های اجتماعی امروزه مدل جدیدی از ارتباطات را در دنیا رواج داده‌اند که به طور جدی می‌توان اشاره کرد که زمام تمام امور روزمره را در دست گرفته‌اند. البته هر شبکه اجتماعی که آغاز به ‌کار می‌کند، موفق نخواهد بود. این بدان معناست که صرف داشتن یک ایده کفایت نمی‌کند و باید یک تفکر محکم پشت راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی باشد. یک مدیر شبکه اجتماعی باید دقیقا بداند که چه اتفاقی برای محتوای تولیدی‌اش می‌افتد و این موضوعی است که باید به آن واقف باشد زیرا در دنیای شبکه‌های اجتماعی که رقابت بسیار زیاد و تنگاتنگ است، باید بدانیم چطور رقابت و محتوای مناسب هر شبکه را تولید کنیم. این دانش و دانستن هم به جز با عمیق شدن در موضوعات مختلف این حوزه و استفاده از ابزارهای مناسب امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر یک مدیر یا موسس باید بداند که مشتری پاشنه‌آشیل یک شبکه اجتماعی است. بنابراین تمام فعالیت‌های یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید در راستای راضی نگه داشتن و خوشحال بودن مشتری باشد. تمرکز اصلی چنین مدیری باید مشتری باشد. فعالیت‌های مناسب برای مشتری باید تقویت شده و فعالیت‌های غیرضروری باید حذف شود. این در حالیست که در کنار این موارد 
یک مدیر شبکه اجتماعی به معنی واقعی کلمه باید چندوظیفه‌بودن را به خوبی بداند. بازاریابی دیجیتال، توصیف کمی و کیفی آماری، مهارت روابط‌عمومی بالا، نویسندگی و بسیاری ویژگی‌های دیگر مواردی است که یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید درباره آن به طور دقیق اطلاعات داشته و مسلط باشد. 
امکانات شبکه‌های اجتماعی داخلی بسیار کم است
مجتبی اسلامی، پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی
به طور کلی در بحث شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شاهد هستیم که استقبال مردم از پروژه‌های داخلی بسیار کمتر و کم‌رنگ‌تر از انواع خارجی آن است، به طوری که اکثر شبکه‌های اجتماعی داخلی محکوم به شکست هستند. در این باره لازم است اشاره شود که امکانات شبکه‌های اجتماعی داخلی بسیار کم است و در برخی موارد حداقل امکانات شبکه‌های اجتماعی خارجی را نیز ندارند. به همین دلیل کاربران ترجیح می‌دهند به جای سر و کله زدن با این شبکه‌ها، از برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی قوی‌تر خارجی استفاده کنند. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی داخلی سرویس و خدمات جدیدی عرضه نمی‌کنند. با این حساب مشخص است وقتی شبکه اجتماعی دیگری سرویس بهتر و جدیدی ارائه کند قطعا کاربران جذب آن شبکه می‌شوند.