کد خبر: 75916
طراحی پارچه در اولویت جشنواره‌ها

کارکرد نقوش را در پارچه‌ها بشناسیم

نقوش و بافته‌ها به اشکال واقع گرایانه و انتزاعی به عنوان یک هنر مفهومی در عرصه طراحی پارچه کارکرد داشته و بسیاری از طراحان پارچه در سراسر جهان، بسیاری از نقوش پارچه را از ایران وام گرفتند.

کارکرد نقوش را در پارچه‌ها بشناسیم
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از هنرآنلاین، نقوش و بافته‌ها به اشکال واقع گرایانه و انتزاعی به عنوان یک هنر مفهومی در عرصه طراحی پارچه کارکرد داشته و بسیاری از طراحان پارچه در سراسر جهان، بسیاری از نقوش پارچه را از ایران وام گرفتند.
طراحی پارچه در اولویت جشنواره‌ها 
سرویس مدولباس هنرآنلاین: چند سده است که هندوستان در عرصه نساجی و طراحی پارچه، حرف نخست را در جهان می‌زند که البته تبادلات متقابل هنر و هنرمندان ایرانی و هندی به‌ویژه در دوران صفویه که متقارن با گورکانیان هند بود، موجب شد تا ضمن تأثیرات فرهنگی و هنری برای دو کشور، کشور ما را نیز در عرصه نساجی به اوج رساند.
در آن دوره و تا بعدها پس از آن، نقوش و بافته‌ها به اشکال واقع گرایانه و انتزاعی نه فقط در مقام تزئین که به عنوان یک هنر مفهومی به کار گرفته شدند و بسیاری از طراحان پارچه در سراسر جهان، بسیاری از نقوش پارچه را از ایران وام گرفتند.
در ادامه این مطلب و به بهانه تأکید بر لزوم توجه بیش از پیش به عرصه طراحی پارچه به ویژه در بستر جشنواره‌ها، توضیحاتی از نوع نقوش و توضیحات مربوط به آنها در بحث نساجی و طراحی پارچه منتشر می‌شود.
نقوش تزیینی:
نقوش تزیینی شامل کاربرد انواع خط به صورت مورب، صاف و شکل‌های هندسی است. تعداد پارچه‌های هندی که دارای نقوش تزیینی همراه با نقش گیاهان و گل‌ها به صورت منفرد یا دسته گل هستند، قابل توجه است.
نقوش گیاهان و درختان:                                                                                                           
درخت زندگی از عناصر تزیینی پارچه‌های ایرانی است که کاربرد آن پیشینه‌ای طولانی در هنر ایران دارد .
نقوش جانوران:
این نقوش شامل نقش حیوانات اهلی مانند اسب و حیوانات غیراهلی مانند آهو و شیر، پرندگان و برخی جانوران آبزی نظیر ماهی هستند. طرح این پارچه‌ها متنوع است و اغلب جانوران با توجه به موضوع طرح پارچه، در کنار انواع گیاهان نقش شده‌اند. از نقوش رایج می‌توان به نقش گل و مرغ اشاره کرد که پرندگان روی درختان یا در حال پرواز هستند و این موضوع (گل و مرغ) در هنر ایران بسیار دیده می‌شود.
نقوش تصویری:
در منسوجات هندی که نقش پیکره انسانی دارند، نقوش تقارن و توالی دیده نمی‌شود و طرح آن تکراری هم نیست، بلکه صحنه‌های تصویری در خارج از ساختمان‌ها و در محیط‌هایی مانند باغ و جنگل نمایش داده می‌شوند. در این جا ترکیب‌بندی عناصر گوناگونی همچون گل‌ها و پرندگان در کنار انسان، طرح‌های زیبایی به وجود می‌آورند.
شکل شمسه‌ای یا ترنج‌دار:
این طرح بدون لچک یا همراه با لچک است که در آن زمینه بافته دارای طرحی معمولاً گرد (شکل شمسه)، لوزی یا بیضی در مرکز آن و تزیینات مختلف و پراکنده یا منظم در اطراف است که این چهارچوب گاهی با لچک که یک چهارم ترنج، کامل می‌شود. این نقش بسیار در آثار ایرانی و آثار هندی به ویژه پارچه‌های قلمکار مشاهده می‌شود. شمسه گاهی در مرکز بافته به تنهایی قرار می‌گیرد و گاهی یک چهارم آن نیز در چارگوشه تکرار می‌شود و انواع آرایه‌های تزیینی زمینه را پر می‌کنند.
شکل شبکه ­ای:
زمینه پارچه به تمامی دارای تقسیم‌بندی‌های قاب مانندی است که درون هر یک از آن‌ها تزییناتی مشابه یا متفاوت به چشم می‌خورد. نقوش دور این قاب‌ها گاهی بوته است. این تقسیم‌بندی گاه به صورت خطی و گاه از طریق به کارگیری شکل‌ها یا خطوط تزیین‌دار ایجاد شده و به شکل‌های مختلف مانند شش‌ضلعی، لوزی، مربعی یا اشکال دیگر دیده می‌شود. سطح پارچه در اشکال هندسی یا تزیینات پر می‌شود و این طرح در تمام پارچه تکرار می‌گردد.
شکل محرمات:
نقش آشنای محرمات با راه‌های نسبتاً باریک عمودی در منسوجات هندی، نظیر قالی‌ها و منسوجات ایرانی کاربرد دارد. در این ساختار تزیینی، نوارهای باریک یا خیلی باریک با زمینه رنگ‌های متفاوت (اغلب دو رنگ متضاد یا سه و چهار رنگ مختلف) بستری مناسب برای تزیینات گوناگون هستند. انواع راه‌ها با پهنای مساوی یا متفاوت، گاه مشابه و گاه متفاوت با یکدیگر برای تزیین پارچه‌ها به کار می‌روند. درون این راه‌ها ممکن است که با انواع آرایه‌های گل، گیاه و اسلیمی‌ها پر شود.
شکل محرابی:
استفاده از این طرح در قلمکاری‌های هندی رواج زیادی داشت و ساختار کلی آن را می‌توان در قالی‌های دست‌باف یا کاشی‌های هفت‌رنگ ایرانی مشاهده نمود. این طرح اغلب مصرف سجاده داشته و با انواع آرایه‌های گیاهی تزیین می‌شد. استفاده از تصاویر انسان و جانوران در این نمونه‌ها مجاز نبوده است.
شکل سراسری:
در این گروه یک نقشمایه (اغلب شکل بته) به طور سراسری سطح پارچه را تزیین می‌کند. انواع گل‌ها و نقوش دیگر تمام سطح پارچه را می‌پوشانند و معمولاً یک نقش‌مایه در سراسر پارچه تکرار می‌شود. شکل بته جقه از نقوش متداول در این گروه است.
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
قیمت طلا ، ارز و سکه
  • 1449 فقره پروانه بهره برداری توسعه ای در هفت ماهه امسال صادر شد
  • کاستا دیدار برابر سویا را از دست داد
  • مصطفی هاشمی: رقابت تیم‌های هم سطح دشوار است
  • شناخت فرصت‌های استارت‌آپی در حوزه ذخیره‌سازی انرژی
  • ITC طارمی صادر شد
  • مهندسی صنایع، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی است
  • درآمد ۴.۵ میلیارد دلاری کشاورزی از صادرات
  • تورم دی ماه ۸.۲ درصد شد
  • راه‌اندازی نخستین خط هوایی گردشگری روسیه–ایران
  • هزینه ۵ میلیون دلاری ژاپن برای منشایابی ذرات معلق در تهران
  • 36 شرکت در تابلوهای بازار پایه جابه‌جا شدند
  • ادعای جدید توییتر درباره مداخله روسیه در انتخابات آمریکا
  • مالک «خانه نیما» هر کسی باشد کاربری ملک فرهنگی و هنری خواهد بود
  • برگزاری ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان شهرضا
  • کدام واحدهای تولیدی زودتر نوسازی می‌شوند؟
  • ناکامی رئال مادرید در گلزنی در سانتیاگوبرنابئو
  • صدور ITC طارمی در گرو یک امضا
  • اپل از فروش آیفون ۱۰ در چین ناامید شد
  • مراسم تودیع و معارفه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • واردات قانونی اپل به 70 درصد رسید/ تکمیل برندهای مشمول رجیستری تا پایان سال
  • همکاری تولیدکنندگان نفت می‌تواند پس از سال ۲۰۱۸ ادامه یابد
  • هیاتی 6 نفره از مجلس بزودی از زندان اوین بازدید می کند
  • ثبت تخلفات رانندگی با دوربین سیار در ایلام
  • کشاورزان برای خرید توافقی برنج باید در سامانه جهاد کشاورزی ثبت نام کنند
  • چاقی عامل اصلی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی است
  • ثبت رکورد تخلیه همزمان هفت فروند کشتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)
  • دو پروژه بزرگ نمکزدایی در شرکت نفت و گاز گچساران بهمن ماه افتتاح می شود
  • رونق صنعت چای در گرو سرمایه‌گذاری گردشگری این محصول
  • احتمال آنفولانزای پرندگان ازحیات وحش به طیور بومی گیلان
  • توزیع 8 هزار بن کتاب از سوی بانک شهر در نمایشگاه کتاب هرمزگان
  • اثر پیشگامی بانک مسکن در ارائه گارانتی ساختمان
  • شناسنامه‌دار کردن زیتون از تولید تا عرضه نیاز اصلی این صنعت است
  • هزینه ۳ میلیارد دلاری برای ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله مجهز انتقال گاز
  • شناسایی هدف‌های اکتشافی جدید در فلات قاره انگلیس
  • رویکرد تازه شرکت توسعه نفت عمان؛ انرژی‌های تجدیدپذیر
  • کاهش ۱۰۲ هزار تنی انتشار کربن در پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد
  • موضوع قیمت حامل‌های انرژی به رای گیری در صحن علنی مجلس بستگی دارد
  • با حمایت بانک انصار چهارمین همایش ملی مدیریت جهادی برگزار شد
  • طرح تعطیلات زمستانه مدارس نظام آموزشی متمرکز را دچار مشکل می کند
  • روحانی: ایران پیوسته از عراق متحد و یکپارچه، حمایت و پشتیبانی می کند
  • عرضه مس مفتول، سبد کاتد و کم عیار در تالار محصولات صنعتی و معدنی
  • معامله بیش از 45 هزار میلیارد ریال انواع کالا در بورس کالای ایران
  • هوای خطرناک در پنج کلانشهر کشور
  • چرا برخی کالاها شانس بیشتری برای دیده شدن دارند؟
  • سیاست اشتغالزایی با پول نفت تسلسل باطل است
  • هماهنگی زمان‌بر برای اجرای برنامه‌های اشتغال
  • زمینه های سرمایه گذاری بخش خصوصی ایران در عراق به روایت رایزن بازرگانی ایران
  • ۱۰ علت مرگ و میر زودرس در زنان ایرانی
  • 80درصد ثبت نام کنندگان آزمون ملی حفظ قرآن زن هستند
  • کد شناسه بین‌المللی گمرک برای تمامی کالاها فراگیر می‌شود