صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ساماندهی واردکنندگان غیررسمی خودرو آغاز شد

واردات خودرو زیر ذره‌بین وزارت صنعت

با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل جدیدی برای شرکت‌های واردکننده غیررسمی خودرو تدوین شده است که با ابلاغ آن در روزهای آینده، شیوه همکاری آنها با نمایندگان رسمی واردات خودرو مشخص خواهد شد.

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ آیین‌نامه‌ای، واردات خودرو را به ۳۵ نماینده رسمی دارای مجوز از وزارتخانه متبوعش سپرده است و اجازه ثبت‌سفارش به اشخاصی که دارای نمایندگی رسمی نباشند، نمی‌دهد. حتی به دستور او، سیستم ثبت‌سفارش واردات برای واردکنندگان غیررسمی خودرو قفل شده و آنها برای واردات باید زیرنظر واردکنندگان رسمی فعالیت کنند. در غیر این صورت، اجازه واردات خودرو نخواهند داشت.

دستورالعملی برای ساماندهی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی
به گفته وی، خودرو یک کالای سرمایه‌ای است که باید خدمات پس از فروش مناسب نیز به مصرف‌کنندگانش ارائه شود و بنابراین علاوه بر اینکه ارائه خدمات پس از فروش به خریداران از سوی فروشندگان و واردکنندگان رسمی خودرو باید تضمین شود، تامین قطعات و ارائه سرویس‌های مناسب نیز باید در دستورکار قرار گیرد. بر همین اساس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز هفته گذشته دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را با ۱۴ آیتم، ابلاغ کرد و از واردکنندگان خواست تا سود خود را در قالب این دستورالعمل ساماندهی کرده و خودروهای وارداتی را نیز بر اساس همان چارچوب، قیمت‌گذاری و به مصرف‌کنندگان ارائه دهند. اگرچه واردکنندگان خودرو به میزان سود در نظر گرفته شده از سوی سازمان حمایت اعتراضاتی داشته و در جلسه‌ای با مسئولان سازمان حمایت آن را مطرح کرده‌اند اما بالاخره پذیرفتند که دستورالعمل را اجرایی کنند.

بخشنامه جدید برای نمایندگی‌های غیررسمی
یک مقام مسئول در وزارت صنعت گفت: براساس شیوه‌نامه جدید واردات، واردکنندگان غیررسمی خودرو یا باید به‌طور مستقل ارائه خدمات پس از فروش را متعهد شوند یا با امضای توافقنامه با نماینده رسمی، خدمات ارائه دهند. امیرحسین قناتی در گفت‌وگو با مهر گفت: براساس مصوبه و ابلاغیه اولیه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی واردات خودرو داشت، تنها واردکنندگان رسمی می‌توانستند خودرو وارد کنند که این بخشنامه، فاز اول ساماندهی واردات این کالا بود، بنابراین واردات تنها از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام می‌شد ولی به‌دلیل اینکه بخشی از واردات، از طریق نمایندگی‌های غیررسمی صورت می‌گیرد، بخشنامه جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: شیوه‌نامه ساماندهی واردکنندگان غیررسمی خودرو، به‌دلیل رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تدوین شده است تا مصرف‌کنندگان بتوانند در قالب آن، کیفیت مناسب‌تری چه در حوزه خودرو و چه در حوزه خدمات پس از فروش
دریافت کنند.

ورود خودرو به شرط ارائه خدمات پس از فروش
وی تصریح کرد: براساس این شیوه‌نامه، نمایندگان غیررسمی واردکننده خودرو هم می‌توانند خودرو وارد کنند، به شرط اینکه ارائه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات یدکی و نیز مشخصات کیفیت خودرویی که می‌خواهند وارد کنند را رعایت کنند؛ بنابراین واردکنندگان غیررسمی درصورت تعهد نسبت به ارائه خدمات پس از فروش مناسب یا خود مستقلا می‌توانند خودرو وارد کنند یا با نمایندگان رسمی به توافق برسند و ارائه خدمات پس از فروش را به آن‌ها بسپارند. به گفته قناتی، در روش دوم که ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نمایندگان غیررسمی به نمایندگان رسمی سپرده می‌شود، باید شیوه‌نامه و توافقنامه‌ای میان واردکننده غیررسمی و نماینده رسمی امضا شود که البته این شیوه‌نامه را وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم کرده است تا اجحافی در این میان صورت نگیرد و برخی نمایندگان رسمی، محدودیت‌هایی برای واردکنندگان غیررسمی قائل نشده یا سلیقه‌محور نباشند. وی اظهار داشت: در این توافقنامه، مشخصات اصلی خودرو، درصدهایی که بابت خدمات پس از فروش باید به نماینده رسمی پرداخته شود و هزینه‌ای که باید از نماینده غیررسمی گرفته شود، ذکر شده تا راه هرگونه شبهه نیز بسته شود، بنابراین از این پس، نمایندگان غیررسمی با توافقی که نسبت به ارائه خدمات پس از فروش خواهند داشت یا مستقیم خودشان خدمات پس از فروش می‌دهند یا که باید طبق ضوابط خدمات پس از فروش که وزارت صنایع تدوین کرده است، ارائه خدمات را به اثبات برسانند؛ البته این خدمات پس از فروش برای همه یکسان است.

خدمات پس از فروش سرمایه‌گذاری بالا می‌طلبد
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل اینکه ارائه خدمات پس از فروش در حوزه خودروهای وارداتی، حجم سرمایه‌گذاری زیاد و زیرساخت‌های بالایی را نیاز دارد، معمولا به نفع واردکننده غیررسمی است تا از شبکه خدمات پس از فروش موجود، استفاده شود اما نماینده رسمی باید ارائه خدمات پس از فروش مناسب را به خودروهایی که واردکنندگان غیررسمی وارد می‌کنند، تقبل کند. وی درباره مزیت‌هایی که اجرای این شیوه‌نامه برای واردکنندگان رسمی خواهد داشت، گفت: مزیت اصلی برای نماینده رسمی، بالا رفتن حجم فروش است چراکه آنها به نوعی لیدر بازار می‌شوند و به نفع آنهاست که از این شبکه استفاه کنند؛ چراکه تابه‌حال
۳۰ درصد حجم بازار را در اختیار داشته‌اند و از این پس می‌خواهند که حجم بالاتری از بازار را در
 اختیار بگیرند.

لزوم حفظ اصالت خودروی وارداتی
به گفته قناتی، واردکننده غیررسمی عددی معادل آنچه که بابت خدمات پس از فروش باید از سوی نماینده رسمی هزینه شود را به نماینده رسمی پرداخت می‌کند که این عدد معادل ۳ تا 5/3 درصد فروش است که بابت هزینه خدمات پس از فروش دریافت می‌شود، بر اساس همین سود نیز قراردادی میان نماینده رسمی و غیررسمی منعقد می‌شود ولی بحث اصلی این است که اصالت خودرو حفظ شود، چراکه تا پیش از این، در برخی از واردات اصالت خودرو دستکاری می‌شد و خودرویی که در فرمت ثبت سفارش قید می‌شد، تحویل مشتری نمی‌گردید یا با مشخصات دیگری وارد می‌شد.
وی اظهار داشت: نماینده رسمی باید اصالت خودروی وارداتی را چک و برایش محرز شود تا بتواند خدمات پس از فروش ارائه دهد، بنابراین نمایندگان رسمی، VIN خودرو را که در سایت خودروسازان خارجی نیز ثبت شده است، با آنچه وارد شده، تطبیق داده و سپس درباره خدمات پس از فروش آن متعهد
می‌شوند.
قناتی گفت: مردم از این پس می‌توانند با خیال راحت خودروهای وارداتی را خرید کنند، چراکه هر خودرویی که وارد می‌شود، به‌طور قطع باید این مسیر را طی کرده و هر ثبت سفارشی که بخواهد انجام شود، ملزم به رعایت شروط وزارت صنعت برای خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی است.