صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ضیاءالدین خرمشاهی، کارشناس اقتصادی

زلزله و اتلاف سرمایه ها

زلزله مانند سیل و آتش‌فشان خارج از اراده بشری و یکی از انرژی‌های نهفته است که قطعا قابل پیشگیری نیست، اما با اتخاذ تدابیر صحیح و اعمال مدیریت هوشمندانه می‌توان آثار سوء و پیامدهای منفی آن را به کمترین میزان ممکن رساند.
سرمقاله
زلزله مانند سیل و آتش‌فشان خارج از اراده بشری و یکی از انرژی‌های نهفته است که قطعا قابل پیشگیری نیست، اما با اتخاذ تدابیر صحیح و اعمال مدیریت هوشمندانه می‌توان آثار سوء و پیامدهای منفی آن را به کمترین میزان ممکن رساند. فاجعه زلزله یکشنبه‌شب در استان‌های غربی کشور به ویژه استان‌های کرمانشاه و ایلام که خسارت جبران‌ناپذیر انسانی و سخت جبران مادی را به دنبال داشته یک بار دیگر هشدار جدی به مدیران کشور است که در این زمینه تدبیری جدی‌تری بیندیشند. متاسفانه هرگاه حادثه‌ای از این دست رخ می‌دهد تا مدت کوتاهی همه مدیران تحت‌تاثیر عاطفی قرار گرفته و تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که پس از گذشت بحران همه آن به فراموشی سپرده می‌شود.  آنچه در فقره اخیر رخ داد، از کف رفتن تمام هستی هم‌وطنانی بود که 30 سال پیش نیز در دوران جنگ با عراق این تجربه تلخ را دیده بودند. مردمی که بنابر ملاحظاتی همواره محروم از بسیاری از مزایا قرار می‌گیرند. مردم شهرستان‌های مرزی آسیب‌دیده از زلزله اخیر در دوران جنگ قصد خود را به نیست تبدیل کردند و جان و مال خود را در طبق اخلاص نهادند و پس از آن از موج عمران و توسعه دور نگه داشته شدند و زمانی که در مناطق آنان بازارچه‌های مرزی ایجاد شد کمترین سود را از آن دریافت کردند.
متخصصان امر بارها گفته‌اند که در بسیاری از نقاط کشور گسل‌های فعال زلزله وجود دارد، اما هیچ‌گاه یک سند جامع احداث مسکن و توسعه روستایی تدوین نمی‌شود که این ملاحظات و ایمنی‌ها در آن دیده شده باشد. اگر قانون‌گذار و دستگاه اجرای به جهت حفظ منافع عمویم و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌ها قاطعانه در برابر درخواست‌های غیرمجاز مقاومت کنند و مجوز ساخت منازل فاقد ایمنی حتی در روستاهای کم‌جمعیت جلوگیری کنند امروز شاهد این حجم از تلفات نمی‌شدیم. آنچه در این حوادث از بین می‌رود فارغ از جان انسان‌ها که به هیچ‌وجه قابل ارزش‌گذاری نیست و هر یک از جان‌باختگان به تنهایی ارزش بسیار والایی دارد، سرمایه ملی است که نابود می‌شود زلزله یکشنبه‌شب نخستین آوردگاه برای مسکن مهر بود. مسکن مهری که در زمان احداث تمام مهندسان و فعالان بر غیرفنی و غیر موجه بودن آن تاکید کردند.